Autoliiton tiepalvelu - hinausauto auttaa tien päällä

Renault Twingo 2003

etutörmäys 8 (50%)
sivutörmäys 15 (83%)
turvavöiden muistutusjärjestelmä 0
kaikkiaan 23 pistettä
jalankulkijatörmäys 10 (28%)

Renault Twingo esiteltiin jo vuonna 1991 ja mallin turvallisuusominaisuuksia on vuosien mittaan parannettu viidesti, tuorein uudistus tehtiin vuonna 2000. Muotoilun perusta on pysynyt muuttumattomana, mutta Renault on parantanut Twingon rakenteita ja turvajärjestelmiä. Matkustamon hitsaussaumoihin tuli useita vaurioita etutörmäyksessä, mutta ovi säilyi ehjänä. Suoja sivutörmäyksessä oli hyvä, päätä ja rintakehää suojaava sivuturvatyyny suojasi kuljettajan pään hyvin. Vaikka testissä käytettiin ajoneuvokohtaisia, yläpuolisilla kiinnikkeillä asennettuja ISOFIX-turvaistuimia, näiden antama suoja oli vain keskinkertainen. Jalankulkijatörmäyksessä tuulilasi suojasi jonkin verran aikuisten päähän kohdistuneissa iskuissa.

Etutörmäys

Matkustamo suojasi riittävän hyvin, mutta testaajat ilmaisivat huolensa hitsaussaumoihin tulleista repeämistä. Kattokaide vaurioitui, mutta ovi ja kynnys säilyivät ehjinä. Ohjauspyörä liikkui huomattavasti ylös- ja taaksepäin, mutta kuljettajan pää osui turvatyynyyn hallitusti. Kuljettajan reidet olivat vaarassa loukkaantua kojelaudan takaisten kovien rakenteiden osumista. Vaikka jalkatilan muoto säilyi, kuljettajalla on riski loukata jalkansa vakavasti kytkimen siirryttyä voimakkaasti. Etumatkustajan rintakehän suoja oli hyvä, mikä on pienissä autoissa epätavallista.

Sivutörmäys

Päätä ja rintakehää suojaava sivuturvatyyny suojasi kuljettajan pään hyvin. Myös kuljettajan rintakehän, mahan ja lantion suoja oli tasapainoinen, vaikka sivutörmäysvaunu työntyi rajusti sisään etuovesta.

Lasten turvaistuin

Molemmat lapset oli kiinnitetty kasvot menosuuntaan asennettuihin ISOFIX-turvaistuimiin, jotka kiinnitettiin istuimen yläpuolisilla kiinnikkeillä. Molemmissa turvaistuimissa lapsen niskaan ja rintakehään kohdistui suuri kuormitus. Matkustajan etuturvatyyny on kytkettävissä pois päältä. Tämä mahdollistaa turvaistuimen sijoittamisen etuistuimelle, mitä Renault suosittelee. Turvaistuimen poiskytkennästä kertova varoitustarra on kuitenkin irrotettavissa. Aurinkolipoissa olevat turvaistuimen varoitusmerkinnät olivat sitä vastoin kiinteitä ja täyttivät EuroNCAP:n vaatimukset.

Törmäys jalankulkijaan

Kahden tähden tulos johtuu Twingon lyhyestä konepellistä ja suuresta tuulilasista. Puskuri ja konepellin reuna olivat kuitenkin ankaria jalankulkijoille.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Auton tiedot

• Testausvuosi: