Matkustusopas | Autoliitto

Pinta-ala 41 277km²
Asukasluku 8,4 milj.
Väestöntiheys 195 as. / km²
Valtakieli saksa (63%), ranska (20%)
italia (6,5%), retoromaani (0,5%)
Hallitusmuoto Tasavalta
Pääkaupunki Bern, 133 115
Muita kaupunkeja Zürich 365 000
  Geneve 185 900
  Basel 166 100

Tiepalvelu

Puhelin: 140 tai 0800 140 140 (TCS). Apu on maksullista ja hinta vaihtelee viikonpäivän ja kellonajan mukaan.

Autoliiton Plus-jäsen soittaa Suomeen Autoliiton palvelukeskukseen. Jäsen saa puhelinnumeron liittyessään Plus-jäseneksi.

Liikenneonnettomuudesta ilmoittaminen

Jos onnettomuuden seurauksena on vain aineellisia vahinkoja, voivat liikenneonnettomuuden osapuolet täyttää kansainvälisen vahinkoilmoituslomakkeen eikä poliisia tarvitse kutsua paikalle. Jos onnettomuudesta seuraa henkilövahinkoja tai liikennemerkit, -valot, pylväät tai muut rakenteet rikkoutuvat tai toinen onnettomuuden osapuolista vaatii, pitää poliisi kutsua paikalle. Poliisi on kutsuttava myös, mikäli onnettomuudesta aiheutuu ympäristöä saastuttava vuoto tai mikäli tielle on joutunut muuta liikennettä haittaavia esineitä.

Vuokra-autoilla liikkuvien pitää noudattaa vuokrasopimuksessa olevia ehtoja.

Vakuutusmuodollisuudet

Jos onnettomuuteen osalliset kuljettajat eivät päätä kutsua poliisia paikalle, heidän pitää täyttää kansainvälinen vahinkoilmoituslomake.

Koska Sveitsi ei ole ETA-maa, liikennevakuutuskorvaukset määräytyvät yksinomaan tapahtumamaan säännösten mukaan.

Maantieteellinen kuvaus

Sveitsissä on kolmea erilaista pinnanmuotoa: Sveitsin Alpit etelässä, tasankoa maan keskiosassa ja Juravuoret pohjoisessa. Koko maan pinta-alasta noin 60 % on Alppien vuoristoa. Alppien syvien laaksojen lisäksi maassa on useita jäätiköitä. Jäätiköiltä saavat alkunsa monet tärkeät joet, kuten Rein, Inn, Ticino ja Rhone. Maan vesistöihin kuuluu isoja järviä, esimerkiksi Genevejärvi, Bodensee ja Maggiore. Kaikkiaan järviä on yhteensä yli 1 500, ja niissä on kuusi prosenttia Euroopan makean veden varannoista.

Maassa on noin 100 yli 4 000 metriä korkeaa vuorenhuippua. Monte Rosa (4 634 m) on korkein vuori, Matterhorn (4 478 m) puolestaan kuuluisin. Bernin Alpeilla on 72 vesiputousta sekä tunnettu Jungfrauvuori (4 158 m).

Asutus keskittyy maan pohjoisosaan, jota kutsutaan “Keskustasangoksi” (Mittelland, plateau suisse). Siellä maisema on tasaisempaa kuin vuoristoseuduilla. Alueella on metsiä, aukeita niittyjä, karjalaitumia ja kasvisviljelmiä.

Maalle tyypillinen sääilmiö on föhntuuli. Föhn voi tulla mihin tahansa vuodenaikaan, jopa talvella. Föhn on lämmin tuuli, joka puhaltaa yleensä Alppien pohjoisrinteillä. Föhn voi aiheuttaa lumivyöryn.

Tiestö

Moottori- ja pikateitä: 1 700 km
Kansallisia ja kantonien teitä: 19 000 km
Paikallisia teitä: 52 000 km

Moottoritiet on viitoitettu vihreillä opasteilla, joissa tienumero on valkoinen punaisella taustalla. Pääteiden opasteet ovat sinivalkoisia (sininen tausta, valkoinen numero) ja eurooppateiden opasteet ovat vihreä-valkoisia.

Teiden kunto

Tiet ovat hyvässä kunnossa, solateitäkin on modernisoitu. Maailman talousfoorumin vuoden 2017 raportin mukaan Sveitsin tiet ovat Euroopan parhaat ja kolmanneksi parhaat koko maailmassa  (vertailtujen 137 maan joukossa).

Vaihtelevat sääolot saattavat aiheuttaa etenkin vuoristossa katkoksia tieliikenneyhteyksiin. Vuoristossa maanvyörymät ja talvella lumivyöryt voivat haitata tieliikennettä. Sateinen ja lauha sää voi aiheuttaa alavien maiden jokivarsilla äkillisiä tulvia myös talvisaikaan.
Osa vuoristoteistä on suljettuna talvisaikaan. Verkossa tiedot suljetuista solateistä: https://www.alpen-paesse.ch/

Rahayksikkö

1 Sveitsin frangi (CHF) = 100 centimeä (centime on ”Rappen” saksaksi ja ”centesimi” italiaksi)

10, 20, 50 ja 200 frangin setelit ovat uudistuneet 2016-2018. 100 ja 1 000 frangin setelit uudistuvat vuonna 2019.

Valuuttamääräykset

Paikallisen valuutan tuonti ja vienti: ei rajoituksia.
Ulkomaisen valuutan tuonti ja vienti: ei rajoituksia.

Tästä huolimatta missä tahansa Sveitsissä käteisvarat voidaan tarkastaa rahanpesun välttämiseksi. Jos henkilöllä on hallussaan yli 10 000 frangia, hänen pitää esittää rahojen alkuperä sekä käyttötarkoitus. EU-maihin menevien pitää muistaa EU:n sääntö, jonka mukaan yli 10 000 euron käteisvaroista on tehtävä tulliselvitys silloin, kun EU-maahan tullaan EU:n ulkopuolelta tai lähdetään EU:n ulkopuolelle.

Lisätietoa täältä.

Rajanylityspaikat

Sveitsi on mukana Schengenin sopimuksessa, joten maan rajoilla ei ole rajatarkastuksia. Tämä tarkoittaa sitä, ettei matkustusasiakirjoja katsota. Mutta Sveitsi ei ole mukana EU:n tulliunionissa, joten matkustajien tavarat voidaan tarkistaa, eli rajalla voidaan tehdä tullitarkastus. Matkustajien omaan käyttöön tarkoitetut tavarat voi tullata mihin tahansa kellonaikaan. Sen sijaan kaupalliseen tarkoitukseen tuotavien tuotteiden tullitarkastuksia tehdään vain virka-aikaan, eli klo 7.00–17.00.

Lisätietoa Sveitsin tullihallinnolta:
Swiss Customs Administration
3003 Bern
Verkkosivut: www.ezv.admin.ch/index.html

Sveitsin matkailutoimisto

Tödistrasse 7
Case Postale 695
8027 Zürich
Puhelin: +41 800 100 200 30
Faksi: +41 800 100 200 31
Sähköposti: info@myswitzerland.com
Verkkosivut: www.myswitzerland.com

Autoliiton sisarjärjestö

Touring Club Suisse (TCS)
Chemin de Blandonnet 4
1214 Vernier
Switzerland
Puhelin: +41 22 417 2727
Faksi: +41 22 417 2722
Sähköposti: info@tcs.ch
Verkkosivut: www.tcs.ch

Lisäksi maassa on toinen FIAan kuuluva autojärjestö, Automobile Club de Suisse (ACS).

Suomen edustusto

Botschaft von Finnland
Weltpoststrasse 4
3015 Bern, Schweiz
Puhelin: +41 31 350 4100
Faksi: +41 31 350 4107
Sähköposti: info.bern@formin.fi
Verkkosivut: www.finlandia.ch

Ulkoasiainministeriön päivystyspuhelin virka-ajan ulkopuolella: + 358 9 1605 5555.

Verkkolinkkejä

www.myswitzerland.com
www.sveitsi.fi
www.about.ch
www.swissinfo.ch

Liikkeiden aukioloajat

Aukioloajat vaihtelevat paikallisesti, eli Sveitsissä ei ole koko maalle yhteneväisiä aukioloaikoja.

Kaupat ovat auki ma – pe klo 18.30 tai19.00 asti, mutta useilla kaupoilla on lounastauko klo 12.00–13.30.

Lauantaisin kaupat ovat auki klo 16.00 tai 17.00 asti, mutta silloinkin on lounastauko puolen päivän jälkeen. Isoimmissa kaupungeissa ja ostoskeskuksissa kaupat ovat avoinna myös lounasaikaan. Ostoskeskukset ovat auki myöhempään, ma–pe klo 20.00/21.00 asti ja lauantaisin klo 16.00 asti.

Puhelut

Suomi–Sveitsi
00/990/999/994 + 41 + aluenro ilman 0:a

Sveitsi–Suomi
00 358 + aluenro ilman 0:aa

Matkapuhelin:
Matkailija saa tuoda matkapuhelimen maahan henkilökohtaisten matkatavaroidensa joukossa. Jos matkapuhelin tuodaan maahan pysyvästi, se on tullattava.
Käyttö ajon aikana on sallittu vain handsfree-laitteilla.

Mittajärjestelmä

Käytössä on metrijärjestelmä.

Sähkön verkkojännite ja pistokemalli

Jännite: 220 volttia vaihtovirta, taajuus 50 hertsiä
Pistokemalli: 3 pyöreää pinniä

Juomarahat

Palvelumaksu sisältyy kaikkiin ravintola-, kahvila- ja baarilaskuihin. Mitään ylimääräistä ei vaadita.

Aika

Kellonaika 1 tunnin vähemmän Suomen aikaan verrattuna.

Muuta huomattavaa

Yleinen turvallisuustaso on hyvä. Taskuvarkaita voi olla rautatieasemilla, lentokentillä ja julkisen liikenteen välineissä.

Laskettelijoiden ja hiihto- ja luontomatkailijoiden tulee ehdottomasti noudattaa viranomaisten ja hiihtokeskusten ohjeita lumivyöryjen varalta (saks. Lawinengefahr, ransk. Danger d’avalanche, ital. Pericolo valanghe).

Ulkoministeriön matkustustiedotteen mukaan vaihtelevat sääolot saattavat aiheuttaa etenkin vuoristossa katkoksia tieliikenneyhteyksiin. Vuoristossa maanvyörymät ja talvella lumivyöryt voivat haitata tieliikennettä.

Gotthardin tunneli on pullonkaula A2-tiellä; juhlapyhinä ja kesällä tunnelille on tuntikausien jonot.

Talvella on tammi-helmikuussa joillain teillä viikonloppuisin enemmän ruuhkia kuin kesällä, koska ihmiset ajavat talviurheilukeskuksiin.

Autoilusanastoa

Huoltoasema Tankstelle
Vaihto Auswechseln
Vesi Wasser
Missä voin tyhjentää matkailuajoneuvon WC:n? Wo ist es möglich, das Chemieklosett zu entleeren?

Lisätietoja Autoliiton jäsenille

Kirjaudu sisään Liity jäseneksi
  • Autolauttayhteydet

• Autoliiton suosittelemia käyntikohteita