Kroatia | Autoliitto

Väestöntiheys 76 as./km²
Valtakieli kroatia
Hallitusmuoto tasavalta
Pääkaupunki Zagreb 792 800 as.
Muita kaupunkeja Split 178 100 as.
  Rijeka 128 700 as.
  Osijek 107 700 as.
  Zadar 75 000 as.

Tiepalvelu

+385 1 1987/HAK Kroatiasta soitettaessa ja +358 1 4693 700 ulkomailta soitettaessa. Apu on maksullista.

Autoliiton Plus-jäsen soittaa Suomeen Autoliiton palvelukeskukseen. Jäsen saa puhelinnumeron liittyessään Plus-jäseneksi.

Moottoriteillä on hätäpuhelimia kahden kilometrin välein.

Liikenneonnettomuudesta ilmoittaminen

Jos joutuu liikenneonnettomuuteen, pitää poliisi kutsua paikalle. On välttämätöntä saada poliisin antama onnettomuuden vahvistus (”potvrda”). Myös onnettomuusosapuolten henkilötiedot sekä tiedot todistajista pitää kirjata ylös. Valokuvia on hyvä ottaa ennen kuin ajoneuvoja on liikuteltu. ÖAMTC:n mukaan ajoneuvon, jossa on päällepäin näkyviä vaurioita kuten naarmuja korissa, saa viedä maasta pois vain siinä tapauksessa, että on olemassa poliisilta saatu onnettomuusvahvistus.
Lähde: https://www.oeamtc.at/laenderinfo/kroatien/

Vakuutusmuodollisuudet

Tapahtumapaikalla tulee täyttää eurooppalainen vahinkoilmoituslomake, joka molempien osapuolten on allekirjoitettava. Tämän jälkeen ilmoitus lähetetään vakuutusyhtiöille.

Lisätietoa englanniksi: www.huo.hr/eng/in-case-of-a-traffic-accident-in-croatia/51/?opn=SHELBX4#SHELBX4

Maantieteellinen kuvaus

Kroatian maasto on vaihtelevaa ja jakautuu karkeasti ottaen kolmeen osaan. Adrianmerellä etelässä on kivinen rannikko, jolla on yli 1 000 hajallaan olevaa kallioista saarta. Pohjoisessa ja koillisessa on tasankoa, joka on osa viljavaa Pannonian alankoa. Alueen poikki virtaavat Tonava-, Drava- ja Savajoet, lisäksi alueella on järviä ja kumpuilevia mäkiä. Kolmantena maastotyyppinä on rannikon ja alangon väliin jäävä alue, joka on tiheämetsäistä Dinaarisiin Alppeihin kuuluvaa vuoristoa.

Maassa on lukuisia kansallispuistoja. Kansallispuistojen ohella suojellaan lain turvin kymmentä luonnonpuistoa ja kahta luontoreservaattia. Ilmasto on vaihteleva. Pohjoisessa ja idässä vallitsee mannerilmasto, rannikolla on Välimeren ilmasto. Keskiosissa on ylänkömaille tyypillinen ilmasto.

Kroatian saaristo koostuu yli tuhannesta erikokoisesta saaresta. Suurimmat saaret ovat Adrianmerellä sijaitsevat Cres ja Krk. Tonava virtaa Vukovarin kaupungin halki. Kroatian korkein vuorenhuippu on Dinara (1 831 m).

Maassa on useita luonnonjärviä. Suurin järvi on Vransko (yli 30 km²) Zadarin ja Šibenik-Kninin maakuntien alueella. Cresin saarella sijaitseva Vrana-järvi on mielenkiintoinen, koska sen pohja on merenpinnan alapuolella. Järvestä otetaan saaren juomavesi. Suurin tekojärvi on Peruča. Kuuluisimmat järvet ovat kuitenkin Plitvicen järvet, joihin kuuluu 16 eri järveä ja lukuisia vesiputouksia.

Tiestö

Moottoriteitä: 1 313 km
Yleisiä teitä: 29 410 km

Moottoritie = autocesta, monikossa autoceste. Viitoitus A-kirjaimella.
Moottoriliikennetie = brza cesta. Viitoitus D-kirjaimella. Samoin polu-autocesta.
Maan eri osia yhdistävät ykkösluokan päätiet = državne ceste. Viitoitus D-kirjaimella.
Maan eri osia yhdistävät kakkosluokan päätiet = županijske ceste. Viitoitus Z-kirjaimella.
Kolmosluokan maantiet= lokalne ceste (yks. lokalna cesta)

Teiden kunto

Koko maan tiestön kunto on tyydyttävä. Pääosin 2000-luvulla rakennetut moottoritiet ovat moderneja ja turvallisia. Tieverkoston rakentamista jatketaan.

Maailman talousfoorumin vuoden 2017 raportin mukaan Kroatian tiet ovat parempitasoisia kuin Suomen.
Moottoriteiden ylläpidosta vastaa Hrvatske autoceste, www.hac.hr/home ja valtion teiden ylläpidosta ja rakentamisesta vastaa Hrvatske ceste, www.hrvatske-ceste.hr

Rahayksikkö

1 kuna (HRK) = 100 lipaa

Valuuttamääräykset

Ulkomaisen/paikallisen valuutan tuonti ja vienti: rajoituksetta EU-maista tuleville ja EU-maihin lähteville. EU:n ulkopuolelta tulevien ja EU:n ulkopuolelle lähtevien on tehtävä tulliselvitys 10 000 euroa ylittävästä summasta käteistä tai matkasekkejä.

Rajanylityspaikat

Suurimmat rajanylityspaikat ovat avoinna ympäri vuorokauden. Koska Kroatia on EU:n jäsenmaa, mutta ei ole mukana Schengenin sopimuksessa, on rajoilla rajatarkastukset (eli matkustusasiakirjat katsotaan). Kroatia on mukana kuitenkin EU:n tullisopimuksessa, joten tullitarkastuksia ei olisi normaalisti EU-maiden, siis Slovenian ja Unkarin, rajoilla. Euroopan pakolaistilanteen vuoksi tilanne voi muuttua nopeastikin rajoilla. Rajanylityksen hitaampaan sujumiseen pitää varautua Serbiasta Kroatiaan ja ja nyt siis eirtyisesti Kroatiasta Sloveniaan.

Rajanylityspaikat Sloveniaan:

• Kastel - Dragonija
  • Rupa - Jelsane
  • Pasjak - Starod
  • Jurovski Brod - Metlika
  • Bregana - Obrezje
  • Macelj (E59) - Gruskovije
  • Dubrava Krizovljanska – Goricak

Rajanylityspaikat Unkariin (lännestä itään):

• Dubosevica - Udvar
  • Gorican - Letenye
  • Gola - Berzence
  • Terezino Polje - Barcs
  • Donji Miholjac - Dravaszabolcs

Rajanylityspaikat Serbiaan:

• Bajakovo - Batrovci (M1, E70)
  • Ilok - Backa Palanka
  • Batina - Bezdan
  • Erdut - Bogojevo
  • Tovarnik – Sid

Rajanylityspaikka Montenegroon:

• Karasovici (Debeli Brijeg)

Rajanylityspaikat Bosnia-Herzegovinaan:

• Zupanja
  • Slavonski Brod
  • Stara Gradiska
  • Maljevac
  • Jasenovac
  • Hrvatska Kostajnica
  • Licko Petrovo Selo
  • Kamensko
  • Vinjani Donji
  • Metkovic
  • Zaton Doli
  • Klek

Kroatian autojärjestön HAK:n sivuilla on englanniksi tietoa rajanylityspaikkojen liikennetilanteesta sekä mahdollisista odotusajoista: https://www.hak.hr/en#border-crossings

Kroatian matkailutoimisto

Kroatian lähin matkailutoimisto sijaitsee Tukholmassa (Kroatiska turistrådet)
Croatian National Tourist Board
Sähköposti: croinfo@telia.com
Verkkosivut: www.croatia.hr/sv

Autoliiton sisarjärjestö

Hrvatski Autoklub (HAK)
Avenija Dubrovnik 44
10020 Zagreb, Croatia
Puhelin: +385 1 661 1999
Faksi: +385 1 662 3111
Sähköposti hak@hak.hr
Verkkosivut: www.hak.hr

Suomen suurlähetystö

Embassy of Finland
Miramarska 23
HR-10000 Zagreb, Croatia
Puhelin: +385 1 631 2080
Faksi: +385 1 631 2090
Sähköposti: sanomat.zag@formin.fi
Verkkosivut : www.finland.hr

Asiakaspalvelu: ma–pe 9.00–11.00

Päivystys Hätätilanteissa virka-ajan ulkopuolella: +358 9 1605 5555.

Verkkolinkkejä

www.croatia.hr
www.kroatia.fi
www.wikitravel.org/en/Croatia
www.visit-croatia.co.uk
www.istra.hr
www.dalmatia.hr

Liikkeiden aukioloajat

Suurimmissa kaupungeissa jotkut pankit ja kaupat ovat auki myös sunnuntaisin. Matkailukeskuksissa postit auki myös lauantaisin ja sunnuntaisin.

Puhelut

Suomi–Kroatia
00/990/999/994 + 385 + aluenro ilman 0:aa

Kroatia–Suomi
00 + 358 + aluenro ilman 0:aa

Aika

Kellonaika on 1 tunnin vähemmän kuin Suomessa.

Mittajärjestelmä

Käytössä on metrijärjestelmä.

Sähkön verkkojännite ja pistokemalli

Jännite: 230 volttia
Pistokemalli: 2 pyöreää pinniä

Juomarahat

Hyvätasoisissa ravintoloissa annetaan aina 10–15 %:a juomarahaa. Tavallisissa ravintoloissa laskun voi pyöristää sopivaan tasarahaan. Samoin kahviloissa ja baareissa asiakas pyöristää summan hieman ylöspäin. Takseille annetaan myös hieman ylimääräistä.

Turvallisuus

Pikkurikollisuus on aika vähistä, mutta silti kannataa varoa taskuvarkaita, varsinkin vilkkaiden katukahviloiden terasseilla.

Kroatiassakin on esiintynyt kansainvälisesti tunnettuja tekaistuja konerikkoja, eli ei kannata aina uskoa, jos joku avulias ohikulkija viittilöi ajoneuvossasi olevan jotain vikaa. Samoin avunpyytäjiin kannattaa suhtautua varauksella.

Päällystämättömiä pikkuteitä ja hylättyjä peltoja tulee varoa, sillä tietyillä alueilla on edelleen raivaamattomia miinakenttiä sodan jäljiltä. Raivaamattomia miinakenttiä sijaitsee muun muassa Itä-Slavoniassa sekä Serbian ja Montenegron rajamailla, Dubrovnikista etelään. Kroatian miinakeskuskuksen verkkosivut: www.hcr.hr

Kroatiaan ei ole erityisiä rokotusvaatimuksia. Puutiaisaivokuumetta esiintyy Pohjois-Kroatiassa, joten rokotus on suositeltava.

Julkinen liikenne kaupungeissa

Kaikissa kaupungeissa on busseja ja takseja. Zagrebissa on kattava raitiovaunu- ja bussiverkosto, jonka ylläpitäjä on ZET. Ladattavia matkakortteja, ZET Value Cards, voi ostaa ZET:in toimipisteistä ja Tisakin kioskeista. Kuljettajalta voi ostaa vain 15 kunan hintaisen kertalipun, joka on voimassa yhdellä hintavyöhykkeellä 90 minuutin ajan.

Dubrovnikissa bussiverkostoa operoi Libertas. Matkalippuja voi ostaa kioskeista, bussinkuljettajilta ja internetin kautta (http://webprodaja.autobusni-kolodvor-dubrovnik.com/BravoWeb169/VozniRed.aspx?lang=EN ).

Taksit

Zagrebsissa on useita taksiyrityksiä, myös Uber. Takseja on lentokentällä, rautatie- ja linja-autoasemalla sekä suurien hotellien luona. Taksien päivystyspaikat on merkitty sinisillä taksiopasteilla.

Dubrovnikissa on myös erilaisia taksipalvelujen tarjoajia, saatavilla on taksiautoja ja -veneitä. Sunnuntaisin, kesän huippusesongin aikana sekä matkalaukusta peritään lisähintaa.

Muuta huomattavaa

Päällystämättömiä pikkuteitä tulee varoa, sillä tietyillä alueilla on edelleen raivaamattomia miinakenttiä sodan jäljiltä. Raivaamattomia miinakenttiä sijaitsee muun muassa Itä- ja Länsi-Slavoniassa, Likan alueella ja Dalmatian sisämaassa. Kroatian miinakeskuksen verkkosivut: www.hcr.hr.

Autoilusanastoa

Suomi Kroatia
Bensiini Benzin
Diesel Dizel
Lyijytön Bezolovni benzin
Jarrut Kočnica
Jarruneste Tekučina za kočnice
Kytkin Kvačilo
Tarkistaa Kontrolirati
Jäähdytysneste Tekučina za hladnjak
Asentaja Mehaničar
Öljy Ulje
Tyhjä akku Ispražnjena baterija
Rengasrikko Puknuće gume
Sulake Osigurač
Kaasupoljin Pedala za gas
Virta Struja
Huoltoasema Benzinska postaja
Vaihto Promjeniti
Vesi Voda
Missä voin tyhjentää matkailuajoneuvon WC:n? Gdje je moguce isprazniti kemijski WC iz karavana?

Lisätietoja Autoliiton jäsenille

Kirjaudu sisään Liity jäseneksi
  • Autolauttayhteydet

• Autoliiton suosittelemia käyntikohteita