Renault Vel Satis 2002 | Autoliitto

Olet täällä

Renault Vel Satis 2002

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
-
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

 

etutörmäys 14 (88%)
sivutörmäys 18 (100%)
turvavöiden muistutusjärjestelmä 1
kaikkiaan 33 pistettä
jalankulkijatörmäys 2 (6%)

Vel Satisin erittäin vakaa kori suojaa matkustajat hyvin. Testeissä tulokseksi tuli täydet pisteet sivutörmäystestissä ja etutörmäyksessä Vel Satis jäi kahden pisteen päähän maksimituloksesta. Etuturvavöiden erilliset esikiristimet vähentävät merkittävästi kuljettajan polvien liikettä eteenpäin. Lasten turvaistuinten suoja oli erittäin hyvä; istuimet täyttivät kaikki EuroNCAP-kriteerit. Jalankulkijoiden suoja oli kuitenkin hyvin heikko ja Renaultia kehotetaan painokkaasti paneutumaan tähän ongelmaan.
 

Etutörmäys

 

Kaksivaiheisten etuturvatyynyjen paine kasvaa vakavammissa onnettomuuksissa. Meganessa on myös anturi, joka säätää turvatyynyn toimintaa kuljettajan painon mukaan. Turvavöissä on erilliset kiristimet lantio- ja viisto-osalle. Kuljettajan polvien ja reisien suojaan on kiinnitetty suunnittelussa erityistä huomiota. Jalkatila säilytti muotonsa erittäin hyvin ja pehmusteet suojasivat jalkoja. Takaistuimen keskipaikan kolmipisteturvavyö suojaa merkittävästi lantiovyötä paremmin.
 

Sivutörmäys

 

Vel Satisille täydet pisteet sivu- ja pylvästestissä. Päätä ja rintakehää suojaavat sivuturvatyynyt suojasivat niin edessä kuin takanakin matkustavia.
 

Lasten turvaistuin

 

Renault on varustanut Vel Satisin asianmukaisilla varoituksilla selkä menosuuntaan etumatkustajan paikalle asennetun turvaistuimen aiheuttamasta loukkaantumis- ja hengenvaarasta. Molemmat lapsitestinuket oli sijoitettu Renault-merkkisiin Kiddy Easyfix-turvaistuimiin, 3-vuotias kasvot ja puolitoistavuotias selkä menosuuntaan. Kolmivuotiaan istuin kytkettiin yläpuolisella kiinnityshihnalla takaistuimen selkänojaan ja tavaratilassa olevaan kiinnikkeeseen. Puolitoistavuotiaan turvaistuin on kiinnitetty lattiaan tukirakenteella ja hihnalla. Molempien lasten päät pysyivät suojassa etu– ja sivutörmäystesteissä, mikä on harvinaista. Renault on selvästi huomioinut lasten turvallisuuden Vel Satisin suunnittelussa.
 

Törmäys jalankulkijaan

 

Vel Satisin suoja jalankulkijoille on muuta turvallisuutta heikompi. Auton etuosa on erittäin jäykkä, mutta muutamat konepellin osat suojaavat. Kokonaisuutena heikko tulos.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin