Älä aja suin päin vesilammikkoon - Autoliitto

Älä aja suin päin vesilammikkoon

28.8.2023, klo 09.37

Suomeen saapuvat rankkasateet aiheuttavat tietyissä teiden ja katujen kohdissa helposti tulvimista. Vesilammikkoon ajaminen voi aiheuttaa autolle kalliin vahingon.

Kovat sateet koettelevat aika ajoin viemäriverkoston välityskykyä. Siltojen alle, tunneleihin ja muihin notkopaikkoihin kerääntyy helposti vettä jopa kymmeniä senttejä.

Veteen ei pidä koskaan ajaa siten, että vettä pääsee moottoritilaan, jossa on paljon herkkiä tunnistimia, laturi ja sähköjärjestelmän liittimiä. Vesi voi kulkeutua imuilman mukana sisälle moottoriin ja aiheuttaa kalliin moottorivaurion. Myös nopea lämpötilan vaihtelu, kuuman moottorin joutuessa kosketuksiin kylmän veden kanssa, saattaa aiheuttaa vaurioita.

Varovasti veteen

Hyvä nyrkkisääntö on, ettei autolla pidä ajaa paikkaan, jossa veden pinta koskettaisi auton pohjaa. On hyvä huomioida myös, että esimerkiksi vastaantuleva tai edellä ajava auto saattaa aiheuttaa vesimassaan aallokkoa, jonka vuoksi veden pinta nouseekin hetkittäin korkeammalle, miltä on alun perin vaikuttanut. Mikäli veden syvyys arveluttaa, on parempi kääntyä ympäri ja palata tulosuuntaan kuin ottaa turhia riskejä.

Ennen matalaankin veteen ajoa vauhtia pitää joka tapauksessa hiljentää huomattavasti. Monelle voi tulla yllätyksenä, että pääsääntöisesti veteen ajosta aiheutuva tekninen vika ei kuulu vakuutusten piiriin. Eri vakuutusyhtiöiden korvauskäytännöt kuitenkin vaihtelevat jonkin verran.