Saab 9-5 2009 | Autoliitto

Olet täällä

Saab 9-5 2009

TEST 2009
Aikuisten turvallisuus
94
Lasten turvallisuus
80
Jalankulkijoiden turvallisuus
44
Turvallisuus-järjestelmät
86

aikuismatkustajien suoja 34/36 (94 %)
lasten suoja 39/49 (80 %)
jalankulkijatörmäys 16/36 (44 %)
turvavarusteet 6/7 (86 %)

 

Saab 9-5 sai tulokseksi 5 tähteä

 

Saab 9-5:n varusteluun kuuluvat kuljettajan ja etumatkustajan kaksivaiheiset etuturvatyynyt, päätä suojaava turvaverho ja thorax-sivuturvatyyny. Kuljettajan ja etumatkustajan turvavöissä on kaksoisesikiristimet sekä voimanrajoittimet. Takaistuimilla on Isofix-kiinnikkeet lastenistuimia varten. Sekä etu- että takaistuimille on turvavyömuistuttimet. Autossa on elektroninen ajonvakautusjärjestelmä, piiskaheilahdukselta suojaavat istuimet ja elektroninen jarruvoiman jakaja.

 

Aikuismatkustajien suoja

 

Saab 9-5:n matkustamon rakenteet säilyttivät törmäyksessä hyvin muotonsa, ja tuulilasin pylväs liikkui taaksepäin vain 2 millimetriä. Testinukkejen lukemat osoittivat, että kuljettajan ja etumatkustajan polvet ja reisiluut oli hyvin suojattu. Saab pystyi osoittamaan, että 9-5 suojaisi erikokoisia ja eri istuma-asennoissa istuvia matkustajia yhtä tehokkaasti. Sivutörmäystestistä 9-5 sai täydet pisteet antamalla hyvän suojan koko vartalolle. Sivutörmäystä voimakkaammassa pylvästestissä 9-5:n rintakehälle ja vatsalle antama suoja oli riittävä. Peräänajoa seuraavassa piiskaheilahduksessa matkustajien suoja oli hyvä.

 

Lasten suoja

 

Saab 9-5 sai täydet pisteet 3-vuotiasta lasta simuloivan nuken saamasta suojasta sekä etu- että sivutörmäyksessä. Myös pään liikkuminen oli hyvin kontrolloitua. Sivutörmäyksessä sekä 1,5-vuotiasta että 3-vuotiasta simuloivat nuket pysyivät hyvin paikoillaan. Etumatkustajan turvatyyny voidaan kytkeä pois, jolloin istuimella voidaan käyttää selkämenosuuntaan asennettavaa lastenistuinta. Kuljettaja ei kuitenkaan saa selvää viestiä turvatyynyn tilasta. Turvaistuimen käytöstä etuistuimella ilman turvatyynyn poiskytkemistä ei varoiteta selkeästi.

 

Jalankulkijatörmäys

 

9-5:n puskuri suojasi hyvin jalankulkijoiden jalkoja ja sai täydet pisteet. Suoja oli heikko konepeiton etuosan ja muun konepeiton aikuisen pään todennäköisten iskukohtien osalta. Euro NCAP -testin ulkopuolelle jäävät keulan alueet olivat vaarallisia jalankulkijoille. Vuoden 2010 aikana nämä alueet tulevat osaksi Euro NCAP -testejä.

 

Turvavarusteet

 

Ajonvakautusjärjestelmä ja kuljettajan sekä kaikkien matkustajien turvavyömuistuttimet ovat vakiovarusteita kaikissa 9-5-malleissa.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet osoitteesta euroncap.com

Jaa muillekin