Saab 900 1997 | Autoliitto

Olet täällä

Saab 900 1997

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
-
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

 

etutörmäys 4 (25%)
sivutörmäys 8 (44%)
kaikkiaan 12 (35%)
jalankulkijatörmäys (%)

Kahden tähden tulos etu- ja sivutörmäystestissä. Etutörmäyksessä matkustamo oli epävakaa ja A-pilari siirtyi liiallisesti taaksepäin. Sivutörmäystestissä rintakehän suoja oli heikko. Kuljettajan polvet, reidet ja lantio olivat suuressa vaarassa loukkaantua.
 

Etutörmäys

 

A-pilari siirtyi peräti 221 mm taaksepäin ja matkustamo muuttui epävakaaksi. Kuljettajan oven pahojen vaurioiden vuoksi avaaminen onnistui ainoastaan työkalujen avulla. Oven auettua se irtosi kokonaan. Matkustajan ovi avautui normaalisti. Ohjauspyörä siirtyi 167 mm taakse- ja 42 mm ylöspäin. Jalkatila muutti muotoaan ja jarrupoljin liikkui 193 mm taaksepäin. Kuljettajan pään suoja arvioitiin hyväksi, mutta arvosanaa heikensi riittäväksi ohjauspyörän liike taaksepäin. Kuljettajan pää osui hallitusti turvatyynyyn. Rintakehä ei osunut ohjauspyörään, mutta suuri kuormitus aiheuttaa loukkaantumisvaaran. Eri kokoisten ja eri asennoissa istuvien kuljettajien rintakehän loukkaantumisriski on suuri kojelaudan sisääntyöntymisen ja matkustamon epävakauden vuoksi. Toisessa kulmassa tapahtuvassa törmäyksessä nämä vaarat kasvavat edelleen. Kuljettajan vasen polvi hipaisi ohjauspyörän säädintä ja osui kojelautaan. Korkeammalla ollut polvi olisi osunut säätimen pulttiin. Myös kuljettajan oikea polvi osui kojelautaan vaurioittaen muovipintaa. Toisessa kulmassa tapahtuneessa törmäyksessä osuma olisi tullut ohjauspylvään kiinnikkeisiin, lukkoon tai säätömekanismin koviin rakenteisiin. Oikean säären suoja oli riittävä, vasemman erittäin heikko. Jalkatilan muodonmuutoksen vuoksi jalkojen ja nilkkojen suoja oli heikko. Matkustajan pään, niskan, reisien ja säärien suoja oli hyvä. Rintakehä oli vaarassa loukkaantua kuormituksen vuoksi. Matkustajan jalkojen ja nilkkojen suoja oli hyvä.
 

Sivutörmäys

 

Pään suoja oli hyvä, vaikka rakenteiden osuma rintakehään aiheutti hengenvaarallisen vamman mahdollisuuden. Myös maha oli vaarassa loukkaantua. Lantion suoja arvioitiin riittäväksi.
 

Lasten turvaistuimet

 

Saabin selkä menosuuntaan asennetut turvaistuimet vaativat ylimääräiset kiinnikkeet. Turvaistuimet suojasivat etutörmäyksessä hyvin, mutta sivutörmäyksessä nämä altistivat lapset matkustamon epävakauden aiheuttamille loukkaantumisriskeille. Pään ja rintakehän loukkaantumisvaara oli suuri. Turvaistuinten asennus vaati sekä istuimen että auton käyttöohjeisiin tutustumista. Turvaistuimet oli varustettu varoitusmerkinnöillä etumatkustajan turvatyynyn aiheuttamasta vaarasta. Samankaltainen varoitus oli myös autossa.
 

Törmäys jalankulkijaan

 

Keskimääräistä paremmat tulokset lapsen ja aikuisen päähän kohdistuvissa iskuissa sekä sääriin ja reisiin kohdistuvissa iskuissa.
 

Mallin historia ja turvavarustelu

 

Saab 900 esiteltiin 1993. Vuoden 1997 mallin vakiovarusteisiin kuuluvat ABS-jarrut, turvakaaret, etuturvavöiden esikiristimet ja korkeudensäätö sekä kolmipisteturvavyö myös takaistuimen keskipaikalla. Etumatkustajan turvatyyny on vakiovaruste, mutta sen voi jättää pois maksutta. Uusi Saab 900 -malli tulossa pian markkinoille.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin