Kattojärjestö FIA

Federation Internationale de l’Automobile (FIA)

FIA (Federation Internationale de l’Automobile) on perustettu vuonna 1904. Siihen kuuluu maailmanlaajuisesti noin 225 auto- ja matkailujärjestöä. Jäsenmäärä 132 maassa on yhteensä noin 67 miljoonaa. Suurimmat autojärjestöt ovat JAF Japanissa (n. 17 milj. jäsentä) ja ADAC Saksassa (n. 16.5 milj. jäsentä).

Autoliitto on liittynyt FIA:an vuonna 1920.

Entisellä nimellä tunnettu AIT on sulautunut yhteen FIA:n kanssa lokakuussa 2004 ja siitä käytetään nyt nimeä FIA Automobile Mobility and Tourism.

FIA:n perustehtävinä on valvoa siihen kuluvien autojärjestöjen ja moottoriajoneuvojen käyttäjien etuja. FIA on myös koko maailman autourheilun kattojärjestö. FIA:n puheenjohtajana toimii Jean Todt.

FIA jakautuu kahteen osaan:

1) Matkailu ja autoilu – osastossa hoidetaan kaikkea mikä koskettaa tavallista autoilijaa: liikenneturvallisuus, ympäristö, kuluttajansuoja, liikkuvuuden turvaaminen ja matkailu
2) Moottoriurheilu – maailmanlaajuisesti moottoriurheilun valvonta ja hallinta, mukaan lukien Formula I –kilpailut

Euroopan liikenneturvallisuutta koskevaan lainsäädäntöön FIA on vaikuttanut monin tavoin. FIA on ollut alkuunpanijana törmäystesteille (EuroNCAP), jotka nykyisin kaikkien eurooppalaisten autovalmistajien on suoritettava. Virallisten arvioiden mukaan uudet autojen standardit estävät vuosittain 90.000 kuoleman ja vakavan vamman tieliikenneonnettomuuksissa Euroopassa.
Muita FIA:n liikenneturvallisuuskampanjoita ovat mm. standardien luominen autojen istuinten päätuille sekä lasten turvaistuimille. Vuonna 2007 FIA on mukana ”Make Roads Safe” –kampanjassa, jolla kerätään allekirjoituksia kehitysmaiden liikenneturvallisuuden puolesta. Käykää allekirjoittamassa vetoomus verkossa www.makeroadssafe.org

Ympäristöasioissa FIA on kampanjoinut ajoneuvojen päästöjen vähentämisestä, auton osien valmistamisesta kestävämmin ja kierrätettävämmin sekä hiilen eristämisestä ilmaston lämpenemisen estämiseksi.