Auto helpottaa liikkumisesteisen arkea

14.5.2024, klo 11.15

Kansainvälistä esteettömyys- ja saavutettavuuspäivää vietetään torstaina 16.5.2024. Päivän tarkoituksena on edistää muun muassa palvelujen ja tilojen esteettömyyttä ja saavutettavuutta. Autoliitto edistää Suomessa liikkumisesteisten pysäköintipaikkojen eli nk. invapaikkojen helppoa löydettävyyttä yhteistyössä kuntien ja muiden kumppanien kanssa.

Liikkumisesteisille henkilöauto on usein ainoa tapa hoitaa asiointimatkoja. Oikeanlaisen pysäköintipaikan löytäminen varsinkin vieraalla paikkakunnalla voi kuitenkin olla haastavaa. Esteettömyysasetuksen mukaan, jos rakennusta varten on autopaikkoja, niistä vähintään yhden on oltava tarkoitettu liikkumis- ja toimimisesteisen henkilön käyttöön. Tällaisen autopaikan on oltava vähintään 3 600 millimetriä leveä ja vähintään 5 000 millimetriä pitkä ja se on merkittävä liikkumisesteisen henkilön tunnuksella.

Autoliitto käynnisti viitisen vuotta sitten projektin, jossa kootaan liikkumisesteisten pysäköintipaikat yhteen puhelimella käytettävään sovellukseen. Sovelluksen kautta invapaikat on helppo löytää ja sovelluksesta klikkaamalla paikoille voi myös navigoida valitsemallaan karttaohjelmalla.

”Sovellukseen ladataan myös valokuva LE-paikasta sekä lisätietoja, kuten tarkempia neuvoja paikkojen löytämiseen tai vaikkapa paikan erityispiirteitä. Kaikki invapaikatkaan eivät sovellu esimerkiksi pyörätuolia käyttäville ja se on hyvä tietää jo etukäteen”, Autoliiton projektipäällikkö Janne Koivisto kertoo.

Invapysäköinti-osio julkaistiin vuonna 2020 osana Autoliiton mobiilisovellusta, joka on ladattavissa veloituksetta Googlen Play -kaupasta sekä Applen AppStoresta. Invapysäköinti-osion käyttäminenkin on ilmaista eikä vaadi rekisteröintiä. Sovelluksen kautta voi tilata myös tiepalveluapua sekä lukea Autoliiton uutisia, minkä lisäksi Autoliiton jäsenet voivat hallinnoida omia tietojaan.

Autoliiton invaprojekti ei suinkaan ole vielä valmis, vaan olennaista sen etenemiselle on kuntien ja muiden kumppanien saaminen mukaan. Niillä on ajantasainen tieto omalla vastuullaan olevista liikkumisesteisten pysäköintipaikoista.

”Mukana on nyt viitisenkymmentä kuntaa ja reilu tusina yritystä tai muuta tahoa. Kumppanit maksavat nimellisen maksun sovelluksen hallinnoimisesta palvelun mahdollistamiseksi, mutta taloudellista hyöytä projektilla ei ole tarkoituskaan hakea”, Koivisto sanoo.

Autoliitto toivoo saavansa mukaan uusia kuntia ja erityisesti isoja kaupunkeja, joiden invapaikkojen löydettävyydestä olisi eniten hyötyä liikkumisesteisille.

”Jotkin isot kaupungit ovat perustelleet sitä, etteivät ole lähteneet mukaan sillä, että he ovat keränneet paikkoja jonnekin esimerkiksi omille nettisivuille. Käytettävyyden kannalta tällainen sovellus, jossa kaikki paikat olisivat yhdestä paikasta suoraan helposti löydettävissä, olisi kuitenkin ylivoimaisesti paras ratkaisu aivan valtakunnallisesti. Haastammekin esteettömyyspäivän kunniaksi kaikki kunnat mukaan parantamaan esteetöntä asiointia”, Koivisto sanoo ja antaa erityiskiitoksen Kuopiolle.

”Kuopio on ollut isommista kaupungeista alusta asti todella aktiivisesti mukana, ja he ovat tehneet työtä esteettömyyden toteutumiselle.”