Autoliiton tiepalvelu - hinausauto auttaa tien päällä

Volkswagen Polo 1997

etutörmäys (%)
sivutörmäys (%)
kaikkiaan (%)
jalankulkijatörmäys (%)

Polo sai etu- ja sivutörmäystestistä kolmen tähden tuloksen. Polo täytti kaikki uudet törmäyskriteerit lukuunottamatta ohjauspyörän liikettä ylöspäin etutörmäyksessä ja rintakehän kuormitusta sivutörmäyksessä. Matkustamo säilyi etutörmäyksessä ehjänä, rakenteet työntyivät sisään vain vähän. Polvien alueen suoja oli melko hyvä. Jalkatilan rakenteiden vahvistamisella voidaan edelleen parantaa jalkojen ja nilkkojen suojaa. Sivutörmäyksessä eniten parannettavaa on rintakehän kuormituksen vähentämisessä, jonkin verran myös lantion rasituksen pienentämisessä.

Etutörmäys

Matkustamo säilyi ehjänä ja rakenteiden muoto muuttui vain hiukan. Ohjauspyörän liike oli pieni – 71 mm taakse- ja 87 mm ylöspäin. Oviaukon muodonmuutos ja kojelaudan sisääntyöntyminen olivat hallittuja. Kuljettajan oven avaukseen etutörmäyksen jälkeen tarvittiin kuitenkin voimaa. Matkustajan ovi voitiin avata normaalisti. Jalkatilan muodonmuutos oli raju. Kuljettajan pään suoja oli muuten hyvä, mutta ohjauspyörän liike ylöspäin heikensi arvosanan riittäväksi. Pää osui turvatyynyyn hallitusti ja niska oli hyvin suojattu. Turvavöiden aiheuttama kuormitus rintakehälle havaittiin suureksi ja rintakehän suoja oli heikko. Kojelaudan vähäisen sisääntyöntymisen vuoksi tulokset arvioitiin samoiksi eri kokoisille ja eri asennoissa istuville kuljettajille. Kuljettajan polvi osui ohjauspylvään säätimeen ja sen kiinnikkeeseen. Oikean polven osuma kojelautaan siirsi sen rakenteita 90 mm. Vaikka polvet eivät osuneet erityisen koviin kohteisiin, polvien kautta välittyy turhan suuria törmäysvoimia. Testitulosten perusteella kuljettajan molempien polvien suoja oli kuitenkin riittävä. Tulokset arvioitiin samoiksi eri kokoisille ja eri asennoissa istuville kuljettajille. Vasemman säären suoja oli hyvä, oikean heikko. Jalkatilan rajun muodonmuutoksen vuoksi kuljettajan jalkojen ja nilkkojen suoja oli heikko.

Sivutörmäys

Turvavyön aiheuttaman kuormituksen takia rintakehän suoja oli heikko. Kuljettajan pää oli kuitenkin hyvin suojattu, lantio ja maha kohtalaisesti.

Lasten turvaistuin

Testissä käytettiin Volkswagenin suosittelemaa, kasvot menosuuntaan asennettua Bobsy 18 –turvaistuinta. Turvaistuin pysyi melko hyvin paikallaan etutörmäyksessä. Lapsen ylävartalo oli kuitenkin puutteellisesti suojattu ja pään liike etutörmäyksessä oli hallitsematon. Turvaistuin liikkui sivutörmäyksessä liikaa, yläosa jopa matkustamon puoliväliin asti. Lapsen pää pysyi kuitenkin turvaistuimen sisäpuolella sivutörmäystestissä.

Törmäys jalankulkijaan

Konepelti osoittautui vaaralliseksi kaikissa osumakohdissa. Kokonaistulos oli keskimääräistä heikompi.

Mallin historia ja turvavarustelu

Polo esiteltiin elokuussa 1994. Vuoden 1996 mallin vakiovarusteisiin kuuluvat kuljettajan etuturvatyyny ja etuturvavöiden esikiristimet. Matkustajan etuturvatyyny ja ABS-jarrut ovat saatavina lisävarusteina, näitä ei ollut testiautoissa.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Auton tiedot

  • Testausvuosi:

    1997
  • Auton valmistaja:

    Volkswagen
  • Malli:

    Polo
  • Autoluokat:

    Pienet autot

Arvio:

  • Aikuisten turvallisuus:

    3/5 tähteä
  • Lasten turvallisuus:

    -
  • Jalankulkijoiden turvallisuus:

    1/5 tähteä