Unkari | Autoliitto

Väestöntiheys 108 as. / km²
Valtakieli unkari
Hallitusmuoto Tasavalta
Pääkaupunki Budapest 1,7 milj.
Muita kaupunkeja Debrecen 207 200
  Miskolc 169 200

Tiepalvelu

118 tai +36 1 345 1755 / MAK. Palvelua ympäri vuorokauden englanniksi ja saksaksi. Apu on maksullista.

Autoliiton Plus-jäsen soittaa Suomeen Autoliiton palvelukeskukseen. Jäsen saa puhelinnumeron liittyessään Plus-jäseneksi.

Liikenneonnettomuudesta ilmoittaminen

Jos onnettomuudesta aiheutuu henkilövahinkoja, täytyy poliisi kutsua paikalle tai mennä itse lähimmälle poliisiasemalle tekemään ilmoitus. Poliisi laatii vahinkoraportin, joka on vaadittaessa esitettävä maasta poistuttaessa. Ajoneuvojen omaisuusvahingot on ilmoitettava vakuutusyhtiölle 30 vuorokauden kuluessa. Jos onnettomuuden syyllinen osapuoli on unkarilainen, hänen vakuutusyhtiönsä on velvollinen hoitamaan vakuutuskäsittelyn. Vakuutuskäsittelyä varten tarvitaan syyllisyyden kirjallinen tunnustaminen tai poliisin antama lausunto. Jos ulkomaalainen on syyllinen onnettomuuteen, jossa toisena osapuolena on unkarilainen, täytyy vahinko ilmoittaa Unkarin vakuutusyhtiöiden keskusliitolle (MABISZ GKI), puhelin +36 1 802 8400, sähköposti info@mabisz.hu ja verkkosivut www.mabisz.hu.

Moottoriteiden varsilla on hätäpuhelimia kahden kilometrin välein. Nappia painamalla saa yhteyden hätäkeskukseen.

Maantieteellinen kuvaus

Unkarin naapurimaita ovat Itävalta lännessä, Slovakia ja Ukraina pohjoisessa ja koillisessa, Romania idässä sekä Serbia, Kroatia ja Slovenia etelässä.

Hieman yli puolet Unkarin maa-alasta on alavaa hieman kumpuilevaa tasankoa, joka kuuluu Pannonian tasankoalueeseen. Lännessä on Pieni alanko, ja kaakossa on Suuri alanko, jonka korkein kohta on 183 metriä merenpinnan yläpuolella.

Transdanubiassa on matalia vuoria. Alppien kaikkein itäisin osa (Alpokalja) ulottuu juuri ja juuri tälle alueelle. Transdanubian keskiosassa on Transdanubian Keskivuoristo, ja etelässä ovat Mecsek- ja Villányvuoret. Transdanubian korkein huippu on Írott-kő (882 m). Koko maan korkein huippu Kékes (1 014 m) sijaitsee Karpaateilla.

Tonava (Duna) jakaa Unkarin kahteen osaan. Muita suuria jokia ovat Tisza ja Dráva. Unkarin ja Keski-Euroopan suurin järvi on Balaton. Hévízjärvi on maailman suurin järvi, jossa on kuumia lähteitä.

Tiestö

Yleisiä teitä: 160 000 km, joista 70 000 on päällystettyjä
Pää- ja kansallisteitä: 30 062 km
Moottori- ja pikateitä: 1 924 km
Lähde: http://www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_eves/i_int071.html

Moottoritie = autópálya, lyhenne M ja moottoriliikennetie = autóút, lyhenteenä myös M.
Kansalliset tiet, jotka toimivat yhteysväylinä naapurimaihin, on viitoitettu numeroin 1–8.
Toisen luokan kansallisten teiden numerot ovat 10–89.

Päätiet ovat hyvässä kunnossa ja pääteitä pitkin pääsee helposti kaikkialle maassa. Maaseudun pienet tiet voivat olla kapeita, huonosti valaistuja ja tien pinnassa voi olla vaurioita.

Rahayksikkö

1 forintti (HUF) = 100 filleriä
Maassa on uudistettu seteleitä viime vuosina. Uusi 500 forintin seteli tulee käyttöön 1.2.2019.

Luottokortti ei kelpaa maksuvälineenä kaikissa kaupoissa tai ravintoloissa.

Valuuttamääräykset

Ulkomaisen/paikallisen valuutan tuonti ja vienti: Rajoituksetta EU-maista tuleville ja EU-maihin lähteville. EU:n ulkopuolelta tulevien ja EU:n ulkopuolelle lähtevien on tehtävä tulliselvitys 10 000 euroa ylittävästä summasta käteistä tai matkasekkejä.

Rajanylityspaikat

Unkari, Itävalta, Slovakia ja Slovenia kuuluvat Schengenin sopimukseen, joten maiden välillä ei ole rajatarkastuksia (eli matkustusasiakirjojen tarkastuksia).

Turvallisuustilanteen ja uhkien vuoksi jotkut Schengen-maat ovat ottaneet väliaikaisesti rajatarkastukset uudestaan käyttöön. Esimerkiksi Itävalta on tehnyt rajatarkastuksia Unkarin rajoilla. Itävalta on tehostanut rajavalvontaa mm. Unkarin rajalla, joten rajanylityspaikoilla voi joutua odottamaan Itävaltaan päin mentäessä. Sen sijaan Itävallasta poispäin ei yleensä ole ongelmia. Tilanne voi kuitenkin muuttua äkillisestikin.

Nickelsdorfin (A4-tie) rajanylityspaikalla, eli reitillä Budapest–Wien, voi olla jonoja rajoilla.

Unkari on rakentanut aidan Serbian vastaiselle rajalle. Rajalla on tiukennettu rajatarkastuksia, joten rajajonojen mahdollisuus on olemassa.

Kireähkö ilmapiiri vallitsee Horgos-Röszke -rajanylityspaikalla reitillä Belgrad–Szeged–Budapest (E75-tie). Jos haluaa kiertää Horgosin, voi valita Horgosista länteen päin sijaitsevan Subotica-Tompa-rajanylityspaikan, jolloin matkaa tulee 45 km lisää (ja aikaa kuluu vähintään 80 min. enemmän). Lähde: ADAC (tilanne lokakuussa 2018)

Rajatarkastusten voimassaolon ja poikkeukset voi tarkastaa EU:n sivuilta https://ec.europa.eu/home-affairs/what-we-do/policies/borders-and-visas/schengen/reintroduction-border-control_en

Kroatia ja Romania eivät kuulu Schengen-maihin, joten niiden rajoilla on rajatarkastus. Kroatian odotetaan liittyvän Schengenin sopimukseen vuoteen 2023 mennessä. Kaikki edellä mainitut maat ovat kuitenkin EU-maita. EU-maiden kesken on voimassa tulliunioni, minkä vuoksi matkatavaroiden säännöllisiä tullitarkastuksia ei ole.

Muiden Unkarin naapurimaiden rajoilla on normaalit raja- ja tullitarkastukset.

Seuraavat rajanylityspaikat ovat avoinna ympäri vuorokauden (ellei toisin ole merkitty):

Naapurimaa Rajanylityspaikka Unkarissa Rajanylityspaikka naapurimaassa
Kroatia Barcs Terezino Polje
  Beremend Baranjsko Petrovo Selo
  Berzence Gola
  Drávaszabolcs Donji Miholjac
  Letenye Gorican
  Udvar Knezevo
Romania Artánd Bors
  Battonya Turnu
  Csengersima Petea
  Gyula Varsand
  Kiszombor Cenad Letavertes
  Méhkerék Salonta
  Nagylak Nadlac
  Nyirabrany Valea lui Mihai**
  Vallaj Urziceni**
Serbia Hercegszántó Backi Breg**
  Tompa Kalebija
  Röszke Horgos
Ukraina Barabas Koszino (klo: 7:00-19:00*)
  Beregsurany Luzsanka**
  Lonya Zvonkoje (klo: 07:00-18:00*)
  Tiszabecs Vilok**
  Záhony Csop

* ) vain yksityiskäytössä oleville ajoneuvoille, ei kaupalliselle liikenteelle
** ) vain henkilöautoille

Lisätietoa ja rajanylityspaikkojen aukioloajat: http://www.police.hu/hu/hirek-es-informaciok/hatarinfo?field_hat_rszakasz_value=horv%C3%A1t+hat%C3%A1rszakasz  (vain unkariksi)

Unkarin matkailutoimisto

Faksi: +36 1 385 0843
Sähköposti: sanomat.bud@formin.fi
Verkkosivut: www.finland.hu

Virka-ajan ulkopuolella voi hätätapauksissa ottaa yhteyttä Suomen ulkoasiainministeriön päivystyspuhelimeen +358 9 1605 5551.

Verkkolinkkejä

www.suomiunkari.fi
www.gotohungary.com
www.unkari.net
www.visit-hungary.com/fi
www.equi.hu/eng

Liikkeiden aukioloajat

Pankit ovat auki ma–to klo 08.00–16.00. Kaupat ovat auki ma–pe klo 10.00–18.00 ja la klo 9.00–13.00. Supermarkettien aukiolo on ma–pe klo 7.00–19.00 ja la klo 13.00 asti. Useat pikkukaupat ovat auki kellon ympäri. Jotkut suuret kauppakeskukset ovat auki myös sunnuntaisin klo 14.00 asti. Jotkut kaupat ovat auki myös sunnuntaisin.

Puhelut

Suomi–Unkari
00/990/999/994 + 36 + aluenro

Unkari–Suomi
00 + 358 + aluenro ilman 0:aa

Puhelinautomaatit toimivat kolikoilla ja puhelinkorteilla. Puhelinkortteja voi ostaa posteista, Matavin myyntipisteistä ja kioskeista.

Matkapuhelin: Saa tuoda vapaasti maahan ja käyttää. Käyttö ajon aikana on sallittu vain handsfree-laitteilla.

Aika

Kellonaika on 1 tunnin vähemmän kuin Suomessa.

Mittajärjestelmä

Käytössä on metrijärjestelmä.

Sähkön verkkojännite ja pistokemalli

Jännite: 220 volttia vaihtovirta, taajuus 50 hertsiä
Pistokemalli: 2 pyöreää pinniä

Turvallisuus

Pikkurikollisuutta esiintyy. Laukku- ja taskuvarkaita on erityisesti Budapestissä. Varkaita liikkuu eniten vilkkaissa turistikohteissa, liikennevälineissä, kävelykaduilla ja toreilla. Käteisrahaa on paras ottaa vain vähän mukaan kaupungille ja jättää arvotavarat hotellin turvasäilöön.

Baareissa ja ravintoloissa on syytä tarkastaa hinnat ennen tilauksen tekemistä, jottei joutuisi maksamaan ylisuuria summia. Usein taksinkuljettajat, jotka ovat huijausjuonessa mukana, suosittelevat tällaisia ravintoloita.

Kun saa seteleitä takaisin vaihtorahana, kannattaa tarkastaa, onko joukossa vanhentuneita jo käytöstä poistettuja seteleitä.

Autovarkauksia sekä automurtoja tapahtuu, joten on paras pysäköidä vartioidulle pysäköintialueelle. Wienin ja Budapestin välisellä moottoritiellä on tapahtunut ryöstöjä, joissa rikolliset ovat tehneet esimerkiksi renkaisiin viiltoja ja hetken ajon jälkeen he ovat tulleet muka avustamaan, mutta ovatkin ryöstäneet uhrinsa.

Juomarahat

Ravintolat: pitää antaa vähintään 10 %:a laskun summasta ja enemmänkin, jos palvelu on ollut erittäin hyvää.

Hotellit: palvelurahan antaminen portieerille tai kerrospalvelijalle on suotavaa.

Taksit: kuljettajalle tulee antaa 10 %:a ylimääräistä.

Tapana on myös antaa hieman palvelurahaa yleisten WC-tilojen valvojille.

Julkinen liikenne kaupungeissa

Budapestissä on kattava bussiverkosto. Kaupungissa on myös johdinbusseja, raitiovaunulinjoja, 3 metrolinjaa ja 4 lähijunareittiä. Bussit, raitiovaunut ja johdinautot liikennöivät yleensä klo 4.30-23.00. Lippuja voi ostaa tupakkakaupoista, maanalaisen asemilta ja automaateista. Muita paitsi maanalaisen lippuja voi ostaa myös liikennevälineestä. Liput pitää leimata liikenneväliseen astuttaessa. Etukäteen ostetut liput ovat halvempia.

Budapestissä on saatavilla myös turistikortti (Budapest Card), jolla voi matkustaa vapaasti liikennevälineissä ja jolla saa alennusta käyntikohteiden pääsymaksuista. Kortin voi ostaa 24, 48 tai 72 tunniksi.

Taksit

Takseilla on keltaiset rekisterikyltit ja taksamittari. Kuljettaja antaa kuitin. Budapestissä on viralliset enimmäistaksat: lähtö 450 HUF, 280 HUF/km ja odottaminen 70 HUF/min. Hinnasto pitää kuitenkin tarkastaa ennen kyytiin astumista, sillä kaikki eivät noudata virallisia taksoja. Kannattaa yrittää sopia sitova lopullinen hinta jo ennen matkan aloittamista.

Suositeltavampaa on tilata taksi puhelimella kuin napata lennosta kadulta.

Muuta huomattavaa

Unkari ei hyväksy Saksan lyhytaikaisia keltaperäisiä rekisterikilpiä. Jos aikoo ajaa esimerkiksi Saksasta ostetulla autolla Unkariin tai Unkarin kautta johonkin muuhun maahan, on hankittava Saksan punaperäiset vientirekisterikilvet. Lähde: Auswärtiges Amt

Autoilusanastoa

Huoltoasema Benzinkút
Vaihto Cserélni
Vesi Víz
Missä voin tyhjentää matkailuajoneuvon WC:n? Hol lehet kiüríteni a lakókocsi-WC-t?

Lisätietoja Autoliiton jäsenille

Kirjaudu sisään Liity jäseneksi
  • Autolauttayhteydet

• Autoliiton suosittelemia käyntikohteita