Suzuki Vitara 2015 | Autoliitto

Olet täällä

Suzuki Vitara 2015

TEST 2015
Aikuisten turvallisuus
89
Lasten turvallisuus
85
Jalankulkijoiden turvallisuus
76
Turvallisuus-järjestelmät
75

aikuismatkustajien suoja 34,1 pistettä (89 %)
lapsimatkustajien suoja 42 pistettä (85 %)
jalankulkijan suoja 27,6 pistettä (76 %)
turvavarusteet 9,8 pistettä (75 %)

Suzuki Vitara sai tulokseksi 5 tähteä

 

Suzuki Vitaran turvavarustelu

Etuturvatyynyt

Kuljettaja, etumatkustaja

Päätä suojaava turvaverho

Edessä ja takana

Sivuturvatyynyt

Edessä

Lantioturvatyyny

Ei

Kuljettajan polviturvatyyny

Kuljettaja

Turvavöiden esikiristimet

Kaikilla paikoilla

Turvavöiden voimanrajoittimet

Kaikilla paikoilla

Turvavyömuistuttimet

Kaikilla paikoilla

Turvaistuinten Isofix-kiinnikkeet

Takaistuimen reunapaikoilla

 

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät etutörmäyksessä hyvin muotonsa. Auto sai täydet pisteet kuljettajalle antamastaan suojasta. Testinuket osoittivat, että etupenkeillä istuvien polvet ja reidet saivat hyvän suojan. Erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saivat samantasoisen suojan.

Koko keulan leveydeltä osuvassa etutörmäystestissä kuljettajan kaikki vartalonosat paitsi rintakehä saivat hyvän suojan. Rintakehän sai riittävän suojan. Takamatkustajan rintakehä sai riittävän suojan, pää ja reidet hyvän suojan.

Sivutörmäystestissä Vitara tarjosi kaikille vartalonosille hyvän suojan ja sai siitä täydet pisteet. Suoja oli hyvä jopa sivutörmäystä voimakkaammassa pylvästestissä, ja auto sai täydet pisteet.

Etuistuimet, pääntuet ja takaistuimet antoivat peräänajoa seuraavaa piiskaniskuvammaa vastaan hyvän suojan. Vitaraan on saatavilla automaattinen, taajamanopeuksilla toimiva hätäjarrutusjärjestelmä. Koska se on lisävaruste, järjestelmää ei huomioitu arvostelussa.

Lapsimatkustajien suoja

Vitara sai täydet pisteet 1,5-vuotiasta lasta simuloivalle nukelle antamastaan suojasta. Kasvot menosuuntaan asennetussa turvaistuimessa istuvan 3-vuotiasta simuloivan nuken pää ei liikkunut etutörmäyksessä liikaa, mutta niskaan kohdistui hieman liian kovia voimia. Sivutörmäystestissä molemmat nuket pysyivät hyvin paikoillaan turvaistuimissaan, mikä ehkäisee pään osumista auton rakenteisiin.

Etumatkustajan turvatyyny voidaan kytkeä pois käytöstä, jolloin istuimelle voidaan asentaa selkä menosuuntaan asennettava lastenistuin. Kuljettaja saa selvän tiedon turvatyynyn tilasta, joten järjestelmä sai tästä pisteet. Autoon saa asennettua kaikki turvaistuimet, joita varten autossa olevat kiinnikkeet on suunniteltu.

Jalankulkijan suoja

Puskuri suojasi hyvin jalankulkijan jalkoja kaikissa testatuissa kohdissa. Lantion seudun saama suoja vaihteli hyvästä huonoon. Konepellin jalankulkijan päälle antama suoja oli useimmissa mitatuissa kohdissa hyvä. Tuulilasin pilareiden kohdalla pään suoja oli heikko.

Turvavarusteet

Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä ja kaikkien paikkojen turvavyömuistuttimet ovat vakiovarusteita. Kuljettajan asettaman huippunopeuden säädin on lisävaruste ja sen odotetaan olevan useimmissa myydyissä Vitaroissa. Järjestelmä vastaa Euro NCAP:n vaatimuksia. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä on lisävaruste. Vaikka järjestelmän toimintaa taajamanopeudella ei siksi arvioitu, sen maantienopeuden toiminta arvoitiin. Järjestelmä toimi hyvin. Vitaraan ei ole saatavana kaistavahtia.

Jaa muillekin