Saab 9-3 2002 | Autoliitto

Olet täällä

Saab 9-3 2002

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
-
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

 

etutörmäys 13 (81%)
sivutörmäys 18 (100%)
turvavöiden muistutusjärjestelmä 2
kaikkiaan 33 pistettä
jalankulkijatörmäys 7 (19%)

Saab 9-3 on suunniteltu innovatiivisesti ja huolellisesti, turvallisuus huomioiden. Matkustajat, myös lapset ovat vahvan korin suojaamia eikä testinukkeihin kohdistunut vahingollisten esineiden osumia. Kuljettajan rintakehän kuormitus nousi kuitenkin melko korkeaksi. Polven alue ei ollut täysin vaaraton, mutta ainoa todellinen vaara aiheutui ohjauspylvään alapuolisista rakenteista. Sivu- ja pylvästestissä Saab 9-3 sai täydet pisteet. Jalankulkijoiden suojassa oli kuitenkin suuria puutteita. Konepellin keskiosa suojasi päähän kohdistuneissa iskuissa, muuten etuosa oli jäykkä. Saab 9-3:n kuljettajan ja etumatkustajan turvavyön käytön muistutusjärjestelmä sai kiitosta selkeydestään.
 

Etutörmäys

 

Polven alueen rakenteet on suunniteltu huolellisesti. Polvituki menee törmäyksen voimasta kasaan. Ohjauspylvään kautta törmäysenergiaa kuitenkin siirtyy kuljettajan polviin. Jalkatila säilytti muotonsa hyvin ja suojasi jalkoja ja nilkkoja. Etuturvavöiden esikiristimistä ja turvapysäyttimistä huolimatta kuljettajan rintakehä kuormittui melko suuresti. Takaistuimen keskipaikan kolmipisteturvavyö suojaa merkittävästi lantiovyötä paremmin.
 

Sivutörmäys

 

Moitteeton tulos sivutörmäys- ja pylvästestissä. Päätä ja rintakehää suojaavat sivuturvatyynyt suojasivat niin edessä kuin takanakin matkustavia. Saabin sivuturvatyyny aktivoituu myös viistoissa etutörmäyksissä, joissa raajat saattavat altistua osumille.
 

Lasten turvaistuin

 

Molemmat turvaistuimet olivat selkä menosuuntaan asennettuja ja Saab-merkkisiä. Nämä kytkettiin paikalleen turvavöillä. Mukana oli ohjeet istuinten asennuksesta, näiden vaatimasta lattiatuesta ja etuistuimen kiskoon asennuksesta. Turvaistuimet toimivat erittäin hyvin suojaten molemmat lapset. Kolmevuotiaan rintakehään kohdistui kuitenkin jonkin verran kuormitusta. Mikäli turvaistuin asennetaan etumatkustajan paikalle, turvatyynyn manuaalinen poiskytkentä on saatavana lisävarusteena.
 

Törmäys jalankulkijaan

 

Jalankulkijaturvallisuus on 9-3:n muuta turvallisuutta selvästi heikompi. Erityisesti puskuri ja konepellin reunat olivat ankaria jalankulkijoille.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin