Smart Forfour 2005 | Autoliitto

Olet täällä

Smart Forfour 2005

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

etutörmäys 12 (75%)
sivutörmäys 13 (72%)
turvavöiden muistutusjärjestelmä 1
kaikkiaan 26 pistettä
jalankulkijatörmäys 7 (19%)
lasten suoja 18 (37%)

Forfour ansaitsi neljän tähden tuloksen aikuismatkustajien suojassa sen jälkeen, kun Euro NCAP salli uusintatestin smartin parannettua etuovien rakenteita ja ratkaistua takaoven aukeamisongelman. Vahva kori takasi vakaan ja kolaritilanteessa turvallisen ohjaamorakenteen kaikille matkustajille. Turvajärjestelmät sisältävät yksivaiheiset etuturvatyynyt, etuturvavöidet esikiristimet ja voimanrajoittimet sekä istuimiin asennetut sivuturvatyynyt. Kuljettajan istuimessa on turvavyömuistutin. Auton lapsiturvallisuus oli heikko. Jalankulkijasuojan tulos oli seitsemän pistettä.

Etutörmäys

Korin rakenteet muuttuivat törmäyksessä vain vähän. Auton turvajärjestelmät toimivat hyvin ja rajoittivat törmäyskuormitusta. Osuma kojelaudan koviin kiinteisiin rakenteisiin aiheutti kuitenkin loukkaantumisriskin edessä matkustavien polville. Jalkatilan muodonmuutokset olivat vähäisiä, ja polkimet liikkuivat törmäyksessä vain hiukan.

Sivutörmäys

Sivutörmäyssuojaan kuuluvat istuimiin asennetut ylävartaloa suojaavat turvatyynyt. Testinuken rintakehään kohdistunut paine oli korkea. Lisäksi törmäysenergiaa siirtyi nuken selkärankaan.

Lapsiturvallisuus

Etumatkustajan turvatyyny voidaan kytkeä manuaalisesti toiminnasta. Lähelle vaihdekeppiä sijoitettu merkkivalo kertoo poiskytketystä turvatyynystä. Etumatkustajan aurinkolipassa oli kaksikielinen varoitusteksti ja kuvio. Lisäksi katon reunassa aurinkolipan alla oli toinen varoitusetiketti, joka on nähtävissä silloin, kun lippa on alhaalla. Kumpikin etiketeistä oli irrotettavissa. Molemmat lapset istuivat Britax Römer Duo Plus -turvaistuimissa, jotka oli asennettu kasvot menosuuntaan ja kiinnitetty aikuisten turvavöihin. Vanhempi lapsi ei pysynyt istuimessaan kummassakaan testissä. Nuorempi lapsi oli suojattuna sivutestissä mutta ei pysynyt istuimessa etutörmäyksessä. Lisäksi lapsen rintakehään ja päähän kohdistuneet kuormitukset olivat suuria.

Jalankulkijaturvallisuus

Konepeitossa ja sen etuosassa oli jonkin verran pehmustettuja alueita, mutta pään törmäyskohdat sekä eritoten puskuri suojasivat erittäin huonosti jalankulkijaa.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta

Jaa muillekin