Skoda Octavia 2013 | Autoliitto

Olet täällä

Skoda Octavia 2013

TEST 2013
Aikuisten turvallisuus
93
Lasten turvallisuus
86
Jalankulkijoiden turvallisuus
82
Turvallisuus-järjestelmät
66

aikuismatkustajien suoja 34 pistettä (93 %)

lasten suoja 42 pistettä (86 %)

jalankulkijatörmäys 30 pistettä (82 %)

turvavarusteet 6 pistettä (66 %)

 

Skoda Octavia sai tulokseksi 5 tähteä

Skoda Octavian varusteluun kuuluvat kuljettajan ja etumatkustajan etuturvatyynyt, päätä suojaavat turvaverhot ja sivuturvatyynyt sekä kuljettajan polviturvatyyny. Kuljettajan ja etumatkustajan turvavöissä on esikiristimet ja voimanrajoittimet. Kaikilla paikoilla on turvavyömuistuttimet. Takaistuimien reunapaikoilla on Isofix-kiinnikkeet ja top tether -yläankkurointi turvaistuimille.

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät etutörmäyksessä hyvin muotonsa. Etumatkustajaa simuloiva nukke sai hyvän suojan kaikille vartalonosille. Kuljettajaa simuloiva nukke sai hyvän suojan muuten paitsi säärille, jotka saivat riittävän suojan. Skoda osoitti, että erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saivat yhtä hyvän suojan. Sivutörmäyksessä testinuket saivat hyvän suojan kaikille vartalonosille, ja Octavia sai täydet pisteet. Sivutörmäystä voimakkaammassa pylvästestissä rintakehän saama suoja oli heikko. Etuistuimet ja pääntuet antoivat hyvän suojan peräänajoa seuraavaa piiskaheilahdusta vastaan.

Lasten suoja

Vuonna 2013 Euro NCAP käyttää aiempaa paremmin lapsia simuloivia nukkeja ja arvioi lapsiturvallisuutta entistä laajemmalla turvaistuimien soveltuvuutta mittaavalla asteikolla.  Octavia sai täydet pisteet 1,5-vuotiasta lasta simuloivalle nukelle törmäysteissä antamastaan suojasta. 3-vuotiasta simuloiva nukke pysyi hyvin paikoillaan etutörmäystestissä kasvot menosuuntaan asennetussa turvaistuimessa. Sivutörmäystestissä molemmat nuket (3- ja 1,5-vuotiasta simuloivat) pysyivät hyvin paikoillaan turvaistuimissaan, mikä ehkäisee tehokkaasti lapsen pään osumista auton rakenteisiin. Autoon on helppo asentaa kaikki turvaistuimet, joihin auton kiinnitykset on suunniteltu. Etumatkustajan turvatyyny voidaan kytkeä pois, jolloin istuimella voidaan käyttää myös selkä menosuuntaan asennettavaa lastenistuinta. Kuljettaja saa hyvää tietoa turvatyynyn tilasta, joten järjestelmä palkittiin testissä.

Jalankulkijatörmäys

Skodan aktiivinen konepelti on vakiovaruste kaikissa EU-maissa. Kun järjestelmä havaitsee törmäyksen jalankulkijaan, se nostaa konepeltiä ja tekee lisää tilaa moottorin ja konepellin väliin, mikä parantaa pään suojaa. Skoda osoitti, että järjestelmä toimii erikokoisten jalankulkijoiden kanssa ja testatuilla nopeuksilla. Järjestelmä toimi hyvin, ja jalankulkijan pää sai hyvän suojan lähes kaikissa kohdissa konepeltiä. Euro NCAP testasi suojaa myös ilman järjestelmää, jolloin suoja oli riittävä useimmissa kohdissa. Tämä ero ei kuitenkaan vähentänyt pisteitä. Puskuri sai täydet pisteet sen antamasta suojasta jalankulkijan jaloille, mutta konepelti suojasi vain vähän tai huonosti.

Turvavarusteet

Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä on vakiovarusteena kaikissa Octavia-malleissa ja se vastaa Euro NCAP:n vaatimuksia. Kaikkien paikkojen turvavyömuistuttimet ovat vakiovarusteita. Kuljettajan asettamaa huippunopeuden säädintä ei ole saatavilla.

Jaa muillekin