Toyota Prius 2004 | Autoliitto

Olet täällä

Toyota Prius 2004

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

 

etutörmäys 14 (88%)
sivutörmäys 18 (100%)
turvavöiden muistutusjärjestelmä 2
kaikkiaan 34 pistettä
jalankulkijatörmäys 13 (33%)
Lasten suoja 43 (88%)

Toyota Prius on ensimmäinen EuroNCAP-ohjelmassa testattu hybridiauto. Prius saavutti viiden tähden tuloksen uusintatestin jälkeen. Uusinnan yhteydessä kuljettajan polvien suojaa parannettiin. Priuksen kori on erittäin vahva ja sen rakenne säilyi vakaana. Turvajärjestelmät suojasivat matkustajat hyvin, eikä kuljettajan pää osunut ohjauspyörään. Sivutörmäyssuoja oli erittäin hyvä ja valmistajan suosittelemat turvaistuimet suojasivat lapset hyvin. Suoja jalankulkijoille oli kuitenkin vain keskitasoa.
 

Etutörmäys

 

Turvajärjestelmään kuuluvat kuljettajan kaksivaiheinen ja matkustajan yksivaiheinen etuturvatyyny sekä etuturvavöiden esikiristimet ja turvapysäyttimet. Nämä suojasivat hyvin, joskin kuljettajan rintakehä kuormittui hiukan. Kuljettajan molemmat polvet ja matkustajan oikea polvi vaarantuivat kojelaudan alapuolisten rakenteiden osumista. Korin rakenne osoittautui erittäin vahvaksi, muodonmuutokset kynnyksen ja pilarien alueilla jäivät erittäin pieniksi. Myös jalkatilan muoto säilyi hyvin. Takaistuimen kaikilla paikoilla on kolmipisteturvavyöt.
 

Sivutörmäys

 

Erittäin hyvä tulos sivutörmäystestissä. Turvajärjestelmään kuuluvat istuimeen asennetut rintakehää ja erilliset päätä suojaavat sivuturvatyynyt. Jälkimmäinen suojasi myös takana matkustavia.
 

Lasten turvaistuin

 

Kolmivuotias lapsi matkusti kasvot menosuuntaan asennetussa Toyota-merkkisessä Britax Römer Duo Plus –turvaistuimessa, joka asennettiin paikoilleen ISOFIX- ja istuimen yläpuolisilla kiinnikkeillä. Pienempi lapsi istui selkä menosuuntaan Toyota-merkkisessä Britax Römer Baby-Safe –istuimessa, joka kiinnitettiin turvavöillä. Molempien päät ja rintakehät olivat suojassa sekä etu- että sivutörmäyksessä. Kaavio kojelaudan matkustajan puoleisessa päässä sekä kiinteät tekstivaroitukset matkustajan aurinkolipan molemmilla puolilla varoittivat asianmukaisilla tavalla lapselle aiheutuvasta vaarasta asennettaessa turvaistuin selkä menosuuntaan etumatkustajan paikalle turvatyynyn taakse.
 

Törmäys jalankulkijaan

 

Konepelti suojasi melko hyvin aikuisten ja lasten päähän kohdistuvien iskujen alueella, mutta lokasuojien ja etuosan antama suoja oli huono. Konepellin etureunan ja puskurin suoja jalankulkijoille havaittiin olemattomaksi.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin