Volkswagen Golf 1998 | Autoliitto

Olet täällä

Volkswagen Golf 1998

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
-
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

 

etutörmäys 10 (63%)
sivutörmäys 15 (83%)
kaikkiaan 25 (74%)
jalankulkijatörmäys 17 (47%)

VW Golfin rakenne säilyi vakaana sekä etu- että sivutörmäyksessä. Yksi käytetty turvaistuin oli uudentyyppinen ISOFIX-turvaistuin, mutta sen asennuksessa oli ongelmia. Volkswagenin mukaan nämä ongelmat on ratkaistu ja turvaistuin saa ECE-hyväksynnän toukokuussa 1999. Jalankulkijoiden suoja oli epätasainen: keskimääräistä parempi pään suoja, mutta reisien ja säärien suoja oli heikko aggressiivisen puskurin vuoksi.
 

Etutörmäys

 

Matkustamon rakenne säilyi vakaana ja rakenteet työntyivät sisään vain vähän. Kuljettajan turvatyyny suojasi pään hyvin. Rintakehän suoja arvioitiin matkustajan testitulosten perusteella, koska suoja oli kuljettajaa heikompi. Golfin ohjauspylväs on päällystetty polvien suojaamiseksi, mutta suoja ei estänyt törmäysenergian välittymistä kuljettajan reisiin.
 

Sivutörmäys

 

Istuimeen asennettu turvaistuin suojasi kuljettajan mahaa ja rintakehää. Rintakehän ja mahan suoja arvioitiin riittäväksi ja lantion suoja hyväksi. Kuljettajan pää osui kevyesti B-pilariin ja turvavyön rullaan. B-pilaria päällystävä pehmuste suojaa kuljettajan päätä vakavammissa törmäyksissä.
 

Lasten turvaistuimet

 

Testissä käytettiin yhtä perinteistä ja yhtä ISOFIX-tyyppistä turvaistuinta. ISOFIX-turvaistuimet on suunniteltu tukevampaa kiinnitystä silmälläpitäen. Tämän asennus oli kuitenkin ongelmallista. Kiinnikkeet oli hankala yhdistää oikein ja oikeasta kiinnityksestä kertova osoitin oli vaikeasti nähtävissä ja tulkittavissa. Takaistuimen turvavöissä on automaattinen lukitusmekanismi perinteisten turvaistuinten kiinnitystä varten. Tätä ominaisuutta ei hyödynnetty testissä, koska turvavöissä ei ollut ohjetta turvaistuimen kiinnitystä varten. Autosta löytyi tekstitarra, joka informoi etumatkustajan turvatyynystä. Tarrassa ei kuitenkaan mainittu selkä menosuuntaan asennetun turvaistuimen vaarallisuudesta etumatkustajan paikalle sijoitettaessa.
 

Törmäys jalankulkijaan

 

Lasten ja aikuisten päät olivat keskimääräistä paremmin suojattuja. Konepellin reunan ja puskurin aggressiivisuuden vuoksi reisien ja säärten suoja oli kuitenkin heikko.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin