Rover 100 1997 | Autoliitto

Olet täällä

Rover 100 1997

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
-
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

 

etutörmäys (%)
sivutörmäys (%)
kaikkiaan (%)
jalankulkijatörmäys (%)

Rover 100 sai ainoastaan yhden tähden etu- ja sivutörmäystestistä. Tulos oli kuitenkin lähellä kahta tähteä. Etutörmäyksessä Rover 100 ei saavuttanut pään ja polvien suojan uusia kriteereitä. Lisäksi ohjauspyörä liikkui liiaksi ylös- ja taaksepäin. Sivutörmäyksessä rintakehän ja mahan kuormitus oli tulevia kriteereitä ajatellen liian suuri. Etutörmäyksen suurimmat ongelmat olivat matkustamon hallitsematon käytön ja sisääntyöntyvät rakenteet. Pään suojaa heikensi ohjauspyörän raju liike taaksepäin. Säärten ja jalkojen suoja heikkeni jalkatilan muodonmuutoksen vuoksi. Sivutörmäyksessä rintakehän ja mahan kuormitusta on vähennettävä, samoin lantioon kohdistuvaa rasitusta.
 

Etutörmäys

 

Roverin matkustamon muoto muuttui etutörmäyksessä rajusti – A-pilari siirtyi kuljettajan puolella taaksepäin peräti 488 mm. Rakenne muuttui hallitsemattomaksi kuljettajan oven rikkouduttua kahteen kappaleeseen ja kojelaudan työnnyttyä voimakkaasti sisäänpäin. Kuljettajan ovi oli törmäyksen jälkeen avattavissa vain työkalujen avulla, matkustajan ovi avautui normaalisti. Ohjauspyörä työntyi taaksepäin peräti 312 mm ja jalkatilan muoto muuttui rajusti. Matkustajan pään, niskan, rintakehän, vasemman puolen polven, reiden, lantion, säärten ja jalkojen suoja oli hyvä, oikean puolen polven, reiden ja lantion suoja oli riittävä.
 

Sivutörmäys

 

Pään suoja oli hyvä, lantion suoja riittävä. Kylkiluiden yläosaan kohdistuneen kuormituksen vuoksi rintakehän suoja jäi heikoksi, samoin mahan suoja.
 

Lasten turvaistuin

 

Testissä käytettiin Roverin suosittelemaa, kasvot menosuuntaan asennettua Klippan Superdream –turvaistuinta. Etutörmäyksessä turvaistuimen liike eteenpäin oli hallittua. Lapsen ylävartalon riittämätön suoja aiheutti kuitenkin pään huomattavan liikkumisen eteenpäin. Turvaistuin liikkui sivutörmäyksessä liikaa, yläosa jopa matkustamon puoliväliin asti. Samalla lapsen pää jäi vaille suojaa.
 

Törmäys jalankulkijaan

 

Lasten ja aikuisten päähän sekä reisiin kohdistuvissa iskuissa suoja oli keskimääräistä parempi.
 

Mallin historia ja turvavarustelu

 

Rover Metro esiteltiin 1980. Uusitun etupään, uuden K-moottorin sekä ohjauspylvääseen ja ohjauspyörään tehtyjen uudistusten myötä Rover 100 esiteltiin 1991. Testiautossa oli kuljettajan etuturvatyyny, joka on saatavana lisävarusteena 1995 alkupuolelta lähtien.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin