Suzuki Swift 2005 | Autoliitto

Olet täällä

Suzuki Swift 2005

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

etutörmäys 11 (69%)
sivutörmäys 18 (100%)
turvavöiden muistutusjärjestelmä 1
kaikkiaan 30 pistettä
jalankulkijatörmäys 20 (56%)
lasten suoja 25 (51%)

Suzuki Swift suoriutui testistä kaiken kaikkiaan hyvin. Auton vahvaksi osoittautuneessa korissa tapahtui erittäin vähäisiä muodonmuutoksia, ja siten se tarjosi hyvän suojan aikuiselle. Auton turvavarusteluun kuuluvat yksivaiheiset etuturvatyynyt ja etuturvavöiden esikiristimet sekä voimanrajoittimet. Lisäksi kuljettajalle on turvavyömuistutin. Auto tarjosi hyvän suojan vanhemmalle lapsimatkustajalle, mutta heikommin turvaa pienemmälle lapselle. Jalankulkijaturvallisuus osoittautui hyväksi.

Etutörmäys

Swiftin korissa tapahtui vähäisiä muodonmuutoksia. Yksivaiheiset etuturvatyynyt ja muu turvavarustelu vähensivät törmäyksessä eteenpäin suuntautuvaa liikettä. Turvajärjestelmät toimivat hyvin, mutta kuljettajan rintakehään kohdistui suuri kuormitus. Kuljettajan oikeaan jalkaan kohdistui myös voimakasta kuormitusta. Ohjauspylvään sekä kojelaudan taustan kovat rakenteet muodostivat loukkaantumisriskin sekä ajajan että etumatkustajan polville. Jalkatilaan sijoitetut pehmusteet antoivat kuitenkin osaltaan suojaa, ja jalkatilassa tapahtui vain vähäisiä muodonmuutoksia ja sisäänpainumia.

Sivutörmäys

Sivutörmäyksessä turvatyynyn ja -verhon muodostama suojaus toimi tehokkaasti, ja turvaverhon suojaava vaikutus ulottui myös takaistuimelle. Osa törmäysenergiasta kanavoitui testinuken rintakehästä selkärankaan, minkä vuoksi maksimipisteet jäivät juuri ja juuri saavuttamatta.

Lapsiturvallisuus

Etupenkin aurinkolipan toisella puolella on pysyvä, neljäkielinen varoitusteksti kertoo selkä menosuuntaan etupenkille asennettavan turvaistuimen riskeistä. Testissä käytettiin Britax Römer Duo Plus -istuimia, jotka oli asennettu kasvot menosuuntaan. Istuimet asennettiin paikoilleen ISOFIX-järjestelmän kiinnityspisteisiin. Tulokset olivat vaihtelevia. Nuoremman lapsimatkustajan päähän ja vanhemman lapsimatkustajan rintakehään kohdistui etutörmäystestissä voimakas kuormitus. Molemmat lapset pysyivät kuitenkin hyvin istuimissaan molemmissa testeissä.

Jalankulkijaturvallisuus

Jalankulkijaturvallisuudessa Swift menestyi kohtuullisen hyvin. Puskurin alue suojasi jalankulkijoita törmäystilanteessa melko hyvin, ja myös pään osuma-alueet auton keulassa tarjosivat suojaa. Konepeiton etureunan suojaustaso oli vaatimattomampi. Kolmen tähden suoritusta voi kuitenkin pitää hyvänä tuloksena.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta

Jaa muillekin