Volkswagen Touran 2015 | Autoliitto

Olet täällä

Volkswagen Touran 2015

TEST 2015
Aikuisten turvallisuus
88
Lasten turvallisuus
89
Jalankulkijoiden turvallisuus
71
Turvallisuus-järjestelmät
76

aikuismatkustajien suoja 33,8 pistettä (88 %)
lapsimatkustajien suoja 43,7 pistettä (89 %)
jalankulkijan suoja 25,7 pistettä (71 %)
turvavarusteet 10,0 pistettä (76 %)

Volkswagen Touran sai tulokseksi 5 tähteä

Volkswagen Touranin turvavarustelu

Etuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Päätä suojaava turvaverho: edessä ja takana
Sivuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja (takana lisävaruste)
Lantioturvatyyny: ei

Polviturvatyyny: kuljettaja
Turvavöiden esikiristimet: kaikilla paikoilla
Turvavöiden voimanrajoittimet: kaikilla paikoilla
Turvavyömuistuttimet: kaikilla paikoilla
Isofix-kiinnikkeet turvaistuimille: takaistuimen reunapaikoilla

 

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät etutörmäyksessä hyvin muotonsa. Etupenkeillä istuvien polvet ja reidet saivat hyvän suojan ja erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saivat samantasoisen suojan.

Koko keulan leveydeltä osuvassa etutörmäystestissä kuljettaja sai hyvän suojan kaikille vartalonosilleen ja auto sai täydet pisteet. Takamatkustajan suoja vaihteli hyvän ja riittävän välillä.

Sivutörmäystestissä ja sitä voimakkaammassa pylvästestissä kaikki vartalonosat saivat hyvän suojan ja Touran sai täydet pisteet. Etuistuimet ja niskatuet antoivat peräänajoa seuraavaa piiskaniskuvammaa vastaan hyvän suojan. Myös takaistuimet suojasivat hyvin.

Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä on lisävaruste. Koska se ei ole vakiovaruste, sitä ei huomioitu arvostelussa.

Lapsimatkustajien suoja

Touran sai etutörmäyksessä täydet pisteet 3-vuotiasta lasta simuloivalle nukelle antamastaan suojasta, vaikka turvaistuimen korkeussäädin rikkoutui. Testinukkejen saama hyvä suoja kaikille vartalonosille vastasi Volkswagenin odotuksia, vaikkakin eteenpäin suuntautuneet voimat olivat hieman koholla. Selkä menosuuntaan asennetussa turvaistuimessa istunut 1,5-vuotiasta lasta simuloiva nukke sai hyvän suojan kaikille muille vartalonosilleen paitsi rintakehälle, johon kohdistui hieman liian kovia jarrutusvoimia.

Sivutörmäystestissä molemmat nuket pysyivät hyvin paikoillaan turvaistuimissaan, mikä ehkäisee pään osumista auton rakenteisiin.

Etumatkustajan turvatyynyn voi kytkeä pois käytöstä, jolloin istuimelle voidaan asentaa selkä menosuuntaan asennettava lastenistuin. Kuljettaja saa selvän tiedon turvatyynyn tilasta, joten järjestelmä sai tästä pisteet. Kaikki turvaistuimet, joita varten autoon on suunniteltu kiinnikkeet, saa asennettua tarkoituksenmukaisesti – myös lisävarusteena saatavalle kolmannelle penkkiriville.

Jalankulkijan suoja

Puskuri suojasi jalankulkijan jalkoja hyvin ja sai täydet pisteet. Sen sijaan lantion saama suoja oli lähes kauttaaltaan huono. Touranissa on aktiivinen konepelti. Kun puskuriin sijoitetut sensorit tunnistavat osuman jalankulkijaan, konepelti kohoaa ja tekee tilaa sen ja moottorin kovien rakenteiden väliin. Järjestelmä toimi tehokkaasti eri nopeuksilla ja erikokoisten jalankulkijoiden kohdalla, joten auto testattiin konepelti yläasennossa. Suoja oli hyvä lähes kaikissa testatuissa kohdissa. Ainoastaan tuulilasin kovien pilareiden kohdalla suoja oli paikoin huono.

Turvavarusteet

Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä ja kaikkien paikkojen turvavyömuistuttimet ovat vakiovarusteita myös lisävarusteena saatavalla kolmannella penkkirivillä. Automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän odotetaan täyttävän Euro NCAP:n asennusmäärävaatimukset, joten se huomioitiin arvioinnissa. Järjestelmä toimi hyvin ja se ehkäisi törmäyksen hitaammin kulkevaan ajoneuvoon kaikilla nopeuksilla. Säädin, jolla kuljettaja voi asettaa maksiminopeuden, on lisävaruste. Niin ikään lisävarusteena saatavan kaistavahdin ei odoteta täyttävän Euro NCAP:n asennusmäärävaatimuksia, joten sitä ei huomioitu arvostelussa.

Jaa muillekin