Volkswagen up! 2011 | Autoliitto

Olet täällä

Volkswagen up! 2011

TEST 2011
Aikuisten turvallisuus
89
Lasten turvallisuus
80
Jalankulkijoiden turvallisuus
46
Turvallisuus-järjestelmät
86

aikuismatkustajien suoja 32 pistettä (89 %)
lasten suoja 39 pistettä (80 %)
jalankulkijatörmäys 17 pistettä (46 %)
turvavarusteet 6 pistettä (86 %)

Volkswagen up! sai tulokseksi 5 tähteä

Volkswagen up! on identtinen auto Seat Miin & Skoda Citigon kanssa, joten kolaritestitulokset ovat samanlaiset.

Volkswagen up!:n varusteluun kuuluvat kuljettajan ja etumatkustajan etuturvatyynyt, päätä suojaava turvaverho ja sivuturvatyynyt. Kuljettajan ja etumatkustajan turvavöissä on esikiristimet sekä voimanrajoittimet. Takaistuimen reunapaikoilla on Isofix-kiinnikkeet lastenistuimia varten.

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät etutörmäyksessä hyvin muotonsa. Etumatkustajan suojasta auto sai täydet pisteet. Testinuket osoittivat, että kuljettajan ja etumatkustajan polvet ja reidet saivat hyvän suojan.  Volkswagen pystyi osoittamaan, että erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saavat yhtä hyvän suojan. Sivutörmäystestissä vartalon useimmat osa-alueet saivat riittävän suojan. Sivutörmäystä voimakkaammassa pylvästestissä kuljettajan rintakehän saama suoja oli vähäistä. Istuin ja pääntuki antoivat hyvän suojan peräänajoa seuraavaa piiskaheilahdusta vastaan.

Lasten suoja

3-vuotiasta lasta simuloivan nuken saamasta suojasta up! sai täydet pisteet. Kasvot menosuuntaan istuneen 3-vuotiasta simuloivan nuken pään liike ei ollut liiallista etutörmäystestissä. Sivutörmäystestissä sekä 3-vuotiasta että 1,5-vuotiasta lasta simuloivat nuket pysyivät hyvin paikoillaan turvaistuimissaan. Etumatkustajan turvatyyny voidaan kytkeä pois, jolloin istuimella voidaan käyttää selkä menosuuntaan asennettavaa lastenistuinta. Kuljettaja ei kuitenkaan saa selvää tietoa turvatyynyn tilasta, joten järjestelmää ei huomioitu Euro NCAPin testissä. Turvaistuimen käytöstä etuistuimella ilman turvatyynyn pois kytkemistä ei myöskään varoiteta riittävän hyvin.

Jalankulkijatörmäys

Puskuri antoi valtaosin hyvän suojan jalankulkijan jaloille.  Konepeiton etureuna puolestaan antoi huonon suojan kaikissa testatuissa osissa, eikä saanut yhtään pistettä. Lapsen pään todennäköisten iskukohtien kohdalla konepeitto antoi huonon suojan. Aikuisen pään iskukohdissa suoja oli joissain kohdin hyvä ja toisissa kohdin huono.

Turvavarusteet

Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä on vakiona useimmissa Euroopan maissa, mutta lisävaruste joissain malleissa muutamissa maissa. Volkswagenin antamien tietojen mukaan, se täyttää Euro NCAPin asennusmäärävaatimukset vuodelle 2011, joten järjestelmä läpäisi testivaatimukset. Kaikkien paikkojen turvavyömuistuttimet ovat vakiovarusteita. Kuljettajan asettaman huippunopeuden säädintä ei ole saatavilla up!-malleihin.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet osoitteesta euroncap.com

Jaa muillekin