Mistä tunnistan, onko saksalaisen käytetyn auton ajokilometrimäärää peukaloitu? | Autoliitto

Auton ajokilometrien muuttaminen ei vaadi paljon vaivaa, kun käytössä on tähän tarkoitukseen valmistettu manipulointilaite. Vaikka ajokilometrien väärentäminen on laitonta Saksassa, on palvelun tarjoajia kosolti. Mittari luvataan rukata muutamassa sekunnissa ja palvelun hinnat alkavat 50 eurosta. Näin käytetystä autosta saadaan suurempi myyntivoitto tai voidaan välttää leasingautoille määrättyjä ajokilometrien ylitysmaksuja. Tilannetta ei ole lainkaan parantanut se, että mittareiden manipulointi tuli lain perusteella kielletyksi 17.8.2005.

Miten mittaria rukataan?

Jokainen voi ostaa halvimmillaan noin 150 euroa maksavan manipulaatiolaitteen, jossa on manipulointiohjelma lähes kaikkiin markkinoilla oleviin automerkkeihin. Laitteen ohjelmiston avulla päästään peukaloimaan useimpien Saksan markkinoilla olevien autojen ajokilometrit halutun mukaisiksi muutamassa sekunnissa. Kun uusia automalleja tulee markkinoille, ilmestyy pian myös manipulointiohjelmiston päivityksiä. Ajokilometrien muuttaminen ei vaadi mittariston irrottamista, vaan manipulointilaite vain liitetään autossa olevaan auton OBD-pistokkeeseen.

Auton ostaneelle kuluttajalle voi tulla kallis lasku, kun kuluttaja on sitä mieltä, että hän voi ennen vetohihnan vaihtoa ajaa vielä reilusti kilometrejä, mutta hihna katkeaakin pian, koska hihna olisi pitänyt vaihtaa todellisten ajokilometrien perusteella jo aiemmin.

Mikä on sallittua Saksassa?

ADAC:n mielestä on erittäin valitettavaa, että Saksan korkeimman perustuslakituomioistuimen päätöksen mukaan sellaisten laitteiden valmistaminen ja myynti, joita voi käyttää myös muihin tarkoituksiin kuin ajomittarin kilometrimäärän muuttamiseen, on sallittua. Sen sijaan mittarin väärentäminen on laitonta 17.8.2005 alkaen. Laiminlyönnistä seuraa enintään vuoden vapausrangaistus. Myös manipulointipalvelun mainostaminen lehdissä tai internetissä on kiellettyä. Tästä huolimatta sekä ilmoituksia että internetsivuja löytää helposti, usein hakusanoilla ”Tacho-Justierung” tai ”Tacho-Anpassung”.

Miten pystyy tunnistamaan rukatut mittarilukemat?

Manipulointi on todella vaikeaa jäljittää. Tässä pari vinkkiä käytetyn auton ostajille:

-Kannattaa tarkastaa korjauslaskut, pakokaasu ja TÜV-raportit, huoltokirjan merkinnät, tarrat/kuitit öljynvaihdosta jne. Jos ilmenee, että seuraava öljynvaihto on 180.000 km:n kohdalla, ei mittarissa voi olla vain 100.000 km – sillä useimmiten öljynvaihtoväli on vähintään 40.000 ajetun kilometrin jälkeen.

-Kannattaa ottaa yhteys auton edelliseen omistajaan. Hänen tietonsa on merkitty rekisteröintitodistuksen II osaan. Edelliseltä omistajalta voi kysyä, paljonko auton mittarilukema oli hänen myydessään autonsa.

-Ei pidä luottaa myyjän ilmoittamiin tietoihin ”kilometrimäärä mittarin näytön mukainen” (Kilometerstand laut Tacho) ( tai ”ajokilometrit luettu mittarin näytöltä”( Kilometerstand abgelesen). Tällaiset ilmoitukset eivät sido mihinkään. Vaatikaa kauppiasta merkitsemään kauppakirjaan ”todellinen ajokilometrimäärä, eli tatsächliche Laufleistung”. Tällöin kauppiaalla on vastuu annetusta tiedosta.

-Auton kunto kannattaa tarkistuttaa asiantuntevalla testiasemalla (esim. ADAC:n)

-Käytetyn auton kohdalla ei riitä pelkästään ajokilometrien tutkiminen, vaan tarkkailkaa edellisen omistajan teettämiä huoltoja ja sitä, missä käytössä auto on ollut. Auto, jossa on vähän kilometrejä, saattaa olla kuluneempi, koska sillä on ajettu vain lyhyitä matkoja, kuin auto, jossa on paljon ajokilometrejä, mutta jolla on ajettu autoa säästäen pitkiä matkoja.

-Luetuttakaa korjaamolla auton vika- ja huoltohistoria testerillä mahdollisten epäjohdonmukaisuuksien paljastamiseksi.

-Jos yhtään epäilyttää, antakaa korjaamon selvittää nopeusmittarin ja ohjauslaitteiden valmistusaika. On mahdollista, että mittariin on tullut vika manipuloinnin takia ja se on vaihdettu. Usein mittarin alta löytyy sen kotelosta valmistusvuosi joko kaiverrettuna tai tarralla merkittynä. Vuonna 2015 valmistettu matkamittari ei sovi vuoden 2013 autoon, paitsi silloin, jos entinen omistaja pystyy todistamaan, että mittari on vaihdettu siinä olleen vian takia.

Saksassa auton kilometrilukema kirjataan muistiin katsastuksen yhteydessä, mutta tätä tietoa ei Saksan ajoneuvohallintoviranomaiselta KBA:lta luovuteta muille kuin auton omistajalle.

Kaupan purkuun päädyttiin tapauksessa, jossa Autoliiton jäsen osti käytetyn Volkswagen Transporterin. Auton mittarilukema oli 106 000 kilometriä. Ennen maastavientiä auto vietiin korjaamolle, jossa todettiin autolla olevan takanaan tätä enemmän kilometrejä. Merkkikorjaamolle tehdyssä tiedustelussa selvisi, että jo puoli vuotta aiemmin auton mittarilukema oli ollut 238 000 kilometriä. Myyjäliike suostui purkamaan kaupan ilman kallista oikeudenkäyntiä.