Aikuisilla on vastuu lapsen koulumatkan turvallisuudesta

3.8.2023, klo 07.30

Uusi lukuvuosi käynnistyy valtaosassa maata ensi viikolla, mikä edellyttää kaikilta liikenteessä erityistä tarkkuutta. Vanhempien on viimeistään nyt aika suunnitella turvallinen koulureitti lapselle ja opetella se yhdessä hänen kanssaan.

Yli puoli miljoonaa peruskoululaista aloittaa ensi viikolla syyslukukauden. Heistä reilut 55 000 on pienimpiä ekaluokkalaisia. Turvallisen koulutien varmistamiseksi tarvitaan aikuisten vastuullisuutta paitsi auton ratissa, myös esimerkin näyttäjinä liikenteessä. Vanhempien on myös tärkeää suunnitella mahdollisimman turvallinen koulureitti lapselle ja opetella se yhdessä hänen kanssaan.  Mielessä kannattaa pitää, että lyhin reitti ei aina välttämättä ole se turvallisin.

”Turvallisellekin koulureitille mahtuu vaaranpaikkoja, joita on syytä pohtia yhdessä lapsen kanssa. Esimerkiksi tien ylittäminen voi muuttua todella haasteelliseksi, jos liikennevalot ovat pois toiminnasta. Lapsella pitää olla selvä toimintamalli myös tällaisia tilanteita varten”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen painottaa.

Autoilijoiden pitää ehdottomasti noudattaa nopeusrajoituksia ja sopivaa tilannenopeutta sekä muitakin liikennesääntöjä. Olennaista on muistaa, että esimerkiksi suojatielle pyrkivälle jalankulkijalle on aina annettava esteetön kulku. Välillä näkee tilanteita, joissa yksi auto pysähtyy antamaan tietä, mutta viereisellä kaistalla tai vastakkaiseen suuntaan ajava auto ei pysähdykään. Molemmista seuraa hengenvaarallinen tilanne.

”Virheitä kuitenkin tapahtuu, joten tienylitykseen liittyvät riskit on syytä käydä lapsen kanssa läpi. Vilkaisu suojatien eteen pysähtyneen auton taakse viereiselle kaistalle sekä toisesta suunnasta lähestyvän liikenteen suuntaan voi jonain päivänä estää auton alle jäämisen”, Vesalainen toteaa.

Älyä puhelimen käyttöön

Vanhemman tehtävä on sopia lapsen kanssa myös kännykänkäytön pelisäännöt liikenteeseen. Erityisen tärkeää on, että aikuiset eivät unohda omaa esimerkkiään. Miksi lapsi ei käyttäisi kännykkää koulumatkallaan, jos näkee vanhempienkin ajavan autoa puhelin kädessään?

Lapsille olisi hyvä opettaa, ettei kännykkää käytettäisi liikenteessä liikuttaessa ollenkaan. Realismia kuitenkin on, että puhelin on nykyisin mukana lasten arjessa – myös liikenteessä.

”Lapselle tulisi painottaa, ettei kännykkää tarvitse kaivaa esiin samalla hetkellä, kun se alkaa soida – varsinkaan, jos samaan aikaan on ylittämässä tietä, valmistautumassa tien ylitykseen tai ajamassa polkupyörällä. Lapsen tulisi etsiä turvallinen paikka, jossa puheluun voi vastata tai soittaa takaisin, jos se ylipäänsä on tarpeellista ennen perille pääsyä”, Vesalainen muistuttaa.

Autoliiton Fillarimestari-videot

Autoliitto on tehnyt alakouluikäisille suunnattuja Fillarimestari-videoita, joissa opetetaan liikennesääntöjä ja annetaan toimintaohjeita lapsen näkökulmasta. Videot toimivat liikennekasvatuksen työkaluina ja ovat vapaasti käytettävissä muun muassa kouluissa ja kotona. Videot ovat katsottavissa Autoliiton YouTube-kanavan Lasten liikenneturvallisuus -soittolistalta.

Fillarimestarin väistämissäännöt

Tarkkana tienylityksessä

Yllättävä muutos ajoreittiin

Videon näyttämiseen vaaditaan, että hyväksyt sivuston evästeet.

Edestä tai takaa lähestyvä ajoneuvo

Jalkakäytävän ja ajoradan risteys

Pyöräilijä ajoradalla