Jere Kalliokosken jäärataviikonloppu päättyi voittoon | Autoliitto

Jere Kalliokosken jäärataviikonloppu päättyi voittoon

18.02.2019

Tiedote 18.2.2019

Jääradan SM-sarja alkoi viikonloppuna Paltamossa kahdella osakilpailulla. 21-vuotiaan Jere Kalliokosken viikonloppu päättyi hyvin, vaikka alku ei ollutkaan paras mahdollinen. Nelivetoisten toissa kauden Suomen mestari joutui keskeyttämään lauantain kilpailun pakosarjan rikkoutumiseen, mutta sunnuntain toisessa osakilpailussa alahärmäläinen oli Mitsubishillään pitelemätön.

Sarjan avausosakilpailun aamuna varikolla puheenaiheena oli nelivetoisten SM-arvo. Sarjaan ilmoittautuneita oli riittävästi, mutta sääntöjen mukaan kauden ensimmäisessä startissa on oltava kymmenen autoa lähtöviivalla, eikä tuo määrä enää muutamien autorikkojen jälkeen täyttynyt. Nelivetoisten sarja muuttui Cup-arvoiseksi.

Lauantaina Oulujärven jäällä ajettiin ensin alkuerä ja sitten finaali. Kalliokoski heilutti tahtipuikkoa heti ensimmäisestä kiihdytyksestä lähtien. Kakkospaikasta kävivät taistelua Ford Sierra Cosworthia kuskannut Arto Vimpari ja viime vuoden mestari Panu Mertala Subarulla, Vimpari oli nyt toinen. Finaalissa sama toistui, Kalliokoski paineli kärkeen mutta joutui keskeyttämään selvästä johtoasemasta ja Mertala ajoi nyt voittoon.

- Kyllä harmittaa tuo pakosarjan hajoaminen just finaalissa, liitos repesi, Kalliokoski kertoi.

Sunnuntai valkeni Paltamossa aurinkoisena mutta tuulisena, eroa edellispäivän osakilpailuun oli saatu sillä, että rataa ajettiin nyt toiseen suuntaan. Alkuerälähtö oli edellisen kertausta. Kalliokoski otti piikkipaikan lähdöstä ja tuli kolmen kierroksen jälkeen ykkösenä ruutulipulle. Finaalissa tuttu kaava toistui, ja AL-Härmää edustava Kalliokoski otti selvän voiton.

- Sain lähdöt onnistumaan hyvin koko viikonlopun, sunnuntain finaalissa kaikki toimi ja sain vain nauttia ajamisesta. Puolittain onnistunut viikonloppu, sääli vain ettei saatu SM-arvoa, jostain pitäisi saada lisää kuskeja mukaan. Täytyy kyllä kehua Paltamon rataa, se oli molempiin suuntiin mahtava ajaa. Tuolla radalla saa mennä tosissaan kovaa, on se komiaa hommaa, Kalliokoski päättää.

Epävirallinen sarjatilanne:

1) Panu Mertala 63p
2) Arto Vimpari 57p
3) Jere Kalliokoski 53p

Sarjassa ajetaan vielä kaksi osakilpailua, Kuusamossa kilpaillaan 23.-34. maaliskuuta.

Jäärata SM Facebook
Kalliokoski Motorsport Facebook