Suzuki Grand Vitara 2002 | Autoliitto

Olet täällä

Suzuki Grand Vitara 2002

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
-
Jalankulkijoiden turvallisuus
-

Törmäystestin pisteet:

 

etutörmäys 8 (50%)
sivutörmäys 15 (83%)
turvavöiden muistutusjärjestelmä 0
kaikkiaan 23 pistettä
jalankulkijatörmäys ei pisteitä

Suuressa Grand Vitarassa matkustajat istuvat korkealla. Matkustamon kestävyys etutörmäyksessä oli kyseenalainen. Etutörmäyksen tulos oli pettymys; ongelmia ilmeni rintakehän ja reisien suojassa. Sivutörmäystestin tulos oli hyvä ottaen huomioon sivuturvatyynyjen puuttumisen. Lasten turvaistuinten suoja oli kohtalainen, paitsi puolitoistavuotiaalla, jonka niska kuormittui suuresti etutörmäyksessä. Jalankulkijoiden suoja oli erittäin heikko.
 

Etutörmäys

 

Turvavyöt ja –tyynyt suojasivat kuljettajan ja etumatkustajan päät hyvin, mutta rintakehät kuormittuivat suuresti. Kuljettajan ovi vääntyi eikä kestänyt enempää rasitusta. Oven kehys hajosi ja jalkatilan palomuuri osoitti myös hajoamisen merkkejä. Matkustamon käyttäytyminen arvioitiin tämän vuoksi hallitsemattomaksi. Sekä kuljettajan että etumatkustajan loukkaantumisriski on suuri kojelaudan takaisten kovien rakenteiden osumista. Takaistuimen keskipaikalla on vain lantioturvavyö, jonka antama suoja on selvästi kolmipistevyötä heikompi, varsinkin lapsimatkustajille.
 

Sivutörmäys

 

Korkeaksi ajoneuvoksi tulos oli melko vaatimaton. Oven kehyksen ja istuimen käsinojan aiheuttama rintakehän kuormitus nousi suureksi.
 

Lasten turvaistuin

 

Kasvot menosuuntaan asennetut turvaistuimet olivat ISOFIX-kiinnitteisiä, mutta näissä ei ollut yläpuolisia hihnoja. Koska EuroNCAP:n saatavana ei ole Suzuki-kauppiaan toimittamia turvaistuimia, istuimet testattiin ilman hihnoja. Puolitoistavuotiaan niska kuormittui etutörmäyksessä tyypillisen suuresti, ja EuroNCAP suositteleekin selkä menosuuntaan matkustamista tämänikäiselle lapselle. Muuten turvaistuinten antama suoja oli hyvä. Tekstivaroitukset molemmissa aurinkolipoissa sisältävät maininnan vaarasta, joka aiheutuu turvaistuin sijoittamisesta selkä menosuuntaan etuistuimelle. Eri paikoista löytyneet, samasta aiheesta varoittavat kaaviot todettiin kuitenkin vaikeaselkoisiksi.
 

Törmäys jalankulkijaan

 

Jalankulkijatestin tulos oli erittäin heikko, ei yhtään pistettä. Suzukin mukaan heikko tulos johtuu Grand Vitaran vanhasta muotoilusta ja tulevissa malleissa jalankulkijat huomioidaan paremmin.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin