Rover 75 2001 | Autoliitto

Olet täällä

Rover 75 2001

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
-
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

 

etutörmäys 14 (88)
sivutörmäys 16 (89%)
kaikkiaan 30 (88%)
jalankulkijatörmäys 13 (36%)

Rover 75 on erittäin lujarakenteinen auto, joka suojaa matkustajansa hyvin. Päätä suojaava sivuturvatyyny ei ole vakiovarusteena, mutta jos olisi, Rover 75:llä olisi hyvät mahdollisuudet saavuttaa viiden tähden tulos. Ainoat pistemenetykset Rover 75:lle tulivat etutörmäystestissä, jossa kuljettajan rintakehään kohdistui kova kuormitus. Korin jäykkä rakenne aiheuttaa suuria kuormituksia turvarakenteille ja yksi turvaistuin vaurioitui törmäyksessä. Turvaistuimen valmistaja Britax ilmoitti, että testissä käytetty istuin oli suorituskykynsä äärirajoilla.
 

Etutörmäys

 

Etuturvavyöt on varustettu turvapysäyttimillä ja esikiristimillä. Näistä huolimatta kuljettajan rintakehään kohdistui melko kova rasitus. Polvia ympäröivän alueen erinomainen muotoilu ja osien pehmeys suojaa polvia ja reisiä. Jalkatila säilytti muotonsa hyvin, nilkkojen ja jalkojen loukkaantumisriski oli pieni. Takaistuimen keskipaikan kolmipisteturvavyö suojaa kaksipisteturvavyötä paremmin.
 

Sivutörmäys

 

Sivutörmäystestissä ei pistemenetyksiä. Rover 75:n vakiovarusteisiin ei kuitenkaan kuulu päätä suojaavaa sivuturvatyynyä, eikä auto näin ollen saa kahta saatavilla olevaa pistettä. Roverin kustannuksella toteutettu pylvästesti osoitti, että lisävarusteturvatyynyllä päänsuoja on hyvä.
 

Lasten turvaistuin

 

Matkustajan turvatyyny saattaa olla vaaraksi matkustajan paikalle sijoitettuun turvaistuimeen kiinnitetylle lapselle. Rover 75:n vakiovarusteinen matkustajan turvatyyny vaatii asianmukaiset varoitusmerkinnät. Autossa on kuitenkin ainoastaan vaikeaselkoiset tarrat kojelaudan matkustajan puoleisessa päässä. Rover paneutuu kuitenkin tähän ongelmaan ja on ilmoittanut asentavansa kunnolliset varoitusmerkinnät aurinkolippoihin. Kolmivuotiaan Britax Club Class Universal -turvaistuin vaurioitui törmäyksen voimasta. Roverin ja Britaxin ilmoituksen mukaan istuinta on uudistettu tutkimusten jälkeen, eikä vastaava enää toistu. Puolitoistavuotiaan lapsen istuin oli identtinen, mutta selkä menosuuntaan asennettu.
 

Törmäys jalankulkijaan

 

Erittäin jäykkä etupää ei helpota jalankulkijoiden asemaa törmäyksissä. Ainoa hiukan suojaava alue on konepelti, lapsen päähän kohdistuvissa osumissa.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin