SsangYong XLV | Autoliitto

Olet täällä

SsangYong XLV

TEST 2016
Aikuisten turvallisuus
74
Lasten turvallisuus
62
Jalankulkijoiden turvallisuus
55
Turvallisuus-järjestelmät
25

aikuismatkustajien suoja 28,3 pistettä (74 %)
lapsimatkustajien suoja 30,4 pistettä (62 %)
jalankulkijan suoja 23,2 pistettä (55 %)
turvavarusteet 3 pistettä (25 %)

SsangYong XLV sai tulokseksi 3 tähteä

SsangYong XLV:n turvavarustelu

Etuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Päätä suojaava turvaverho: kaikilla paikoilla
Sivuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja

Lantioturvatyyny: kuljettaja, etumatkustaja

Polviturvatyyny: ei
Turvavöiden esikiristimet: kuljettaja, etumatkustaja
Turvavöiden voimanrajoittimet: kaikilla paikoilla
Turvavyömuistuttimet: kaikilla paikoilla
Turvaistuinten Isofix-kiinnikkeet: takaistuinten reunapaikoilla

SsangYong XLV on SsangYong Tivolin kanssa muuten samanlainen, mutta siinä on hieman pidennetty perä. Turvallisuusnäkökulmasta autot vastaavat toisiaan. Tässä esitellyt XLV:n testitulokset perustuvat enemmän myyvän Tivolin tuloksiin. Samat pisteet ja arvioinnit pätevät molempiin malleihin.

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät hyvin muotonsa etutörmäyksessä. Kuljettajan ja etumatkustajan polvet ja reidet saivat hyvän suojan. Testin perusteella erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saivat saman tasoisen suojan. Rintakehän suoja oli vähäinen.

Koko keulan leveydeltä osuvassa etutörmäystestissä kuljettaja sai hyvän suojan muille vartalonosilleen paitsi rintakehälle, jonka suoja oli riittävä. Takamatkustajanukke pääsi kuitenkin liikkumaan liikaa eteenpäin, minkä vuoksi pään suoja oli huono. Auto menetti siksi kaikki takamatkustajanuken pisteet. SsangYong tutkii syytä tapahtumalle.

Sivutörmäystestissä Tivoli tarjosi hyvän suojan kaikille elintärkeille vartalonosille ja sai täydet pisteet. Sivutörmäystestiä voimakkaammassa pylvästestissä rintakehän suoja oli riittävä ja muiden osien hyvä.

Peräänajotestissä etuistuimet ja pääntuet suojasivat hyvin peräänajon aiheuttamalta piiskaniskuvammalta. Sen sijaan takaistuimet suojasivat piiskaniskuvammalta vain vähäisesti. Tivoliin on saatavilla lisävarusteena automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä osana Tivolin turvavarustepakettia. Sen toimintaa ei kuitenkaan arvioitu tässä testissä.

Lapsimatkustajien suoja

Etutörmäystestissä 10-vuotiasta simuloivan nuken niskaan kohdistui liian voimakkaita vetovoimia, minkä vuoksi niskan suoja arvioitiin huonoksi. Samoin 6-vuotiasta simuloivan nuken niskaan kohdistuneet hidastusvoimat osoittivat suojan olevan huono. Sivutörmäystestissä molemmat nuket pysyivät hyvin paikoillaan turvaistuimissaan.

Etumatkustajan turvatyynyn voi kytkeä pois käytöstä, jolloin paikalle voidaan asentaa selkä menosuuntaan asennettava turvaistuin. Kuljettajan saama tieto turvatyynyn tilasta ei kuitenkaan vastaa Euro NCAP:n vaatimuksia, joten turvatyyny jäi pisteittä.

Kaikki turvaistuimet, joita varten autossa on suunniteltu kiinnikkeet, saa asennettua tarkoituksenmukaisesti. Käyttäjän ohjekirjan mukaan etumatkustajan istuin ei sovellu iSize-turvaistuimille ja Tivoli menetti näiden istuimien pisteet tällä paikalla.

Jalankulkijan suoja

Konepellin jalankulkijan päälle antama suoja oli valtaosin riittävä tai vähäinen. Suoja oli huono vain tuulilasin jäykkien pilareiden kohdalla. Puskuri suojasi jalkoja hyvin kaikissa testatuissa kohdissa ja sai täydet pisteet.

Puskurin lantiolle antama suoja vaihteli hyvästä huonoon.

Tivoliin on saatavilla lisävarusteena automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, mutta sitä ei huomioitu tässä arvostelussa.

Turvavarusteet

Autossa on vakiovarusteena turvavyömuistuttimet kaikilla paikoilla. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä on osa lisävarusteena saatavaa turvavarustepakettia, jonka toimintaa ei huomioitu tässä arvostelussa.

Jaa muillekin