Toyota Corolla 1998 | Autoliitto

Olet täällä

Toyota Corolla 1998

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
-
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

 

etutörmäys 10 (63%)
sivutörmäys 12 (67%)
kaikkiaan 23 (68%)
jalankulkijatörmäys 15 (42%)

Corolla pääsi lähelle neljän tähden tulosta etu- ja sivutörmäystestissä. Auton rakenne säilyi etutörmäyksessä vakaana ja kuljettajan ovi voitiin avata normaalisti törmäyksen jälkeen. Sivutörmäyssuojan heikoin lenkki oli kuljettajan rintakehän suoja. Tämä oli kuitenkin riittävän hyvä, jotta Corolla täyttää lokakuussa 1998 voimaantulevat uusien autojen sivutörmäysnormit. Jalankulkijatestin tulos oli kaksi tähteä, eniten parantamisen varaa on puskurin suojassa.
 

Etutörmäys

 

Kuljettajan ovi säilyi lähes vahingoittumattomana. Ovi tuki matkustamoa, jonka rakenne pysyi hallittuna. Kojelaudan tukirakenteet irtosivat osittain A-pilarista. Kuljettajan pää osui hallitusti turvatyynyn keskelle. Kuljettajan polvet olivat kuitenkin vaarassa loukkaantua, erityisesti jos istuma-asento olisi poikennut testitilanteesta. Erityisesti ohjauspylväs ja sen lukko vaaransivat kuljettajan polvet. Ohjauspylväs oli vain osittain päällystetty polvien suojaamiseksi.
 

Sivutörmäys

 

Kuljettajan pää osui B-pilariin rikkoen turvavyön kotelon. B-pilarin pehmikkeet lievensivät pään kiihtyvyyttä. Suurin kuormitus kohdistui alimpaan kylkiluuhun oven takaosan ja B-pilarin osumista.
 

Lasten turvaistuimet

 

Turvaistuimet ovat kiinnitettävissä takaistuimen reunapaikkojen turvavöiden automaattisella lukituksella. Tästä oli ohjeet turvavöissä. Toyotan suosittelemat, kasvot menosuuntaan asennetut turvaistuimet olivat yhteensopivia auton turvaöiden kanssa. Toyota ei kuitenkaan julkisesti suosittele mitään tiettyä turvaistuinta. Lapsen pään liike eteenpäin oli etutörmäyksessä hallittu. Sivutörmäyksessä kolmivuotiaan pää ei pysynyt istuimen suojassa, puolitoistavuotiaan pää pysyi.
 

Törmäys jalankulkijaan

 

Puolet päähän kohdistuneista osumista täytti ehdotetut normit. Reiteen kohdistunut konepellin reunan osuma oli keskimääräistä parempi. Puskurin suojassa on kuitenkin edelleen parannettavaa.
 

Mallin historia ja turvavarustelu

 

Uusin Corolla esiteltiin 1997. Kaikissa EU-maissa vakiovarusteluun kuuluu kuljettajan etuturvatyyny, turvavöiden esikiristimet ja turvapysäyttimet sekä ohjaustehostin.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin