Autoliiton tiepalvelu - hinausauto auttaa tien päällä

Renault Megane 1999

etutörmäys 12 (75%)
sivutörmäys 18 (100%)
kaikkiaan 30 (88%)
jalankulkijatörmäys 5 (14%)

Neljän tähden saavuttaneista autoista Méganen suoja kuljettajalle ja matkustajalle on toistaiseksi paras. Kuljettajan rintakehän suoja sivutörmäyksessä oli kuitenkin heikko, vaikka Mégane täyttääkin lokakuussa 1998 voimaantulevat uusien autojen sivutörmäysnormit. Etutörmäyksessä lasten päät liikkuivat liiallisesti eteenpäin. Jalankulkijatestin tulos oli heikko, vain yksi tähti.

Mégane oli vuonna 1998 testatussa pienten perheautojen ryhmässä paras. Tulos oli silloin neljä tähteä etu- ja sivutörmäyksestä. Tämän jälkeen sivuturvatyynyt on asennettu vakiovarusteiksi kaikkiin Méganeihin ja EuroNCAP testasi auton uudelleen. Tulos pysyi neljässä tähdessä ja sivutörmäyssuoja oli täydet sata prosenttia. Tähän tulokseen on samassa luokassa yltänyt vain Mercedes-Benz A. Uusi istuimeen asennettu sivuturvatyyny suojasi hyvin kuljettajan päätä ja ylävartaloa. Sivuturvatyynyt ovat tämän luokan autoissa vakioina Audi A3:ssa, Volkswagen Golfissa ja Citroën Xsarassa, mutta Mégane suojaa kokonaisuutena paremmin.

Etutörmäys

Matkustamon rakenne säilyi vakaana. Kuljettajan pää osui hallitusti turvatyynyyn, mutta ilmeisesti pää osui lievästi turvatyynyn pohjaan. Turvatyynyn venttiili on suunniteltu avautuvaksi kaasun paineen kasvaessa. Näin tapahtui, mutta kaasu ohjautui suoraan etumatkustajan kasvoihin. Ohjauspylvästä ympäröivät pehmusteet suojaavat polvia, tosin joissakin polven asennoissa polviin ja reisiin saattaa kohdistua kuormitusta.

Sivutörmäys

Kuljettajan pää osui turvavyökoteloon, mutta pään suoja oli hyvä. Mahana ja lantion suoja oli niin ikään hyvä, suurin loukkaantumisriski oli rintakehällä.

Lasten turvaistuimet

Renaultin suosittelema, kasvot menosuuntaan asennettu kolmivuotiaan turvaistuin oli yhteensopiva auton turvavöiden kanssa. Etutörmäyksessä lapsen pää liikkui kuitenkin liikaa eteenpäin. Sivutörmäyksessä kolmivuotiaan pää oli hyvin suojattu. Puolitoistavuotiaalle Renault suositteli selkä menosuuntaan asennettua turvaistuinta, joka kiinnitettiin takaistuimen keskipaikan kolmipisteturvavyöllä. Tämä turvaistuin ei toiminut hyvin: etutörmäyksessä turvaistuimen suojarakenne halkesi useasta kohdasta ja lapsen pää liikkui hallitsemattomasti eteenpäin. Myös sivutörmäyksessä pää jäi vaille suojaa.

Törmäys jalankulkijaan

Méganen suunnittelussa ei ole kiinnitetty huomiota jalankulkijoiden turvallisuuteen. 18 osumakohdasta 12 arvioitiin erittäin heikoksi ja loput heikoiksi.

Mallin historia ja turvavarustelu

Mégane esiteltiin huhtikuussa 1996. Vuoden 1998 vakiovarusteita kaikissa EU-maissa ovat kuljettajan etuturvatyyny, turvavöiden esikiristimet ja turvapysäyttimet sekä ohjaustehostin.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Auton tiedot

• Testausvuosi: