Älä käytä kännykkää ajon aikana! Autoliitto mukana kansainvälisessä kampanjassa

18.9.2023, klo 15.48

Autoliitto käynnisti tänään yhdessä FIA:n sekä 32 sisarjärjestönsä kanssa kampanjan, jolla muistutetaan ihmisiä matkapuhelimen käytön vaaroista liikenteessä.

Poliisi aloitti tänään Suomessa tehovalvonnan, jonka kohteena on turvalaitteiden sekä matkapuhelimen käyttö liikenteessä. Poliisi muistuttaa, että autonkuljettajien matkapuhelimen käytöstä ajon aikana seuraa rikesakko. Kolme rikesakkoa vuoden tai neljä rikesakkoa kahden vuoden sisällä johtaa ajo-oikeuden väliaikaiseen menettämiseen.

Autoliitto käynnisti tänään yhdessä 32 sisarjärjestönsä kanssa kansainvälisen autoliitto FIA:n vetämänä liikenneturvallisuuskampanjan, jolla muistutetaan ihmisiä samasta teemasta. Vaikka matkapuhelin on nykyään olennainen osa ihmisten elämää emmekä osaa elää ilman sitä, niin puhelimella ei kuitenkaan pidä vaarantaa ihmishenkiä.

Maailman terveysjärjestö WHO:n mukaan kuljettajalla on nelinkertainen riski joutua onnettomuuteen, jos tämä käyttää puhelinta ajon aikana. Puhelimessa on paljon myös ajamista auttavia sovelluksia, kuten esimerkiksi navigointi, niin niiden aktivoinnin tulisi tapahtua ennen liikenteeseen lähtemistä.

Kampanja muistuttaa, että matkapuhelinta ei pidä käyttää liikenteessä myöskään liikuttaessa pyörällä, jalan tai millä tahansa muulla kulkuneuvolla.