Puola | Autoliitto

Väestöntiheys 123 as./km²
Valtakieli puola
Hallitusmuoto tasavalta
Pääkaupunki Varsova 1,7 milj.
Muita kaupunkeja Krakova 759 100 as.
  Lódz 737 000 as.
  Wroclaw 632 200 as.

Tiepalvelu

Koko maan kattava yleinen tiepalvelunumero: 9637. Maassa on useita avustusorganisaatioita.

Puhelin:  +48 22 532 84 44/PZM. Apu on maksullista. Autoliiton Plus- tai Premium-jäsen jäsen soittaa Suomeen Autoliiton palvelukeskukseen. Jäsen saa puhelinnumeron liittyessään Plus- tai Premium-jäseneksi.

Liikenneonnettomuudesta ilmoittaminen

Jos joutuu Puolassa liikenneonnettomuuteen, josta aiheutuu henkilövahinkoja, merkittäviä aineellisia vahinkoja tai riitaa vastapuolen kanssa, pitää ehdottomasti saada kirjallinen poliisiraportti ”protokól policyjny”. Jos ei anna ensiapua onnettomuuspaikalla tai syyllistyy pakoon onnettomuuspaikalta, tuomitaan tekijä kolmesta kuukaudesta kolmeen vuotta kestävään vankeuteen ja lisäksi tulee ankara sakko.

Vakuutusmuodollisuudet

Eurooppalaisen vahinkoilmoituksen käyttö on suositeltavaa samoin kuin valokuvien ottaminen vahinkotilanteesta.
ADAC varoittaa , että vahingonkorvaukset vanhenevat kolmen vuoden kuluttua onnettomuuden tapahtumispäivästä.
Lähde.

Maantieteellinen kuvaus

Itämeren rannikko on alavaa, mutta korkeuserot kasvavat lähestyttäessä Pojezierze Pomorskien metsäisiä kukkuloita. Niiden jälkeen maasto keskemmällä maata on taas alavaa. Matalan alankoseudun jälkeen ovat Sleesian ja Masovian alueet, joilla on laajoja jääkauden uurtamia jokilaaksoja.

Etelässä on vuoristoisempaa: siellä ovat Sudeettien, Tatran ja Beskidin vuoristot. Tatravuoristo on alppimainen, eli vuoret ovat usein paljasta kalliota ja huipuilla on lumipeite. Puolassa on 21 yli 2 000 metrin korkuista vuorta. Ne sijaitsevat kaikki Korkealla Tatralla. Tatra muodostuu Korkeasta Tatrasta ja Läntisestä Tatrasta. Maan korkein huippu on Rysy (2 499 m). Krakovan ja Częstochowan ylänkö, Pieniny ja Läntinen Tatra ovat etupäässä hiekka- ja kalkkikiveä, kun taas Korkea Tatra, Beskidit ja Karkonoszen alue ovat pääosin graniittia ja basalttia. Pieninyn vuoria pidetään erittäin luonnonkauniina. Erittäin jylhä ja geologisesti mielenkiintoinen on Dunajecin rotkomainen jokilaakso ihan Slovakian rajalla.

Maan pisin joki on Wisla (1 047 km). Muita pitkiä jokia ovat Odra (saksaksi Oder, pituutta 854 km), Warta ja Bug. Maassa on tuhansia järviä, joista useimmat sijaitsevat maan pohjoisosassa. Suurin järvi on Śniardwy (yli 100 km2).

Puolalla on Itämeren rantaviivaa noin 528 kilometriä.

Tiestö

Tieverkon pituus ja teiden viitoitus

Yleisiä teitä: 423 239 km
Pää- tai kansallisteitä: 17 775 km
Moottoriteitä: 1 676 km

Tiet luokitellaan seuraavasti:

• Eurooppatie (E)
  • Moottoritie (autostrada, A)
  • Moottoriliikennetie (droga ekspresowa, S)
  • Kansallinen valtatie (droga krajowa, DK)
  • Piirikunnasta (voivodship) toiseen johtava kansallinen tie (droga wojewódzka, DW)
  • Seututie (droga powiatowa)
  • Kunnallinen tie (droga gminna)

Teiden kunto

Puolan valtion matkailutoimisto kuvaa teiden tasoa näin: Puolan teiden kuntoa voisi kuvailla suhteellisen hyväksi. Suurten kaupunkien läheisyydessä teiden pintoja korjataan säännöllisesti. Sivutiet voidaan luokitella tyydyttävässä kunnossa oleviksi.

Moottoriteiden lisäksi on monia kaksi- ja yksikaistaisia teitä. Joidenkin teiden pintaa vaurioittavat TIR-kuorma-autojen kesän aikana tien pintaan tekemät urat. Yleisesti ottaen kuljettajien on oltava hieman valppaampia Puolassa ajaessaan maan pienillä teillä.

Viime vuosina uusia teitä on rakennettu paljon ja vanhoja on parannettu. Pitkä luettelo viime vuosien tieurakoista.
Maailman talousfoorumin mukaan Puolan tiet olivat vuonna 2019 maailman paremmuusjärjestyksessä sijalla 57.

Turvallisuus

Paikoissa, joissa liikkuu paljon ihmisiä, kuten rautatieasemilla, lentokentillä tai hotelleissa, on tapahtunut ryöstöjä. Erityisen varovainen pitää olla käteisrahaa automaateilta nostettaessa tai julkisissa liikennevälineissä.

Varsovan lentokentälle tulevien pitäisi käyttää virallisia takseja välttyäkseen ylisuurilta taksilaskuilta.

Puolassa on esiintynyt baareissa tai yökerhoissa juomien myrkytyksiä, joten juomia ei saisi jättää valvomatta eikä tuntemattomien tarjoamia juomia kannata nauttia.

Autovarkaudet ovat vähentyneet, mutta kannattaa silti käyttää vartioituja pysäköintipaikkoja ja poistaa arvotavarat näkyvistä.

Liikenne on Puolan suuri turvallisuusriski, vaikka tilanne on parantunut viime vuosina. Puola oli edelleen yksi niistä EU-maista, joissa liikennekuolemien määrä ylittää vuosittain EU-maiden keskiarvon. Tieverkosto on tiheä, mutta monet tiet ovat liikennemääriin nähden huonokuntoiset ja kapeat. Liikennekulttuuri on suomalaisesta poikkeava. EU:n liikenneonnettomuustilastot verkossa täällä

Internetissä on kansainvälisen teiden riskiluokituksia tekevän EuroRAP-organisaation laatima kartta Puolan onnettomuusaltteimmista teistä (tuorein kartoitus Puolasta on vuosilta 2010–2012):

www.eurorap.org/partner-countries/poland/

Kartalla on mustalla värillä merkitty kaikkein vaarallisimmat tiet.

Puolaan ei ole erityisiä rokotusvaatimuksia. Rokotusta puutiaisaivokuumetta vastaan suositellaan.

Rahayksikkö

1 Zloty (PLN) = 100 groszy

Valuuttamääräykset

Ulkomaisen/paikallisen valuutan tuonti ja vienti: Rajoituksetta EU-maista tuleville ja EU-maihin lähteville. EU:n ulkopuolelta tulevien ja EU:n ulkopuolelle lähtevien on tehtävä tulliselvitys 10 000 euroa ylittävästä summasta käteistä tai matkasekkejä.

Rajanylityspaikat

Henkilöiden rajatarkastuksia ei ole Schengen-alueen sisärajoilla, eli Puolan ja sen Schengen-naapurimaiden Liettuan, Saksan, Tšekin ja Slovakian rajoilla. Schengenin sopimukseen kuuluvat maat voivat tilapäisesti ottaa rajatarkastukset käyttöön kriisioloissa, terrorismiuhkan, pandemian tms. vuoksi. Lisätietoa verkossa.

Kansainväliselle liikenteelle tarkoitetut rajanylitysasemat ovat auki ympäri vuorokauden.

Rajanylityspaikat Valko-Venäjälle etelästä pohjoiseen (maahantuloa varten tarvitaan etukäteen hankittu viisumi):
Kuznica Bialostocka - Bruzgi
Polowce - Pieszczatka
Terespol -  Brest (vain alle 3 500 kilon painoisille ajoneuvoille)
Kukuryki – Kozlovistsy (vain kaupallisen liikenteen ajoneuvoille)
Slawatycze – Domactsevo (ei linja-autoille)
Bobrowniki – Bierestovnitsa
Rajanylityspaikat Ukrainaan etelästä pohjoiseen:
Dorohusk - Jagodin
Zosin – Ustilug (vain yksityiskäytössä oleville ajoneuvoille ja minibusseille)
Dolhobyczow - Uhrynow (vain yksityiskäytössä oleville ajoneuvoille ja linja-autoille)
Hrebenne - Rawa Ruska
Korczowa - Krakovets
Medyka - Szegyni
Kroscienko – Smolnitse (vain 7,5 tn painoisille ajoneuvoille)
Budomierz - Hruszew
Rajanylityspaikat Venäjälle (Kaliningradiin):
Bezledy – Bagrationovsk (vain alle 8 000 kilon painoisille ajoneuvoille)
Gronowo - Mamonovo (vain alle 6 000 kilon painoisille ajoneuvoille)
Gronowo – Mamonovo II
Goldap - Gusiev (vain alle 7 500 kilon painoisille ajoneuvoille)

Verkossa on havainnollinen kartta ja luettelo kaikista Puolan rajanylityspaikoista täällä (saksaksi).

Internetissä on englanniksi tiedot rajanylityspaikkojen jonotusajoista täällä.

Suomen edustusto

Embassy of Finland
Ul. Fr. Chopina 4/8
00-559 Warszawa
Poland
Puhelin: +48 22 598 9500
Faksi: +48 22 621 3442
Sähköposti: sanomat.var@formin.fi
Verkkosivut: www.finland.pl

Asiakaspalvelu: ma-pe klo 9.00-12.00.

Hätätapauksissa virka-ajan ulkopuolella voi yhteyden ottaa Suomen ulkoasiainministeriöön, puh. +358-9-160 55555.

Verkkolinkkejä

www.puola.fi
www.polen.travel
www.gopoland.com
www.finland.pl
www.suomi-puola.net
www.inyourpocket.com/poland

Liikkeiden aukioloajat

Jotkut pankit ja postit ovat avoinna myös lauantaina, klo 13.00 tai 14.00 asti. Ruokakaupat ovat ma-pe auki yleensä klo 19.00 asti ja lauantaisin klo 13.00 tai 14.00 asti. Supermarketit ja ostoskeskukset voivat olla auki myöhempään.

Palvelumaksut

Ravintoloissa on tapana antaa noin 10 %:a ylimääräistä hyvästä palvelusta. Muualla kuin isoissa kaupungeissa tai turismikohteissa voi pyöristää laskua hieman ylöspäin (esim. 47 PLN lasku 50 zlotyyn). Tippi on paras antaa käteisenä, koska luottokortilla maksettuna se ei saata päätyä henkilökunnalle, lisäksi se on veronalaista tuloa ja siitä peritään ALV. Käteisellä maksettaessa on sanottava tarjoilijalle, kuinka paljon haluaa takaisin vaihtorahaa.
Hotellissa voi jättää huonesiivouksesta myös hieman palvelurahaa. Takseille ei yleensä anneta ylimääräistä, mutta laskua voi hieman pyöristää ylöspäin.

Puhelut

Suomi–Puola
+ 48 + nro (hteensä 9 numeroa. 2 ensimmäistä numeroa osoittavat paikkakunnan, esim. Varsova 22, Krakova 12, Gdansk 58 – nolla-alkuisia aluenumeroita ei ole.)

Puola–Suomi
00 + 358 + aluenro ilman 0:aa

Aika

Kellonaika on 1 tunnin vähemmän kuin Suomessa.

Muuta huomattavaa

Puolassa raskaan liikenteen ajosuorite on kasvanut 60 % viimeisten 10 vuoden aikana. Kuorma-autojen osuus kaikista liikenteessä olevista ajoneuvoista on 18 %, ja arvion mukaan raskas liikenne kasvaa kahden prosentin vuosivauhtia. Lähteet:

• Europan liikennepoliisien verkosto Tispol täällä.
  • EU:n liikennetilastot / täällä.

Liikenne on Puolan suurin turvallisuusriski. Puola oli edelleen vuonna 2014 yksi niistä EU-maista, joissa liikennekuolemien määrä ylitti EU-maiden keskiarvon. Tieverkosto on tiheä, mutta tiet ovat liikennemääriin nähden huonokuntoiset ja kapeat, ja moottoriteitä on harvassa. Liikennekulttuuri on suomalaisesta poikkeava ja liikennekuri löyhä. Puolan maanteillä on syytä noudattaa erityistä varovaisuutta. EU:n liikenneonnettomuustilastot verkossa täällä.

Internetissä on kansainvälisten teiden riskiluokituksia tekevän EuroRAP-organisaation laatima kartta Puolan onnettomuusaltteimmista teistä (tuorein kartoitus on vuosilta 2010-2012) täällä. Kartassa on mustalla värillä merkitty kaikkein vaarallisimmat tiet.

Ulkoministeriön matkustustiedotteen mukaan peräänajotilanteissa on syytä olla tarkkana, että kyse on todellisesta onnettomuudesta eikä lavastuksesta. Tällaisissa tilanteissa on syytä heti lukita ovet autosta poistuttaessa.

EU-sairaanhoitokortilla saa peruspalvelua myös Puolassa. Se ei kuitenkaan korvaa esimerkiksi sairaan henkilön kuljetusta kotimaahan. Kaikenkattava matkavakuutus on tarpeen.

Autoilusanastoa

• Autoliiton suosittelemia käyntikohteita

• Liikennesääntöjä ja rangaistuksia

• Liikenteen ruuhkautuminen