Sähköauton latausetiketti – ota muut huomioon latausasemalla
Pienillä harkituilla teoilla mahdollistetaan mukava latauskokemus kaikille.

Julkisten latauspisteiden määrä kasvaa koko ajan. Kuitenkin osa latausasemista ruuhkautuu herkästi, erityisesti sesonkiaikaan. Tietyin yksinkertaisin toimin ruuhkautumista voi välttää ja samalla tarjota miellyttävän latauskokemuksen kaikille.
Akun valmistelu pikalatausta varten
Ennen pikalaturille ajoa kannattaa akku valmistella ottamaan vastaan virtaa, jotta lataustapahtuma olisi mahdollisimman nopea. Osassa sähköautoja on ajoakun pikalatausta varten valmisteleva lämmitystoiminto, jota oikeasti kannattaa käyttää nopeuttaakseen latausta.
Kyseisen lämmityksen saa kytkettyä päälle – autosta riippuen – erillisestä kytkimestä, joka on usein kosketusnäytön valikoissa, tai sitten toiminto on integroitu navigaattoriin. Jälkimmäisessä tapauksessa syötetään latausasema navigaattorin määränpääksi. Tällöin lämmitys kytkeytyy automaattisesti päälle sellaisella hetkellä, että akku on optimaalisessa tilassa ottamaan vastaan pikalaturin työntämää tasavirtaa laturille saavuttaessa. Jotta lämmitys toteutuisi suunnitellulla tavalla, kannattaa varmistaa, että tulee syöttäneeksi kohteeksi juuri latauspisteen – ei siis esimerkiksi huoltoaseman osoitetta, minkä pihassa kyseinen latauslaite on.
Tärkeää on, että ajoakun pikalatausta varten valmisteleva esilämmitys tulee kytkettyä päälle tai kohde syötettyä navigaattoriin riittävän ajoissa, jotta akkua ehditään lämmittää tarpeeksi ennen latauksen aloittamista. Osa niistä autoista, joissa kuljettaja kytkee ko. lämmitystoiminnon päälle itse, opastaa riittävän pitkän lämmitysajan valitsemisessa tietyn latausnopeuden saavuttamiseksi. Mikäli taas lämmitystoiminnon ohjaus tapahtuu navigaattorin kautta, kannattaa pitkälle matkalle lähdettäessä ensimmäinen suunniteltu latauspiste syöttää navigaattorin kohteeksi jo kotipihassa ja seuraava vastaavasti taas edelliseltä laturilta lähdettäessä.

Varaustila latauksen aloitushetkellä
Toinen latausnopeuteen keskeisesti vaikuttava asia on se, millaisessa varaustilassa akku on latausta aloitettaessa.
Kun laturille mennään akun varaustilan ollessa alle 20 %, päästään yleensä jo varsin mukavaan latausnopeuteen. Aivan viimeisille prosenteille akkua ei kuitenkaan kannata ajaa: jos latauslaitteessa sattuukin olemaan toimintahäiriö, pitäisi vielä olla sen verran energiaa jäljellä, että autolla pääsee kelillä kuin kelillä ajamaan vaihtoehtoiselle latausasemalle.
Onko edellisestä latauksesta latausasemalla vierähtänyt tovi?
Jos latailee harvoin julkisilla latausasemilla, kannattaa varmistaa applikaation toiminta jo ennen pikalaturille ajoa, mikäli sitä on tarkoitus käyttää latauksen aloittamiseen tai sen seurantaan.
Usein applikaatio pitää päivittää pidemmän käyttötauon jälkeen. Päivitys on kohteliasta tehdä ennen jonoon ajoa tai viimeistään jonotuksen aikana. Näin ollen lataus saadaan alkamaan mahdollisimman nopeasti sen jälkeen, kun auto on ajettu latauspaikan ruutuun.
Jonotetaan fiksusti latauspisteelle
Jonotuskäytännöt latauspisteille ovat varsin kirjavat. Jos selkeää jonotuspaikkaa ei ole, on turvallinen ja selvä jonotuskäytäntö syytä valita tilanne- ja paikkakohtaisesti. Tarkastele huolellisesti lähialueen pysäköintiruudut. Mikäli niissä on sähköautoja, joissa on kuljettaja sisällä, on varsin todennäköistä, että he ovat jonossa ennen sinua.
Sosiaalisen median sähköautopalstoilta on saanut lukea, että osa sähköautoilijoista kyttää applikaatiosta latauspisteen vapautumista ja varaa latauslaitteen heti sen vapauduttua itselleen – siis vaikka oikeasti ei olisi oma vuoro eikä olisi vielä edes kyseisen latauslaitteen luona. Sanomattakin on selvää, ettei tällainen toimintatapa ole sovelias. Laturille ajetaan jonotusjärjestyksessä ja latauslaite varataan applikaatiosta itselle vasta sitten, kun on jo ajettu kyseisen latauspisteen käyttäjälle tarkoitettuun ruutuun.
Jonotuskäytäntöjen kehittämiseen ja selkeyttämiseen latauspaikoilla tulisi kiinnittää enemmän huomiota ja keksiä toimivia, kaikille tasapuolisia ratkaisuja.
Ethän varaa latauspaikkaa turhaan
Latauspaikalle ajetaan vain, jos on oikeasti tarkoitus ladata autoa. Mikäli lataustarvetta ei ole, on pysäköintipaikka niin sähkö- kuin polttomoottoriautollakin syytä etsiä muualta.
Jos kuitenkin ollaan oikealla asialla eli tarkoitus on mennä lataamaan, on syytä katsoa huolellisesti, että auto tulee ajettua juuri kyseiselle latauslaitteelle tarkoitettuun ruutuun. Aika-ajoin näkee, että auto on pysäköity ja latausjohto venytetty muuhun kuin tarkoitettuun ruutuun. Valitettavan usein tämä saattaa johtaa siihen, että jotakin toista samaisen latausaseman latureista ei pystytäkään hyödyntämään, koska sen lähelle ei enää virhepysäköinnin seurauksena olekaan mahdollista päästä.
On myös tärkeää, että auto ajetaan latausruutuun suoraan, ruudun suuntaisesti, ja niin, että se on kokonaan siinä ruudussa kuin on tarkoitettu. Huolellisuudella mahdollistetaan myös vieressä olevien latausruutujen käyttö suunnitellulla tavalla.
Latausruutua ja pikalaturia valittaessa kannattaa kiinnittää huomiota siihen, onko jokin tietty laturipaikka sellainen, että se mahdollistaa perävaunua vetävän auton lataamisen perävaunua irrottamatta. Mikäli tällainen paikka löytyy ja niitä on vain yksi, on järkevää säästää se sitä oikeasti tarvitsevalle, jos vastaavan tehoisia latauslaitteita on samassa sijainnissa vapaina muitakin.

Sähköauton lataaminen perävaunun kanssa
Harmillisen harvalla latauspisteellä on huomioitu se tosiasia, että suomalaiset ovat perävaunukansaa – perävaunuja siis vedetään niin nyt kuin tulevaisuudessakin myös sähköautoilla.
Mikäli saavut latauspisteelle perävaunun kanssa eikä yhdistelmälle sopivaa latauspaikkaa ole tarjolla, on perävaunu syytä irrottaa ennen laturille ajoa. Perävaunun irrottamisen ajaksi sen paikallaan pysyminen on syytä varmistaa pyöräkiiloin – jarrulliseen perävaunuun laitetaan pyöräkiilojen lisäksi myös seisontajarru päälle. Aisalukko puolestaan ehkäisee varkauksia.
Valitettavan usein näkee, että sähköauton ja perävaunun yhdistelmä on pysäköitynä poikittain latausruutujen päälle, jolloin se varaa useita latauspisteitä, vaikka oikeasti käyttää vain yhtä. Näin ei tule toimia.
Liity Autoliiton jäseneksi
Autoliiton ePlus- ja ePremium-jäsenyydet on räätälöity juuri sähköautoilijaa varten. Jäsenenä saat runsaasti rahanarvoisia etuja – esimerkiksi lataat sähköauton ja hankit kotilatausaseman edullisempaan hintaan. Lisäksi saat käyttöösi Tiepalvelun monipuoliset palvelut ilman erillisiä kustannuksia.

Latauksen aloittaminen ja seuranta latausasemalla
Kun auto on ajettu latausruutuun, on sieltä syytä nousta ulos varovaisesti – vieressä olevan auton kylkiä kunnioittaen. Erityistä varovaisuutta on syytä noudattaa myös latauskaapelia kytkettäessä, ettei tule tönäisseeksi tai hieraisseeksi omaa tai vieressä olevaa autoa. Kuraisen maalipinnan nyhjäys on kuin pyyhkäisisi sitä hiekkapaperilla.
Odota auton luona, että lataus varmasti käynnistyy. On ikävää, jos sähköautoilija on kahvilla tai syömässä siinä uskossa, että auto latautuu ja se ei oikeasti lataudukaan varaten kuitenkin koko ajan yhden latauspisteen. Kun lataus on varmasti käynnistynyt, voi auton luota poistua. Latauksen etenemistä pitää seurata säännöllisin väliajoin puhelinsovelluksesta. Mikäli lataus syystä tai toisesta keskeytyy, tulee se käynnistää mahdollisimman pian uudelleen tai auto siirtää pois kyseiseltä latauspisteeltä.
Latausnopeus pikalaturilla romahtaa tyypillisesti – autosta riippuen – akun saavutettua 80–90 %:n varaustason. Romahduksen jälkeen latausnopeus putoaa peruslatauksen tasolle. Näin ollen autoa ei ole järkevää tämän jälkeen enää pitää kiinni pikalaturissa vaan vapauttaa kyseinen latauspiste seuraavalle lataajalle.
Mikäli itsellä kuitenkin on syystä tai toisesta tarve ladata akku aivan täyteen, kannattaa auto siirtää viimeisiä lirutteluja varten peruslatauspisteelle, joita on yleensä myös vapaana paremmin. Akun täyteen lataamista ei itse asiassa muutenkaan suositella kuin satunnaisesti, esimerkiksi ennen pidempää ajomatkaa.
Huomioidaan myös seuraava lataaja
Kun lataus lopetetaan, on syytä huolehtia latauskaapeli niin, että seuraavan lataajan on helppo ajaa autonsa ruutuun. Mikäli latauslaite ei itse vedä kaapelia järkevästi pois ruudusta, tulee latausta lopettelevan huolehtia, ettei kaapeli jää lojumaan ruutuun. Näin pienenee myös kaapeleihin kohdistuvien vaurioiden todennäköisyys.
Varmista vielä kaapelin asettelun jälkeen, ettei se ole kietoutunut autosi vetokoukun ympärille tai muuten takertunut autoon. Aina aika-ajoin näkee latausasemillakin latauslaitteesta irti repeytyneitä kaapeleita, vaikka sellaisen tilanteen syntymisen ei juurikaan pitäisi olla mahdollista. Erityisesti sähköautojen kanssa irrotettava vetokoukku kannattaa irrottaa ja taitettava vetokoukku taittaa piiloon aina, kun sille ei oikeasti ole käyttöä. Rikkoontunut latauspiste on pitkään pois käytöstä, mikä on omiaan ruuhkauttamaan kyseistä latausasemaa ja hankaloittamaan näin muiden sähköautoilijoiden arkea.

Siistillä ja kunnossa olevalla latauspisteellä on ilo asioida
Latauspisteellä asioidessa on hyvä pitää mielessä myös yleiset käyttäytymissäännöt: asiointi latauspaikalla on mielekkäämpää, kun ympäristö on siisti. Valitettavasti varsin harvalla latauspisteellä on roska-astiaa, joka taas perinteisiltä huoltoasemilta – usein myös miehittämättömiltä sellaisilta – löytyy. Tässä olisi selkeä kehittämisen paikka. Vaikka roskiksia ei löytyisikään, ei se kuitenkaan oikeuta heittämään roskia maahan.
Jos latauslaitteessa on selkeä vika, on kaikilla asian havainneilla velvollisuus tehdä vikailmoitus asiasta latausoperaattorille. Ei siis pidä automaattisesti ajatella, että joku muu on jo tehnyt tai tulee tekemään ilmoituksen, pois lukien tilanne, että laitteen epäkunnosta on jo selvästi informoitu käyttäjiä.

Autathan aloittelijaa
Varsinkin aloitteleva lataaja saattaa tarvita apua. Kohtelias sähköautoilija ei kirjoita toisen hapuilusta naureskellen someen vaan tarjoaa auliisti ja ystävällisesti apuaan matalalla kynnyksellä. On tärkeää pitää mielessä, että jokainen meistä on joskus ladannut sähköautoa sen ensimmäisen kerran.