Toyota Proace 2015 | Autoliitto

Olet täällä

Toyota Proace 2015

TEST 2015
Aikuisten turvallisuus
87
Lasten turvallisuus
91
Jalankulkijoiden turvallisuus
64
Turvallisuus-järjestelmät
78

aikuismatkustajien suoja 31,6 pistettä (87 %)
lapsimatkustajien suoja 44,6 pistettä (91 %)
jalankulkijan suoja 19,4 pistettä (64 %)
turvavarusteet 5,5 pistettä (78 %)

Toyota Proace sai tulokseksi 5 tähteä

Toyota Proacen turvavarustelu

Etuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Päätä suojaava turvaverho: kuljettaja, etumatkustaja
Sivuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Lantioturvatyynyt: ei

Polviturvatyynyt: ei
Turvavöiden esikiristimet: kuljettaja, etumatkustaja
Turvavöiden voimanrajoittimet: kaikilla paikoilla
Turvavyömuistuttimet: kuljettaja, etumatkustaja
Isofix-kiinnikkeet turvaistuimille: etumatkustajan paikalla

Toyota Proace, Citroën Space Tourer ja Peugeot Traveller ovat keskenään identtisiä autoja. Euro NCAP testasi Peugeot Travellerin, jonka arviointi vastaa myös Proacen ja Space Tourerin turvallisuutta.

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät etutörmäyksessä hyvin muotonsa. Kuljettajan ja etumatkustajan polvet ja reidet saivat hyvän suojan. Erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saivat samantasoisen suojan. Koko keulan leveydeltä osuvaa etutörmäystestiä ei tällä hetkellä tehdä pakettiautoille.

Sivutörmäystestistä Proace sai täydet pisteet antamalla hyvän suojan koko vartalolle. Tätä voimakkaammassa pylvästestissä rintakehä sai vähäisen suojan, mutta kaikki muut vartalonosat saivat hyvän suojan.

Etuistuimet suojasivat hyvin peräänajon aiheuttamaa piiskaniskuvammaa vastaan. Takaistuimilla suoja oli kuitenkin huono.

Lapsimatkustajien suoja

Proace sai täydet pisteet 1,5-vuotiasta lasta simuloivalle nukelle kolaritesteissä antamastaan suojasta. Kasvot menosuuntaan asennetussa turvaistuimessa istuneen 3-vuotiasta lasta simuloivan nuken pään liike ei ollut liiallista. Suoja oli muuten hyvä, mutta niskaan kohdistui hieman liian voimakkaita liikevoimia. Sivutörmäystestissä molemmat nuket pysyivät hyvin paikoillaan turvaistuimissaan, mikä ehkäisee tehokkaasti pään osumista auton rakenteisiin. 

Etumatkustajan turvatyynyn saa kytkettyä pois, mikä mahdollistaa selkä menosuuntaan asennettavan turvaistuimen käyttämisen tällä paikalla. Kuljettaja saa selvän tiedon turvatyynyn tilasta, joten järjestelmä sai tästä pisteet.

Jalankulkijan suoja

Puskuri sai täydet pisteet jalankulkijan jaloille antamastaan suojasta. Euro NCAP ei testaa pakettiautojen konepellin etureunan antamaa suojaa. Konepellin päälle antama suoja vaihteli hyvästä huonoon.

Turvavarusteet

Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä ja kuljettajan sekä etumatkustajan turvavyömuistuttimet ovat vakiovarusteita. Myös auton enimmäisnopeudensäädin on vakiovaruste.

Jaa muillekin