Volkswagen Lupo 2000 | Autoliitto

Olet täällä

Volkswagen Lupo 2000

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
-
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

 

etutörmäys 12 (75%)
sivutörmäys 14 (78%)
kaikkiaan 26 (76%)
jalankulkijatörmäys 13 (36%)

Lupo menestyi testeissä hyvin. Vahva korirakenne suojaa matkustajia ja etutörmäyksen jälkeen kuljettajan ovi saatiin avattua. Kuljettajan turvatyyny täytti tehtävänsä, mutta sen suorituskyky on saavuttanut lakipisteensä tässä testissä. Sivutörmäyksessä suoja oli tyydyttävä, mutta VW näytti myös sivutörmäyssuojan tehostuvan lisävarusteena saatavilla sivuturvatyynyillä. 3-vuotiaan lapsen ISOFIX-tyyppinen turvaistuin asennetaan kiinteisiin pultteihin takaistuimelle.
 

Etutörmäys

 

Sekä kuljettajalla että matkustajalla on turvatyynyt ja turvavöiden esikiristimet. Auton kokoon nähden rintaan kohdistuva rasitus oli pientä. Polvien suojausta on pyritty parantamaan suurikokoisella, vaahtomuovipäällysteisellä metallikilvellä. Testiryhmän havaintojen mukaan rakenne saattaa kuitenkin aiheuttaa suurta kuormitusta reisiin ja mahdollisesti polviin.
 

Sivutörmäys

 

Sekä vakiovarusteinen että sivuturvatyynyillä varustettu Lupo suojasivat matkustajia hyvin. Sivuturvatyyny kuitenkin paransi rintakehän ja lantion suojausta. Molemmissa testeissä testinuken takaosaan kohdistui suuri rasitus, joka todellisessa tilanteessa on epätodennäköistä. Tositilanteessa ihmisen kylkiluut rasittuvat testiä enemmän.
 

Lasten turvaistuin

 

Matkustajan turvatyyny on Lupossa vakiovarusteena. VW ei ole huolehtinut riittävistä varoitusmerkinnöistä turvaistuimen sijoittamisessa. Vaikeasti tulkittava kaavio ja irrotettava tarra tuulilasissa eivät kerro mitään loukkaantumis- tai hengenvaarasta, jos turvaistuin sijoitetaan etumatkustajan istuimelle. 18 kk testinukke oli tavallisessa, selkä menosuuntaan sijoitetussa turvaistuimessa, joka suojasi paremmin etu- kuin sivutörmäyksessä. 3-vuotiaan lapsen turvaistuin oli sijoitettu Lupon omiin kiinnityspultteihin. Rasitus pysyi siedettävänä, mutta turvaistuin ei estänyt pään liiallista liikettä etu- ja sivutörmäyksissä.
 

Törmäys jalankulkijaan

 

Aikuisten ja lasten päähän kohdistuvien iskujen arvosanat olivat nykyaikaisten autojen keskitasoa. Lupon erittäin jäykkä keularakenne aiheuttaa riskin reisien ja säärien vakavalle loukkaantumiselle.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin