Saab Cabriolet 2004 | Autoliitto

Olet täällä

Saab Cabriolet 2004

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

 

etutörmäys 13 (81%)
sivutörmäys 18 (100%)
turvavöiden muistutusjärjestelmä 2
kaikkiaan 33 pistettä
jalankulkijatörmäys 7 (19%)
Lasten suoja 31 (63%)

Saab 9-3 on suunniteltu suojaamaan matkustajansa parhaalla mahdollisella tavalla. Malli ylsi viiden EuroNCAP-tähden tulokseen uusintatestin jälkeen. Uusintatesti sallittiin polkimiin tehtyjen muutosten jälkeen. Kori kesti etutörmäyksen hyvin, mutta kuljettajan ja matkustajan rintakehät kuormittuivat melko paljon. Kaksivaiheisten etuturvatyynyjen yhteydessä on istuinpaikan anturit. Sivutörmäys- ja pylvästestissä 9-3 sai täydet pisteet. 9-3 Cabrioletin etuosa on samanlainen kuin 9-3 sedanissa ja jalankulkijatestin tulokset ovat perua sedan-mallin aiemmasta testistä.
 

Etutörmäys

 

Polvien suojaan on kiinnitetty huomiota 9-3:n suunnittelussa, sillä polvia suojaava tuki painuu törmäyksessä kasaan. Ohjauspylväs kuitenkin saattaa siirtää osan törmäysenergiasta kuljettajan polviin. Jalat ja nilkat olivat suojassa, jalkatilassa ei havaittu muodonmuutoksia. Etuturvavyöt on varustettu esikiristimillä ja turvapysäyttimillä. Näistä huolimatta sekä kuljettajan että matkustajan rintakehät kuormittuivat kohtalaisesti.
 

Sivutörmäys

 

Istuimeen asennetut rintakehää ja päätä suojaavat sivuturvatyynyt suojasivat tehokkaasti. Sivutörmäys- ja pylvästestistä täydet pisteet.
 

Lasten turvaistuin

 

Molemmat testissä käytetyt turvaistuimet olivat selkä menosuuntaan asennettuja Saab-merkkisiä Klippan-istuimia. Nämä kiinnitettiin turvavöiden lisäksi tukijalalla, josta istuimen mukana on käyttöohje. Turvaistuimet suojasivat lapset hyvin, tosin pienemmän lapsen niska ja vanhemman lapsen rintakehään kohdistui hiukan kuormitusta. Kaavio B-pilarin alaosassa ja kiinteät tekstivaroitukset matkustajan aurinkolipan molemmilla puolilla sisälsivät maininnan hengen- ja vakavan loukkaantumisen vaarasta asennettaessa turvaistuin selkä menosuuntaan etumatkustajan paikalle turvatyynyn taakse.
 

Törmäys jalankulkijaan

 

Jalankulkijoiden suoja ei ole 9-3:n muun turvallisuuden tasolla. Erityisesti puskuri ja konepellin sivut ovat vaarallisia jalankulkijoille.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin