Seat Ibiza 2002 | Autoliitto

Olet täällä

Seat Ibiza 2002

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
-
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

 

etutörmäys 12 (75%)
sivutörmäys 14 (78%)
turvavöiden muistutusjärjestelmä 0
kaikkiaan 26 pistettä
jalankulkijatörmäys 14 (39)

Etutörmäyksessä Ibiza sai hyvän tuloksen. Matkustamon rakenne säilyi hyvin, vain pieniä muutoksia oli havaittavissa. Myös sivutörmäyssuoja oli hyvä. Valmistajan aloitteesta auto testattiin myös lisävarusteisen sivuturvatyynyn kanssa, joka osoittautui hyvin toimivaksi. Kolmivuotiaan turvaistuin suojasi hyvin, mutta puolitoistavuotiaan niskan ja rintakehän kuormitus nousi etutörmäyksessä melko suureksi. Jalankulkijaturvallisuus oli keskimääräistä parempi.
 

Etutörmäys

 

Matkustamon rakenne muuttui vain hyvin vähän etutörmäyksessä. Etumatkustajan turvatyyny on Ibizassa vakiovaruste. Matkustajan rintakehä kuormittui kuljettajaa vähemmän, mutta molemmat olivat melko korkeita. Kuljettajan polvien suoja ei täyttänyt EuroNCAP-kriteereitä, mikä onkin pienillä autoilla hyvin vaikeaa. Takaistuimen keskipaikalla on vain lantioturvavyö, jonka antama suoja on selvästi kolmipistevyötä heikompi.
 

Sivutörmäys

 

Sivutörmäyssuoja oli melko hyvä autolle ilman sivuturvatyynyä, vaikka rintakehän kuormitus nousi melko korkeaksi. Tässä lisävarusteinen sivuturvatyyny auttaa merkittävästi. Testin mukaan pää ei osunut B-pilariin, mutta sisääntyöntyvä käsinoja kuormitti mahan aluetta.
 

Lasten turvaistuin

 

ISO-kaavio B-pilarissa ja irrotettava tarra tuulilasissa eivät sisältäneet mainintaa hengen- ja loukkaantumisvaarasta asennettaessa turvaistuin etumatkustajan paikalle. Molemmat turvaistuimet kiinnitettiin takaistuimen reunapaikoille ISOFIX-kiinnikkeillä, mutta asennusohjeet havaittiin epäselviksi, minkä vuoksi väärät asennukset ovat mahdollisia. Molempien lasten päät olivat suojattuja etutörmäyksessä, mutta puolitoistavuotiaan niskaan kohdistui niin suuri kuormitus, että lapsi on vaarassa loukkaantua vakavasti. Sivutörmäyksessä turvaistuinten suoja oli kuitenkin moitteeton. Matkustajan turvatyyny on kytkettävissä pois manuaalisesti, mutta kytkimen olemassaolosta ei ole näkyvää merkintää ja kytkin on piilossa hansikaslokerossa.
 

Törmäys jalankulkijaan

Konepelti suojasi melko hyvin päähän kohdistuneissa iskuissa. Konepellin etureuna oli epätavallisen ystävällinen jalankulkijoille, mikä on tämänkokoiselle autolle harvinaista.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin