Volvo XC90 2015 | Autoliitto

Olet täällä

Volvo XC90 2015

TEST 2015
Aikuisten turvallisuus
97
Lasten turvallisuus
87
Jalankulkijoiden turvallisuus
72
Turvallisuus-järjestelmät
100

aikuismatkustajien suoja 37,0 pistettä (97 %)
lapsimatkustajien suoja 43,0 pistettä (87 %)
jalankulkijan suoja 25,9 pistettä (72 %)
turvavarusteet 13,0 pistettä (100 %)

Volvo XC90 sai tulokseksi 5 tähteä

Volvo XC90:n turvavarustelu

Etuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Päätä suojaava turvaverho: edessä ja takana
Sivuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Lantioturvatyyny: ei

Polviturvatyyny: kuljettaja
Turvavöiden esikiristimet: kaikilla paikoilla
Turvavöiden voimanrajoittimet: kaikilla paikoilla
Turvavyömuistuttimet: kaikilla paikoilla
Isofix-kiinnikkeet turvaistuimille: keskirivin reunapaikoilla, etumatkustajan paikalla lisävaruste

 

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät etutörmäyksessä hyvin muotonsa. Etupenkeillä istuvien polvet ja reidet saivat hyvän suojan ja erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saivat samantasoisen suojan.

Koko keulan leveydeltä osuvassa etutörmäystestissä kuljettaja sai hyvän suojan kaikille elintärkeille vartalonosilleen. Takamatkustajan rintakehän suoja oli riittävä ja muiden vartalonosien suoja hyvä. Sivutörmäystestissä kaikki elintärkeät vartalonosat saivat hyvän suojan, ja XC90 sai täydet pisteet. Sivutörmäystä voimakkaammassa pylvästestissä rintakehä sai riittävän suojan ja muut vartalonosat hyvän suojan.

Pylvästestissä ja sivutörmäystestissä sivuturvaverho ei täyttynyt kokonaan sen takareunasta. Tästä johtuen lisävarusteisen kolmannen istuinrivin matkustajat eivät olisi saaneet Volvon suunnittelemaa turvaa. Volvo tutki ongelman ja on tuonut tuotantoon uuden kattopaneelin, jonka ansiosta turvatyyny pystyy täyttymään kunnolla. Euro NCAP testasi uusitulla rakenteella täydennetyn XC90-mallin. Uutta kattopaneelia käytetään tuotantolinjalla ja Volvo kutsuu jo kolmella penkkirivillä varustetun auton saneet omistajat kattopaneelin vaihtoon.

Etuistuimet ja niskatuet antoivat peräänajoa seuraavaa piiskaniskuvammaa vastaan hyvän suojan. Myös takaistuimet suojasivat hyvin. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä on vakiovaruste. Se toimii taajamanopeuksilla, joilla useat piiskaniskuvammat syntyvät. Järjestelmä pysäytti auton ennen törmäystä kaikilla testinopeuksilla ja se sai täydet pisteet Euro NCAP:n testissä.

Lapsimatkustajien suoja

Molemmat testinuket, 1,5- ja 3-vuotiasta lasta simuloivat, istuivat selkä menosuuntaan päin asennetuissa istuimissa. Kolaritesteissä XC90 antoi hyvän suojan kaikille vartalonosille ja sai täydet pisteet.

Etumatkustajan turvatyynyn voi kytkeä pois käytöstä, jolloin istuimelle voidaan asentaa selkä menosuuntaan asennettava lastenistuin. Kuljettaja saa selvän tiedon turvatyynyn tilasta, joten järjestelmä sai tästä pisteet.

Kaikki turvaistuimet, joita varten autoon on suunniteltu kiinnikkeet, saa asennettua tarkoituksenmukaisesti. Tämä koskee myös lisävarusteena saatavaa kolmatta penkkiriviä. Toisen penkkirivin keskipaikalle on saatavilla integroitu turvaistuin.

Jalankulkijan suoja

Puskuri suojasi hyvin jalankulkijan jalkoja ja sai täydet pisteet. Lantion saama suoja oli sen sijaan valtaosin huono. Konepelti suojasi jalankulkijan päätä valtaosin hyvin tai riittävästi, eikä huonoa suojaa ollut edes tuulilasin ympäristön jäykkien rakenteiden kohdalla.

XC90:n automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä tunnistaa automaattisesti jalankulkija ja pyöräilijät sekä muut autot. Euro NCAP aloittaa tällaisten toimintojen testaamisen vuonna 2016, joten tässä testissä sitä ei huomioitu.

Turvavarusteet

Kaikki Euro NCAP:n testaamat turvavarusteet ovat vakiovarusteita XC90:ssä: elektroninen ajonvakautusjärjestelmä; kaikkien paikkojen turvavyömuistuttimet; kaistavahti, joka varoittaa kaistalta pois ajautumisesta ja ohjaa tarvittaessa auton takaisin kaistalle; kameran avulla kulloinkin voimassa olevan nopeusrajoituksen tunnistava ja ilmoittava nopeusrajoitin, jonka avulla kuljettaja voi säätää nopeuden sopivaksi; ja täydet pisteet saanut automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, joka ehkäisi törmäykset kaikissa tilanteissa ja kaikilla testatuilla nopeuksilla Euro NCAP:n tekemissä maantietesteissä.

Jaa muillekin