Rover 600 1997 | Autoliitto

Olet täällä

Rover 600 1997

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
-
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

 

etutörmäys 3 (19%)
sivutörmäys 8 (44%)
kaikkiaan 11 (32%)
jalankulkijatörmäys (%)

Rover 600:n matkustamo muuttui epävakaaksi etutörmäyksessä ja kuljettaja oli vaarassa loukkaantua hengenvaarallisesti rintakehään ja mahaan sivutörmäyksessä. Ohjauspyörän voimakas liike taaksepäin lisäsi loukkaantumisvaaraa, ja kojelaudan alapuoliset rakenteet vaaransivat kuljettajan polvet, reidet ja lantion.
 

Etutörmäys

 

A-pilari siirtyi taaksepäin 215 mm. Matkustamo muuttui epävakaaksi ja kuljettajan ovi vaurioitui pahoin. Kuljettajan ovea ei voitu avata käsin, matkustajan ovi avautui normaalisti. Ohjauspyörä siirtyi taaksepäin 166 mm ja alaspäin 63 mm. Rajusti muuttuneessa jalkatilassa jarrupoljin siirtyi taaksepäin peräti 334 mm. Sinänsä hyvää kuljettajan pään suojaa heikensi ohjauspyörän liike taaksepäin. Tämän arvioitiin vaarantavan erikokoisten kuljettajien päänsuojan. Turvatyyny toimi riittävän hyvin ja niskan suoja oli hyvä. Turvajärjestelmä esti rintakehän osuman ohjauspyörään, mutta rintakehään kohdistunut kuormitus ja kojelaudan sisääntyöntyminen aiheuttivat loukkaantumisriskin. Kuljettajan vasen polvi osui ohjuspylvään koteloon ja kojelautaan. Hiukan erilaisessa törmäyskulmassa polvi olisi osunut ohjauspyörän säätimeen, kasvattaen loukkaantumisvaaraa. Edelleen suurempi loukkaantumismahdollisuus olisi polvien työntyessä pidemmälle kojelaudan rakenteisiin. Paikallisten vammojen vaaraa lisäsi mahdollinen osuma ohjauspyörän säätimeen ja sen kiinnikkeisiin. Kuljettajan oikea polvi hipaisi ohjauspylvään koteloa ja osui kojelautaan. Tässäkin erilainen törmäyskulma olisi aiheuttanut osuman ohjauspylvään koteloon. Edelleen suurempi loukkaantumismahdollisuus olisi oikean polven mahdollisesti työntyessä syvemmälle kojelaudan tai ohjauspylvään rakenteisiin. Jalkatilan suuren muodonmuutoksen vuoksi jalkojen ja nilkkojen suoja oli erittäin heikko. Matkustajan muuten hyvää suojaa heikensi rintakehän suuri kuormitus. Myös vasen sääri oli vaarassa loukkaantua.
 

Sivutörmäys

 

Rover 600 ei täyttänyt vuonna 1998 voimaantulevia uusien autojen sivutörmäysnormeja. Kylkeen ja mahaan kohdistui suuri rasitus, näiden suoja arvioitiin erittäin heikoksi. Kuljettajan pään ja lantion suoja oli kuitenkin hyvä.
 

Lasten turvaistuimet

 

Turvavyöt eivät kiinnittäneet turvaistuinta riittävän tiukasti paikalleen. Turvaistuimen etureuna ei saanut riittävää tukea takaistuimesta. Tämän vuoksi etutörmäyksessä on vaara turvaistuimen liiallisesta liikkeestä eteenpäin. Molempien lapsien päät osuivat etuistuimiin etutörmäyksessä. Pään kiihtyvyys oli rajua ja pään vakavan loukkaantumisen vaara oli suuri. Testien jälkeen Rover vaihtoi 600-sarjaan suosittelemia turvaistuimia.
 

Törmäys jalankulkijaan

 

Reisiin ja sääriin kohdistuneissa iskuissa selvästi keskimääräistä huonommat pisteet. Päähän kohdistuneiden osumien tulokset keskitasoa. Kokonaistulos keskinkertainen.
 

Mallin historia ja turvavarustelu

 

Ensiesittely toukokuussa 1993. Vuoden 1997 mallin vakiovarusteisiin kuuluvat turvakaaret, kuljettajan etuturvatyyny, etuturvavöiden korkeudensäätö ja kolmipisteturvavyö myös takaistuimen keskipaikalla. Matkustajan etuturvatyyny ja ABS-jarrut saatavana lisävarusteena, testiautossa ei ollut näitä varusteita. Honda Accordissa on sama pohjalevy.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin