Italia | Autoliitto

Valtakieli italia
Hallitusmuoto tasavalta
Pääkaupunki Rooma 2,8 milj. as
Muita kaupunkeja Milano 1,3 milj. as.
  Napoli 963 000 as.
  Torino 907 000 as.

Tiepalvelu

803 116, tai ulkomaisesta matkapuhelimesta 800 116 800 / ACI. Palvelun hinnat alkaen 115,40 euroa.

Autoliiton Plus-jäsen soittaa Suomeen Autoliiton palvelukeskukseen. Jäsen saa puhelinnumeron liittyessään Plus-jäseneksi.

Moottoriteillä on hätäpuhelimia kahden kilometrin välein, mutta kaikissa ei ole puhelinluureja, vaan hälytys tehdään nappia painamalla. Italiassa on monia eri palveluntarjoajia, ei välttämättä vain autojärjestö ACI.

Liikenneonnettomuudesta ilmoittaminen

Poliisille pitää ilmoittaa onnettomuudet, joista on aiheutunut vakavia henkilövammoja tai kuolema. Poliisi ei tule paikalle, jos kyse on vain aineellisista vahingoista, mikä on hankaluus autonvuokraajille, koska vuokrasopimuksissa vaaditaan usein poliisiraporttia vahingosta.

Moottoriteillä on hätäpuhelimia kahden kilometrin välein. Puhelimia on kahdenlaisia: joistain puhelinluureilla varustetuista voi soittaa hätäkeskukseen ja on toisenlaisia luurittomia hälytyslaitteita, joista voi nappia painamalla saada puheyhteyden tiepalvelu- tai hinausapuun tai punaisen ristin kuvalla merkittyä nappia painamalla saa yhteyden pelastuspalveluun. Kun laitteeseen syttyy punainen valo, on sanoma mennyt perille moottoritien hälytyskeskukseen.

Vakuutusmuodollisuudet

Vahinkoilmoitus, mielellään kansainvälinen, on täytettävä ja molempien osapuolien allekirjoitettava. Vakuutusyhtiölle on tehtävä ilmoitus vahingosta.

Maantieteellinen kuvaus

Italia on saappaanmuotoinen niemimaa, jonka kaksi suurinta saarta ovat Sisilia ja Sardinia. Sardinia sijaitsee 200 km:n etäisyydellä Manner-Italiasta. Maalla on 7 600 km rantaviivaa Adrian-, Joonian- ja Tyrenianmerillä. Maarajaa on Ranskan kanssa 488 km, Itävallan kanssa 430 km, Slovenian kanssa 232 km, Sveitsin sekä San Marinon kanssa 39 km sekä Vatikaanin kanssa 3,2 km.

Apenniinien vuoristo on maan ”selkäranka” ja Alpit maan pohjoisraja. Italian korkein kohta on Mont Blanc (4 810 m). Po-joki on maan pisin joki (652 km), joka virtaa Alpeilta Ranskan rajalta kohti Adrianmerta.

Viisi suurinta järveä ovat suuruusjärjestyksessä Garda, Maggiore, Como, Trasimeno ja Bolsena.

Maa sijaitsee Euraasian ja Afrikan mannerlaattojen yhtymäkohdassa, mistä syystä maassa esiintyy maanjäristyksiä ja tulivuorten purkauksia. Italiassa on 14 tulivuorta, joista kolme on aktiivista: Etna, Stromboli ja Vesuvius. Campi Flegrei osoittaa heräilemisen merkkejä ja on yksi maailman vaarallisimmista tulivuorista.

Tiestö

Yleisiä teitä: 487 700 km
Moottoriteitä: 6 700 km

Viitoitus:
Moottoritie (autostrada) A
Yhdystie (diramazione) D
Yhdystie (racccardo) R
Valtiollinen päätie (strada statale) SS
Alueellinen tie (strada regionale) SR
Maakunnallinen tie (strada provinciale) SP
Kunnallinen tie (strada comunale) SC

Teiden kunto

Tieverkosto on korkeatasoinen ja useimmiten paikallistietkin ovat hyväkuntoisia. Sen sijaan tuhannet sillat alkavat monin paikoin olla vanhoja eikä niiden kuntoa ole kontrolloitu. Genovassa kesällä 2018 romahtaneen sillan vuoksi tie A10 (Genova-Savona) on suljettu molempiin suuntiin toistaiseksi A7-tien liittymän ja Genovan lentoaseman väliseltä osuudelta.

Julkinen liikenne kaupungeissa

Kaikissa suurissa kaupungeissa on hyvät julkisen liikenteen palvelut.

Roomassa metro palvelee arkisin 5.30–23.30 ja lauantaisin 00.30 asti. Lippuja voi ostaa kioskeista, Atacin kaupoista ja metroasemilta. Lippu pitää muistaa leimata, muuten se ei ole voimassa, ja leimaamattomasta lipusta saa 50–60 euron rangaistusmaksun. Saatavilla on myös päivälippuja samoin kuin viikko-, kuukausi- tai vuosilippuja.

Myös Milanossa ja Torinossa on metro.

Raitiovaunuliikennettä on Roomassa, Milanossa, Napolissa ja Torinossa.

Bussiliikenne Roomassa täydentää raideliikennettä. Bussilippu pitää myös leimata bussiin astuessa. Rooman bussilinjojen ja aikataulujen hahmottamista helpottaa mobiilisovellus ROMEBUS. Sovellus ilmoittaa myös mahdollista lakoista, muutoksista reiteillä tai tiesuluista. Rooman julkisen liikenteen matkalippujen ostamista helpottaa ja nopeuttaa MyCicero-sovellus. Lipun voi ostaa ja tallentaa mobiililaitteeseen käytettäväksi tarpeen tullen. Sovelluksella voi ostaa lippuja 90 minuutiksi, 24, 48 tai 72 tunniksi tai jopa kuukaudeksi. MyCicerolla voi ostaa myös Trenitalian junalippuja.

Lemmikkieläimiä koskevat säännöt vaihtelevat paikkakunnittain. Roomassa saa pienen ja keskikokoisen koiran ottaa mukaan metron ensimmäiseen ja viimeiseen vaunuun, mutta koiralla on oltava talutushihna, kuonokoppa ja oma matkalippu. Torinossa metroon saa ottaa mukaan vain pienen koiran, jonka voi kantaa sylissään.

Taksit

Matkailijoita kehotetaan käyttämään vain virallisia takseja, joilla on taksikyltti katolla. Kannattaa myös tarkastaa, että taksamittari on toiminnassa. Roomassa taksit ovat melko kalliita, lisämaksua peritään öisin, matkatavaroista sekä puhelimitse tilatuista takseista. MyTaxi-mobiilisovelluksella taksin tilaaminen on helppoa ja tilauksen voi tehdä korkeintaan 4 päivää ennen aiottua matkaa. Lisäksi sovelluksella voi maksaa matkan.

Rahayksikkö

1 euro (EUR) = 100 senttiä

Valuuttamääräykset

Valuutan tuonnissa ja viennissä ei ole rajoituksia EU-maista tuleville ja EU-maihin lähteville.

Sen sijaan EU:n ulkopuolelta maahan tulevien ja EU:n ulkopuolelle maasta lähtevien on tehtävä tulliselvitys 10 000 euroa ylittävästä summasta käteistä tai matkasekkejä.

Rajanylityspaikat

Ranskan, Itävallan, Slovenian ja Sveitsin rajoilla ei ole rajatarkastuksia. Tästä huolimatta poliisilla on oikeus tehdä tiettyjä tarkastuksia rajoilla. Terrorismi-iskujen ja pakolaistilanteen vuoksi rajatarkastukset voidaan tarvittaessa ottaa käyttöön. Italia on tehostanut rajavalvontaa erityisesti Ranskan rajalla. Myös Itävalta on tehnyt ajoittaisia rajatarkastuksia Brennerin reitillä.

Tullitarkastuksia voidaan satunnaisesti tehdä missä tahansa maan sisällä. Sveitsi ei kuulu EU:n tulliliittoon, joten Sveitsin rajalla saattaa olla tullitarkastuksia.

Italian matkailutoimisto

Italian valtion lähin matkailutoimisto sijaitsee Tukholmassa (Italienska statens turistbyrå).
Puhelin:  +46 (0)8 545 68 339
Sähköposti: stockholm@enit.it
Verkkosivut: www.enit.it (kielivalintoina esimerkiksi ruotsi tai englanti)

Autoliiton sisarjärjestö

Automobile Club d'Italia (ACI)
Via Marsala 8
00185 Rome
Puhelin: +39 06 499 81
Faksi: +39 06 4998 2234
Sähköposti: aci.relint.roma@aci.it
Verkkosivut: www.aci.it

Suomen edustusto

Ambasciata di Finlandia
Via Lisbona 3
Puhelin: +39 06 852 231
Verkkosivut: www.finland.it

Hätätapauksissa virka-ajan ulkopuolella voi soittaa numeroon +358-9-1605 5555

Verkkolinkkejä

www.enit.it
www.iichelsinki.esteri.it  Italian kulttuuri-instituutti keskus Suomessa
www.initaly.com
www.travel.it

Liikkeiden aukioloajat

Pankit ovat auki ma-pe 8.30-13.30 ja 15.00-16.00. Postit ovat yleensä auki vain 14.00 asti, mutta jotkut postit 17.30 asti. Sekä pankit että kaupat ovat yleensä kiinni lounasaikaan, klo 13.00/13.30-15.00/16.00. Pohjois-Italiassa (Milano, Torino, Venetsia jne.) kauppojen lounastauot ovat usein lyhyempiä ja kaupat sulkeutuvat vastaavasti illalla aikaisemmin. Yleinen kauppojen sulkemisaika ma-la on 19.30 tai 20.00.

Puhelut

Suomi–Italia
00/990/999/994 + 39 + aluenro
(Huom. aluenumerosta ei jätetä pois etunollaa.)

Italia–Suomi,
00 + 358 + aluenro ilman 0:aa

Aika

Kellonaika on 1 tunnin vähemmän kuin Suomessa.

Mittajärjestelmä

Käytössä on metrijärjestelmä.

Sähkön verkkojännite ja pistokemalli

Jännite: 220 ja 125 volttia vaihtovirta, taajuus 50 hertsiä
Pistokemalli: 3 pyöreää pinniä

Juomarahat

Ravintolalaskuissa on yleensä mukana palvelumaksu, mutta tapana on pyöristää summaa ylöspäin. Samoin tehdään takseissa.

Turvallisuus

Maanjäristykset ovat mahdollisia. Terrorismiriski on olemassa.

Rikollisuusaste on alhainen, mutta julkisissa liikennevälineissä ja suurissa ihmisjoukoissa on syytä olla tarkkaavainen, koska taskuvarkaita esiintyy. Erityisen varovainen on syytä olla vilkkaimmissa turistikohteissa kuten Napolin historiallisessa keskustassa, Pompeijissa, Rooman ja muiden suurten kaupunkien rautatieasemilla ja Roomassa bussissa no 64. Matkailijan ympärillä hälisevä lapsijoukko saattaa kiinnittää matkailijan huomion ja sillä välin iskee tasku- tai laukkuvaras.

Ulkopuolisten tarjoamia ruokia tai juomia pitää varoa, koska on esiintynyt myrkytystapauksia ja ryöstöjä niiden yhteydessä (esimerkiksi Rooman Termini-asemalla, Colosseumilla ja Campo di Fiorin ja Piazza Navonan alueen baareissa sekä kahviloissa).

Autoillessa suurkaupungeissa kannattaa pitää auton ovat ja ikkunat lukittuina. Vaara voi vaania moottoriteillä tai niiden huoltosemilla. Varovaisuus on paikallaan, jos joku haluaa auttaa mm.rengasrikoissa, erityisesti Napolin ja Salernon välisellä moottoritiellä. Joskus tiellä apua pyytävät henkilöt saattavat olla rikollisia. Matkailuautoilijoiden on syytä käyttää vartioituja leirintäalueita.

Autonvuokraajia kehotetaan varovaisuuteen erityisesti lentokenttien läheisyydessä sijaitsevissa kauppakeskuksissa, joiden pysäköintialueilla varkaat saattavat iskeä vuokrattuihin ajoneuvoihin.

Italiassa ei ulkomaisilta matkailijoilta vaadita rokotustodistusta.

Muuta huomattavaa

Ulkoministeriön matkustustiedotteen mukaan eri puolilla Italiaa on kesäisin metsä- ja pensaspalojen vaara. Paloalueilla ja niiden lähistöllä joudutaan usein väliaikaisesti sulkemaan myös pääliikenneväyliä. Muun muassa avotulen teko on kielletty koko maassa.

Kesällä lämpötila voi nousta yli +40 asteeseen kesä-elokuussa päivän kuumimpina tunteina.

Kaikenkattava matkustajavakuutus on tarpeen. Eurooppalaisen sairaanhoitokortin hankkimista suositellaan.

On vakava rike ostaa väärennettyjä merkkituotteita (Prada, Gucci, Fendi jne.). Teosta voidaan rangaista jopa 10 000 euron sakolla.

Maassa vierailevia matkailijoita varten on luotu oma help-puhelinpalvelu ”Easy Italia”, jonka numero on +39 039 039.  Numerosta saa matkailu- ja reittineuvontaa, tietoa julkisista liikennevälineistä ja jopa apua juridisiin ongelmiin mm. englannin kielellä klo 9.00–22.00 kaikkina viikonpäivinä. Puhelu maksaa normaalin lankapuhelun verran, matkapuhelimesta soitettaessa kunkin operaattorin taksojen mukaan.

Autoilusanastoa

Suomi Italia
Bensiini Benzina
Diesel Gasoli, Diesel
Lyijytön Senza piombo
Jarrut Freni
Jarruneste Liquido freni
Kytkin Frizione
Tarkistaa Controllare
Jäähdytysneste Liquido antigelo
Asentaja Meccanico
Öljy Olio
Tyhjä akku Batteria scarica
Rengasrikko Foratura
Sulake Valvola
Kaasupoljin Acceleratore
Virta Corrente
Huoltoasema Distributore di benzina
Vaihto Sostituire
Vesi Acqua
Missä voin tyhjentää matkailuajoneuvon WC:n? Dov'è possibile svuotare le acque nere?

Lisätietoja Autoliiton jäsenille

Kirjaudu sisään Liity jäseneksi
  • Autolauttayhteydet

• Autoliiton suosittelemia käyntikohteita