Tesla Model S 2014 | Autoliitto

Olet täällä

Tesla Model S 2014

TEST 2014
Aikuisten turvallisuus
82
Lasten turvallisuus
77
Jalankulkijoiden turvallisuus
66
Turvallisuus-järjestelmät
71

aikuismatkustajien suoja 31 pistettä (82 %)
lasten suoja 38 pistettä (77 %)
jalankulkijatörmäys 24 pistettä (66 %)
turvavarusteet 9 pistettä (71 %)

Tesla Model S sai tulokseksi 5 tähteä

Tesla Model S:n varusteluun kuuluvat kuljettajan ja etumatkustajan kaksivaiheiset etuturvatyynyt, päätä suojaavat turvaverhot edessä ja takana sekä sivuturvatyynyt edessä. Kuljettajan ja etumatkustajan turvavöissä on kaksivaiheiset esikiristimet ja voimanrajoittimet. Kaikilla paikoilla on turvavyömuistuttimet. Takaistuimien reunapaikoilla on Isofix-kiinnikkeet turvaistuimille.

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät etutörmäyksessä hyvin muotonsa. Päätä lukuun ottamatta etumatkustajan kaikki vartalonosat saivat hyvän suojan. Testissä selvisi, että etumatkustajan turvatyyny ei täyttynyt riittävästi, jotta se estäisi pään osumisen kojelautaan turvatyynyn läpi. Teslan tutkimuksissa selvisi, että alihankkijalta hankitussa turvatyynyn kalibrointia säätävässä ohjelmistossa oli virhe. Euro NCAP on saanut tiedon, jonka mukaan virhe on korjattu kaikista asiakkaille menneistä autoista. Vaikka pään osuma ei ollut vaarallinen, se aiheutti pisteiden vähennyksen, ja suojataso jäi riittäväksi.

Etupenkeillä istuvien polvet ja reidet saivat hyvän suojan. Erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saavat yhtä hyvän suojan. Sivutörmäyksessä Model S antoi hyvän suojan kaikille vartalonosilla ja sai täydet pisteet. Tätä voimakkaammassa pylvästestissä rintakehä sai vähäisen suojan. Etu- ja takaistuimet antoivat hyvän suojan peräänajoa seuraavaa piiskaniskuvammaa vastaan.

Lapsimatkustajien suoja

Model S sai täydet pisteet 1,5- ja 3-vuotiasta lasta simuloiville nukeille antamastaan suojasta. Molemmat nuket istuivat selkä menosuuntaan asennetuissa istuimissa ja saivat hyvän suojan etutörmäystestissä. Sivutörmäystestissä molemmat nuket pysyivät hyvin turvaistuimissaan, mikä ehkäisee pään osumista auton koviin rakenteisiin.

Etumatkustajan turvatyynyn saa kytkettyä pois käytöstä, jolloin istuimella voidaan käyttää selkä menosuuntaan asennettavaa lastenistuinta. Käyttöliittymä ei kuitenkaan ohjeista turvatyynyn pois kytkemisestä yksiselitteisesti kaikilla kielillä, joten järjestelmä jäi ilman pisteitä.

Autoon saa asennettua kunnolla kaikki muut turvaistuimet, joille auton kiinnikkeet on suunniteltu paitsi painoryhmän 1 yleisistuimet takapenkin reunapaikoille. Takapenkin verhoilu vaikeutti Isofix-kiinnikkeiden käyttöä. Model S:n lisävarusteiselle kolmannelle penkkiriville on saatavilla kiinteät turvaistuimet.

Jalankulkijatörmäys

Tesla Model S:ssä on aktiivinen konepelti. Kun järjestelmä havaitsee osuman jalankulkijaan, konepelti kohoa ja tekee tilaa sen ja moottorin kovien rakenteiden väliin. Järjestelmä havaitsee erikokoiset jalankulkijat eri nopeuksilla, joten auto testattiin järjestelmä aktivoituna. Suoja oli riittävä tai vähäinen lähes kaikissa testatuissa kohdissa. Suoja oli huono vain tuulilasin pilareiden kohdalla.

Puskuri suojasi valtaosin hyvin jalankulkijan jalkoja. Konepellin etureunan antama suoja vaihteli keskiosan hyvästä ja reuna-alueiden huonoon suojaan.

Turvavarusteet

Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä ja kaikkien paikkojen turvavyömuistuttimet ovat vakiovarusteita. Myös kaistavahti on vakiovaruste ja vastaa Euro NCAPin vaatimuksia. Tesla Model S:ssä on nopeusavustin, joka tunnistaa kulloinkin voimassa olevan nopeusrajoituksen ja antaa varoituksen, mikäli se ylittyy. Model S:ssä ei ole automaattista hätäjarrutusjärjestelmää.

Jaa muillekin