Sillanpäälle SM-pronssia jääradalta | Autoliitto

Sillanpäälle SM-pronssia jääradalta

24.03.2018

Autoliitto Härmää edustava Juha Sillanpää ajoi SM-pronssia autojen SM-jääratasarjasta. Myös Sillanpään toinen mitali oli todella lähellä. Kaksivetoisella BMW:llä kisaava Sillanpää ajoi sarjan kaikki kolme osakilpailua kahdessa luokassa. Luokassa yksi ajettiin vakioliukueste renkailla ja luokassa kaksi erikoisliukueste renkailla eli pitkillä piikeillä. Sillanpään ajoi Puolangassa, Paltamossa ja Kuusamossa ajetuissa osakilpailuissa tasaisesti, joka tarkoitti, että vielä ennen Kuusamon finaalia molemmissa luokissa olisi mahdollisuus mitaliin. Luokassa yksi Sillanpää ajoi neljänneksi ja hän jäi lopulta neljänneksi loppupisteissä tasapistein kolmanneksi sijoittuneen kanssa.

-Pienestä se jäi kiinni. Vauhti ei vain riittänyt. Olisi pitänyt olla finaalilähdössä kolmas, niin mitali olisi tullut, arvioi Sillanpää. Luokassa kaksi Sillanpää ajoi Kuusamossa kolmanneksi, joka takasi SM-pronssimitalin kokeneelle kuljettajalle. Näin kolme SM-hopeaa jääradoilta saivat seuraksi lisää metallia palkintokaappiin.

-Finaalissa autosta hajosi ohjaustehostin. Oli kova työ pitää alussa ajettu kolmospaikka. Hyvä näin, että näillä vuosilla tulee vielä menestystäkin. Viime kausina minulla on ollut aika paljon teknisiä ongelmia auton kanssa, Sillanpää ynnää talvikauttaan. Hänen mukaansa tämä kauden jääratasarjassa nousi yksi asia merkkittävään rooliin.

-Se oli lumipöly, jota jää radan pintaan kun ei ole tarpeeksi hyvää harjauskalustoa. Näkyvyys on pääosin todella heikko radalla, Sillanpää totesi.

Myös AL Härmän väreissä ajavat Jere ja Roni Kalliokoski ajoivat SM-sarjassa. Jere Kalliokosken ajot avauskilpailuun auton vaihdelaatikkon rikouduttua. Roni Kalliokoski ajoi Puolangassa sijalle 13 ja Paltamossa hän oli 15:sta.

Teksti: Vesa Rauhala

Kuva: Tero Lyttinen