Automatkailijan Ranska

Länsi-Euroopassa sijaitsevan Ranskan emämaan lisäksi Ranskaan kuuluu alueita Pohjois-Amerikassa, Karibian merellä, Etelä-Amerikassa, eteläisellä Intian valtamerellä, Tyynellämerellä ja Antarktiksella. Ranska on pinta-alaltaan EU:n suurin maa. Ranskalla on merenrantaa 2 700 km – siihen sisältyy rannikkoa Pohjanmerellä, Englannin kanaalissa, Atlantin valtamerellä ja Välimerellä.

Maasto on vaihtelevaa. Pohjoisen ja lännen rannikoilla on tasankoja. Jylhää vuoristoa on Alpeilla kaakossa, Ranskan keskusylängöllä etelässä ja Pyreneiden vuoristossa lounaassa. Koko Euroopan korkein vuori on Mont Blanc (4 810 m).
Ranskassa on useita isoja jokia: Seine, Loire, Garonne ja Rhône. Metsät peittävät noin 28 % pinta-alasta. Maan suurin järvi on Carcans-Hourtin-Maubuisson (6 000 hehtaaria).

Yleistietoa Ranskasta

Pinta-ala 551 500 km²
Asukasluku 65,3 milj.
Väestöntiheys 116 as./km²
Valtakieli ranska
Hallitusmuoto Tasavalta
Pääkaupunki Pariisi 2,2 milj. as (Île-de-France noin 12 milj. as)
Muita kaupunkeja Lyon 720 800 as. (esikaupunkeineen 1,4 milj. as.) Marseille 851 400 as. (esikaupunkeineen 1,5 milj. as.) Toulouse 440 200 as. (esikaupunkeineen 864 900 as.) Lille 226 000 as. (esikaupunkeineen 1 milj. as.)

Apua ongelmatilanteissa

Tiepalvelu

Pää- ja moottoriteiden varsilla on 2 km välein oransseja hätäpuhelimia, joista voi tarvittaessa soittaa joko poliisille tai paikalliseen tiepalveluun.

Ranskan hallitus määrää moottoriteiden avustusmaksut. Hinnat vuonna 2023:

Maanantaista perjantaihin klo 8.00–18.00 ajoneuvon korjaus paikan päällä (enintään 30 min.):

126,93 € (ajoneuvo alle 1800 kg). Muina päivinä ja muina kellonaikoina sekä juhlapyhinä: 190,40 €. Alle 1 800 kilon painoisen auton hinaus hinausliikkeen päättämälle korjaamolle maksaa myös ma-pe 8-18 saman verran kuin apu paikan päällä (ks. edellä). Sen sijaan, jos ajoneuvo hinataan asiakkaan tahtomalle korjaamolle, peritään edellä mainitun taksan (auto alle 1 800 kg) lisäksi lisähintaa.

Lisätietoa: Autoroutes.

Plus-/ePlus- tai Premium-/ePremium-jäsen

Lataa puhelimeen Autoliitto-sovellus. Lähetä avustuspyyntö Autoliitto-sovelluksesta tai soita palvelunumeroomme, jonka löydät sovelluksesta, jäsenkortin kääntöpuolelta tai ePlus- ja ePremium-jäsenen mobiilijäsenkortista.

HUOM! Autoliitto ei voi järjestää hinausta moottoriteille, vaan jäsenen on ensin tilattava apu hätänumerosta 112 tai SOS-hätäpuhelimella. Sitten kun tilanne sallii, on jäsenen soitettava AL-palvelukeskukseen. Kustannukset hyvitetään jälkikäteen.

Ranskassa on oma lainsäädäntönsä koskien konerikkoavustuksia yksityisillä moottoriteillä.

Periaatteet ovat:

1) Moottoriteillä saavat tehdä vain Ranskan hallituksen valtuuttamat avustajat ministeriön hyväksymiä tiepalvelu-/hätäkorjauksia. Yleensä rikkoutunut ajoneuvo on hinattava pois moottoritieltä liikenneturvallisuuden vuoksi.

2) Ranskalaiset tiepalveluapua antavat yritykset eivät saa omatoimisesti hälyttää hinausautoa vahinkopaikalle. Vain moottoriteitä ylläpitävät yritykset saavat hälyttää hinausauton vahinkopaikalle.

3) Tiepalvelualan yrityksillä ei ole valtuuksia pyytää moottoritieyritystä järjestämään hinaus tielle jääneen asiakkaan puolesta. Vain asiakas itse suoraan voi pyytää palvelua moottoritieviranomaisilta.

Siis jos ajoneuvo rikkoutuu Ranskan moottoriteillä, on soitettava itse apua ja soittamiseen on käytettävä moottoriteiden varsilla olevia SOS-hätäpuhelimia. Puhelimet on asennettu 800 metrin välein. Kun apua tarvitaan Ranskassa moottoritiellä, ja soittaa apua matkapuhelimella, pitää ensin selvittää tarkka paikka. Sitten pitää soittaa Ranskan poliisille numeroon 17 (englantia ei välttämättä puhuta). Vasta tämän jälkeen saa hinausapua moottoritielle.

Tärkeät yhteystiedot

• Poliisi 112 tai 17
  • Ambulanssi 112 tai 15
  • Palokunta 112 tai 18

Moottorin matkavinkit Ranskaan

Autoliiton jäsenlehti Moottori reissaa ja esittelee mielenkiintoisimmat matkakohteet niin kotimaassa kuin maailmalla.

Moottori.fi
Ranska

Ranska on hiljattain ottanut käyttöön uuden liikennesäännön ja sen myötä uuden liikennemerkin

Uusi liikennemerkki on neliön muotoinen, pohjaväriltään sininen ja siinä on valkoinen timanttikuvio keskellä. Merkki on useimmiten esillä digitaalisen merkkinä ajokaistojen yläpuolella. Säännön laiminlyönnistä seuraa kuljettajalle 135 euron sakko.

Uusi kyltti on jo käytössä Lyonissa, Grenoblessa ja Strasbourgissa. Vähitellen merkki otetaan käyttöön koko maassa. Liikennemerkki osoittaa sen ajokaistan, joka on varattu ainoastaan tietyille tienkäyttäjille.

• Ajoneuvot, joissa on vähintään kaksi matkustajaa (mukaan lukien moottoripyörät, joissa on matkustaja)
  • Ajoneuvot, joissa on tarra (Crit d’Air) nollapäästöistä (esim. sähköautot)
  • Taksit (myös ilman matkustajia)
  • Bussit tai muut joukkoliikenteen ajoneuvot

Erikoisvalmisteiset valvontakamerat valvovat säännön noudattamista.

Pidemmällä aikavälillä voidaan käyttöön ottaa ajokaistoja, joita yksinomaan kimppakyytiläiset saavat käyttää. Uuden asetuksen tavoitteena on vähentää liikenteen ympäristövaikutuksia. Tämä on tarkoitus saavuttaa vähentämällä ajoneuvojen määrää teillä ajoneuvojen yhteiskäytön lisääntyessä.

Lisää aiheesta ranskaksi ja kuva merkistä moottoritiellä.

• Kaikkien onnettomuuteen osallisten henkilöiden pitää antaa henkilötietonsa toisilleen. Jos onnettomuudesta on aiheutunut henkilövahinkoja, pitää poliisi kutsua paikalle.

• Kaikkien osapuolten on allekirjoitettava vahinkoilmoitus ja toimitettava kopio ilmoituksesta omalle vakuutusyhtiölleen 5 vuorokauden kuluessa tapahtumasta (48 tunnin kuluessa, jos on kyse varkaustapauksesta).

Lisätietoa ranskaksi: https://www.service-public.fr/particuliers/vosdroits/F2149 (constat amiable = onnettomuusraportti)

• Ravintolat: yleensä 15 %:n palvelumaksu sisältyy laskuun (service compris). Jos ateria on ollut erityisen maukas tai palvelu eriomaista, on kaunis ele antaa 5 – 10%:a laskun summasta.
    Hotellit: portieerille annetaan 2 – 3 euroa per laukku, siivoojille 1 – 2 euroa per päivä.

Taksit: 5 – 10 % mittarin ilmoittamasta summasta.

Matkaoppaat ja retkenjohtajat: 2 – 5 euroa sen mukaan, miten palvelu on miellyttänyt.

• Tieverkon pituus ja teiden viitoitus

Kansallisia teitä: 9 551 km

Alueellisia teitä: 378 401 km
    Moottoriteitä: 11 670 km

Kuntien ja kaupunkien teitä: 704 151 km

Lähde: https://www.statista.com/statistics/759437/length-roads-by-road-type-france/

C-/R-tiet (kunnalliset tiet/seututiet), tienumeroinnissa mustat kirjaimet valkoisella taustalla.

D-tiet (departementin eli piirikunnan tiet), liikennemerkissä valkoinen väri, tienumerossa mustat kirjaimet keltaisella taustalla.

N-tiet (kansalliset valtatiet), liikennemerkissä vihreä väri, numeroinnissa valkeat kirjaimet punaisella taustalla (esim. N 21).
    M-tiet eli suurten metropolien ylläpitämät C-, D-, N- ja A-teitä yhdistävät tiet, joiden viitoituksessa on valkeat kirjaimet sinisellä taustalla (esim. M627). Monet M-tiet ovat entisiä D-teitä. M-tiet sijaitsevat yleensä taajamien alueella.

A-tiet (autoroutes) moottoritiet, viitoituksessa valkeat kirjaimet sinisellä taustalla, mutta numeroinnissa tunnus ”A” ja numero on merkitty valkein kirjaimin punaisella taustalla (esim. A 63). Jos tie on maksullinen, on lisäksi sana ”péage”.

E-tiet (Euroopan laajuiset moottoritiet), viitoituksessa valkeat kirjaimet vihreällä taustalla.

Teiden kunto

Tiet ovat yleisesti hyvässä kunnossa. Moottoritiet ovat erinomaisia. Maailman talousfoorumin vuoden 2019 raportin mukaan Ranskan tiet ovat 18. parhaat koko maailmassa (vertailussa 141 maata, Suomen sija 19).
    Koska maassa on vuoristoa, on osa solateistä toisten mielestä vaarallisia, toisille nautittavia elämyksiä. Tässä esimerkkejä kuvien kera verkossa: www.dangerousroads.org/europe/france.html

Osa solateistä on suljettuja talviaikaan.

• Bensiini = essence
    • Diesel = gasoil, diesel
    • Lyijytön = sans plomb
    • Jarrut = freins
    • Jarruneste = liquide de freins
    • Kytkin = embrayage
    • Tarkistaa = contrôler
    • Jäähdytysneste = antigel
    • Asentaja = mécanicien/garagiste
    • Öljy = huile
    • Tyhjä akku = batterie à plat
    • Rengasrikko = crevaison
    • Sulake = plomb
    • Kaasupoljin = accélérateur
    • Virta = courant
    • Huoltoasema = station-service
    • Vaihto = èchange
    • Vesi = eau
    • Missä voin tyhjentää matkailuajoneuvon WC:n? = Où peut-on vider sa toilette chimique?