Volvo S70 1998 | Autoliitto

sivutörmäys 18 (100%)
kaikkiaan 25 (74%)
jalankulkijatörmäys 18 (50%)

Volvo S70 sai täydet pisteet sivutörmäystestissä SIPS-järjestelmän ansiosta. Sivuturvatyyny suojaa hyvin päätä myös erittäin vaativassa pylvästestissä. Hyvään tulokseen Volvo S70 pääsi myös jalankulkijatörmäystestin päähän kohdistuneissa iskuissa, jonka tulokset olivat lähellä luonnosteltuja uusia vaatimuksia. Alaraajoihin kohdistuneissa iskuissa tulos oli sitä vastoin huono. Etutörmäyksessä kuljettajan alaraajojen loukkaantumisriski on suuri sisääntyöntyneen ohjauspyörän vuoksi.

Etutörmäys

Korirakenne säilyi hallittuna. Kuljettajan turvatyyny arvioitiin hallituksi, vaikka testinuken pää liukui törmäyksessä vasemmalle. Etuturvavöissä on turvapysäyttimet. Polven alueelle kohdistui jäykkien rakenteiden kovia iskuja. Lattian oikealla reunalla ilmeni teräväreunainen repeytymä. Muita rakennevaurioita olivat palomuurin ja jarrupolkimen takaiset repeytymät ja vasemman lokasuojan saumakohdan murtuma.

Sivutörmäys

Etuistuimiin kiinnitetyt sivuturvatyynyt suojasivat hyvin päätä, rintaa ja vatsaa. Oven sisäkehys osui kuljettajan lantioon. Sivutörmäystestin tulos oli huomattavan hyvä, ei pistemenetyksiä. Myös pylvästestissä sivuturvatyynyt havaittiin erinomaisiksi.
Lasten turvaistuin
Käytetyt turvaistuimet olivat Volvon omia, R44.03 –hyväksyttyjä, 3-18 kg painoisille lapsille suunniteltuja. Nämä on suunniteltu sijoitettavaksi selkä menosuuntaan. Turvavöiden kanssa yhteensopivat istuimet suojasivat lapsimatkustajia hyvin.

Törmäys jalankulkijaan

Jäykkä puskuri ja konepelti aiheuttavat suuren loukkaantumisriskin jalankulkijatörmäyksessä. Konepellin yläosa sitävastoin täyttää jo nyt luonnostellut uudet vaatimukset. Kaikkiaan tulos oli hyvä, Volvo S70 pääsi hyvin lähelle kautta aikain ensimmäisiä kolmea Euro NCAP -tähteä jalankulkijatörmäystestissä.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.