Ranska | Autoliitto

Väestöntiheys 116 as./km²
Valtakieli ranska
Hallitusmuoto tasavalta
Pääkaupunki Pariisi 2,2 milj. as (Île-de-France noin 12 milj. as)
Muita kaupunkeja Lyon 720 800 as. (esikaupunkeineen 1,4 milj. as.)
  Marseille 851 400 as. (esikaupunkeineen 1,5 milj. as.)
  Toulouse 440 200 as. (esikaupunkeineen 864 900 as.)
  Lille 226 000 as. (esikaupunkeineen 1 milj. as.)

Tiepalvelu

Pää- ja moottoriteiden varsilla on 2 km välein oransseja hätäpuhelimia, joista voi tarvittaessa soittaa joko poliisille tai paikalliseen tiepalveluun.

Ranskan hallitus määrää moottoriteiden avustusmaksut.

Hinnat vuonna 2018:

Maanantaista perjantaihin klo 8.00–18.00 ajoneuvon korjaus paikan päällä (enintään 30 min.):

124,83 € (ajoneuvo alle 3,5 tn). Muina päivinä ja muina kellonaikoina sekä juhlapyhinä: 187,25 €. Alle 1 800 kilon painoisen auton hinaus hinausliikkeen päättämälle korjaamolle maksaa myös ma-pe 8-18 saman verran kuin apu paikan päällä (ks. edellä). Sen sijaan, jos ajoneuvo hinataan asiakkaan tahtomalle korjaamolle, peritään edellä mainitun taksan (auto alle 1 800 kg) lisäksi lisähintaa.

Lisätietoa www.autoroutes.fr

Autoliiton Plus-jäsen jäsen soittaa Suomeen Autoliiton palvelukeskukseen. Jäsen saa puhelinnumeron liittyessään Plus-jäseneksi.

Liikenneonnettomuudesta ilmoittaminen

Kaikkien onnettomuuteen osallisten henkilöiden pitää antaa henkilötietonsa toisilleen. Jos onnettomuudesta on aiheutunut henkilövahinkoja, pitää poliisi kutsua paikalle.

Vakuutusmuodollisuudet

Kaikkien osapuolten on allekirjoitettava vahinkoilmoitus ja toimitettava kopio ilmoituksesta omalle vakuutusyhtiölleen 5 vuorokauden kuluessa tapahtumasta (48 tunnin kuluessa, jos on kyse varkaustapauksesta).

Lisätietoa ranskaksi: https://www.service-public.fr/particuliers/vosdroits/F2149

Liikennetiedotus

Road Information Centre, puhelin: +33 892 687 888, maan sisällä maksuton numero lankapuhelimista: 0800 100 200 (24 t). Lisäksi tietoa teiden kunnosta ja liikenteen sujumisesta: www.bison-fute.gouv.fr

Moottoritieinfo Länsi- ja Etelä-Ranskasta: Vinci Autoroutes, verkossa www.vinci-autoroutes.com/

Yleistietoa tiestöstä ja tieprojekteista:
Ministère de l’Écologie, du Développement durable et de l'Energie
www.developpement-durable.gouv.fr/Consistance-et-cartes-du-reseau.html

Maantieteellinen kuvaus

Länsi-Euroopassa sijaitsevan Ranskan emämaan lisäksi Ranskaan kuuluu alueita Pohjois-Amerikassa, Karibian merellä, Etelä-Amerikassa, eteläisellä Intian valtamerellä, Tyynellämerellä ja Antarktiksella. Ranska on pinta-alaltaan EU:n suurin maa. Ranskalla on merenrantaa 2 700 km – siihen sisältyy rannikkoa Pohjanmerellä, Englannin kanaalissa, Atlantin valtamerellä ja Välimerellä.

Maasto on vaihtelevaa. Pohjoisen ja lännen rannikoilla on tasankoja. Jylhää vuoristoa on Alpeilla kaakossa, Ranskan keskusylängöllä etelässä ja Pyreneiden vuoristossa lounaassa. Koko Euroopan korkein vuori on Mont Blanc (4 810 m).

Ranskassa on useita isoja jokia: Seine, Loire, Garonne ja Rhône. Metsät peittävät noin 28 % pinta-alasta. Maan suurin järvi on Carcans-Hourtin-Maubuisson (6 000 hehtaaria).

Tiestö

Tieverkon pituus ja teiden viitoitus

Moottoriteitä: 11 612 km
Kansallisteitä: 9 585 km
Alueellisia teitä: 378 791 km
Kuntien ja kaupunkien teitä: 700 849 km

Lähde: http://www.statistiques.developpement-durable.gouv.fr/fileadmin/documents/Produits_editoriaux/Publications/Datalab/2018/datalab-31-chiffres-cles-transport-mars2018.pdf

C-/R-tiet (kunnalliset tiet/seututiet), viitoituksessa mustat kirjaimet valkoisella taustalla.

D-tiet (departementin eli piirikunnan tiet), viitoituksessa mustat kirjaimet keltaisella taustalla.

N-tiet (kansalliset valtatiet), teiden numerointiviitoissa valkeat kirjaimet punaisella taustalla (esim. N 21).

A-tiet (autoroutes) moottoritiet, viitoituksessa valkeat kirjaimet sinisellä taustalla, mutta numeroinnissa tunnus ”A” ja numero valkein kirjaimin punaisella taustalla (esim. A 63). Jos tie on maksullinen, on lisäksi sana ”péage”.

E-tiet (Euroopan laajuiset moottoritiet), viitoituksessa valkeat kirjaimet vihreällä taustalla.

Maassa jatkuu tienumerouudistus. Esimerkiksi RN10-tien uusi tunnus on RD910, tai entinen RN192 on uudella tunnuksella RD992.

Maahan on luotu vaihtoehtoisreittejä helpottamaan pääteiden ruuhkia lomakausien aikana. Vaihtoehtotiet on viitoitettu keltamustilla liikennemerkeillä. Ranskaksi vaihtoehtoteiden nimitys on “Itinéraire Bis”. Tiet ovat pääteiden kulkusuunnan mukaisia.

Teiden kunto

Tiet ovat yleisesti hyvässä kunnossa. Moottoritiet ovat erinomaisia. Maailman talousfoorumin vuoden 2018 raportin mukaan Ranskan tiet ovat 7. parhaat koko maailmassa (vertailussa 137 maata, Suomen sija 21).
Koska maassa on vuoristoa, on osa solateistä toisten mielestä vaarallisia, toisille nautittavia elämyksiä. Tässä esimerkkejä kuvien kera verkossa: www.dangerousroads.org/europe/france.html

Osa solateistä on suljettuja talviaikaan.

Rahayksikkö

1 euro (EUR) = 100 senttiä

Valuuttamääräykset

Ulkomaisen/paikallisen valuutan tuonti ja vienti: Rajoituksetta EU-maista tuleville ja EU-maihin lähteville. EU:n ulkopuolelta tulevien ja EU:n ulkopuolelle lähtevien on tehtävä tulliselvitys 10 000 euroa ylittävästä summasta käteistä tai matkasekkejä.

Rajanylityspaikat

EU-maiden rajoilla ei ole tullitarkastuksia. Rajapoliisi voi satunnaisesti tehdä henkilöllisyystarkastuksia matkailijoille. Tulli ja veroviranomaiset voivat tehdä satunnaistarkastuksia kaikkialla maassa.
Euroopan pakolaistilanteen ja Pariisin terrori-iskujen vuoksi rajatarkastukset on otettu uudelleen käyttöön, ainakin satunnaisesti. Rajatarkastusten voimassaolon ja poikkeukset voi tarkastaa EU:n sivuilta.

Jotkut solateillä olevat rajanylityspaikat Alpeilla Italiaan ja Pyreneillä Espanjaan ovat suljettuja talvella keliolosuhteiden vuoksi.

Sveitsi on mukana Schengenin sopimuksessa, joten Sveitsinkään rajalla ei ole matkustusasiakirjojen tarkastuksia. Sen sijaan Sveitsi ei ole mukana EU:n tulliunionissa, joten matkatavaroiden tullitarkastuksia voidaan tehdä.

Ranskan matkailutoimisto

Lähin Ranskan matkailutoimisto on Tukholmassa (Fransk turism & utveckling).
Verkkosivut: http://sca.rendezvousenfrance.com/sv .

Helsingissä on Kaapelitehtaalla Ranskan instituutti Suomessa, Institut français de Finlande.
Verkkosivut: www.france.fi

Autoliiton sisarjärjestö

L’Automobile Club - Association Française des Automobilistes
Automobile Club Association (ACA)
5 avenue de la Paix
67000 Strasbourg
Puhelin: +33 3 88 36 62 62
Faksi: +33 3 88 36 00 63
Sähköposti: info@automobileclub.org, international@automobile.org
Verkkosivut : www.automobile-club.org

Toimisto Pariisissa:
9 rue d'Artois

Suomen suurlähetystö, Pariisi

Ambassade de Finlande
1, Place de Finlande
75007 Paris, France
Puhelin: +33 1 4418 1920
Faksi: +33 1 4551 6323
Sähköposti: sanomat.par@formin.fi
Verkkosivut: www.finlande.fr

Päivystysnumero viikonloppuisin ja pyhäpäivinä Suomen ulkoasiainministeriö +358 9 160 55551.

Verkkolinkkejä

www.rendezvousenfrance.com
www.francetourism.com
www.france.fr
www.france.fi
www.gites-de-france.fr
www.suomi-ranska.com
www.about-france.com/travel.htm

Liikkeiden aukioloajat

Pienet pankit ovat kiinni lounasaikaan klo 12.00–14.00. Joissain liikekeskuksissa pankit ovat auki lauantaisin mutta kiinni maanantaisin.

Jotkut ruokakaupat, kuten leipomot, ovat auki myös sunnuntaiaamuisin. Suuri osa muista kuin ruokakaupoista on suljettu maanantaisin kokonaan tai aamupäivän. Pienissä kaupungeissa kaupat ovat kiinni lounasaikaan klo 12.00–14.00. Supermarketit voivat olla auki klo 21.00 tai 22.00 asti. Suosituissa matkailu- ja kylpyläpaikoissa sekä yli miljoonan asukkaan kaupungeissa kaupat saavat olla auki myös sunnuntaisin.

Puhelut

Suomi–Ranska
00/990/999/994 + 33 + aluenro ilman 0:aa

01 Pariisi ja Ile de France
02 Luode
03 Koillinen
04 Kaakko ja Korsika
05 Lounas
06 Matkapuhelin

Ranska–Suomi
00 + 358 + aluenro ilman 0:aa

Aika

Kellonaika on 1 tunnin vähemmän kuin Suomessa.

Turvallisuus

Uusien terrori-iskujen mahdollisuutta ei voida sulkea pois. Riski on korkein Suur-Pariisin ja Ranskan Rivieran alueilla. Maan sisäministeriö tiedottaa Twitterissä (@Beauvau_Alerte), jos jotain vakavaa on tapahtunut.

Matkavakuutuksen pitää kattaa vaarallisia harrastuksia (kuten vuorikiipeilyä tai laskettelua) varten vuoripelastuspalvelut sekä pelastushelikopterin lentokulut.

Pariisia koskevat varoitukset

Taskuvarasliigat toimivat turistikohteissa, raha-automaateilla ja julkisissa liikennnevälineissä (metrossa, RER-junissa ja niiden asemilla, esimerkiksi Gare du Nordin asemalla). Omaisuutta on syytä pitää tarkasti silmällä myös baareissa ja ravintoloissa.

RER-junalinjassa B, joka liikennöi Charles de Gaullen ja Orlyn lentoasemille sekä Gare du Nordin Eurostar-terminaaliin, on ollut ryöstöjä. Samoin junalinjalla D.

Nuoriin matkailijoihin kohdistuneita hyökkäyksiä on esiintynyt Champs Elysées’llä, Les Hallesissa, Latinalaiskorttelissa ja Gare du Nordin asemalla.

Vinkit autoilijoille

Autoilijoille suositellaan ajoa ovet ja ikkunat suljettuina, koska mopoilla tai skoottereilla liikkuvat varkaat voivat napata käsilaukun tai kannettavan tietokoneen liikennevaloissa seistäessä. Tämä vaara on suurin Etelä-Ranskassa Välimeren rannikolla.
Pysäköityyn autoon ei saa jättää mitään tavaroita, ei lattialle eikä edes tavaratilaan.

Muuta huomattavaa

Liikenteen sujumisen helpottamiseksi ruuhkaisina aikoina on luotu vaihtoehtoreittejä, joista käytetään nimitystä “Itinéraire Bis”. Reitit kulkevat pääteiden suuntaisesti ja ne on viitoitettu niin, että Bis on kirjoitettu mustalla ja merkin taustaväri on keltainen.

Bis-reiteillä voi olla tiekohtaisia rajoituksia, eli esimerkiksi niillä voi olla ajokielto matkailuvaunuyhdistelmälle.

"Bison futé" tarkoittaa ovelaa tai nokkelaa biisonia. Sanonnalla viitataan fiksuun autoilijaan, joka ei kulje lauman mukana, vaan etsii omat polkunsa, "routes bis".

Autoilusanastoa

Korjaamo Garage
Vaihto Échange
Vesi Eau
Missä voin tyhjentää matkailuajoneuvon WC:n? Où peut-on vider sa toilette chimique?

Lisätietoja Autoliiton jäsenille

Kirjaudu sisään Liity jäseneksi
  • Autolauttayhteydet

• Autoliiton suosittelemia käyntikohteita