Renault Laguna 1997 | Autoliitto

Olet täällä

Renault Laguna 1997

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
-
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

 

etutörmäys 6 (38%)
sivutörmäys 11 (61%)
kaikkiaan 17 (50%)
jalankulkijatörmäys (%)

Sivutörmäys- ja kuljettajan polvien suojaa parannettu toukokuussa 1997 ja sitä myöhemmin valmistettuihin Lagunoihin. Nämä tulokset voimassa ennen 30.4.1997 valmistetuilla Lagunoilla.
 

Etutörmäys

 

A-pilari siirtyi taaksepäin 145 mm. Kuljettajan ovea ei saatu törmäyksen jälkeen auki ilman työkaluja. Matkustajan ovi avautui normaalisti. Ohjauspyörä siirtyi 94 mm taakse- ja 42 mm alaspäin. Jalkatilan muodonmuutos oli kohtalainen, jarrupoljin liikkui taaksepäin 200 mm. Turvajärjestelmät antoivat odottaa hyvää päänsuojaa, mutta tuloksia heikensi pään hallitsematon osuma turvatyynyyn. Niskan suoja oli kuitenkin hyvä ja turvajärjestelmä esti rintakehän osuman ohjauspyörään. Turvapysäyttimet vähensivät rintakehän kuormitusta tehokkaasti, tosin kojelaudan sisääntyöntyminen saattaa aiheuttaa loukkaantumisvaaran eri kokoisille ja eri etäisyydellä istuville kuljettajille. Kuljettajan vasen polvi osui ohjauspylvään koteloon ja vaarallisesti ohjauspyörän säätimeen. Säätimen kiinnike aiheutti paikallisten vammojen vaaran polven alueella. Kuljettajan oikea polvi osui kojelautaan sulakerasian lähelle. Polvi, reisi ja lantio olivat vaarassa loukkaantua. Polven liikkuessa hiukan enemmän vasemmalle tai ylös se olisi osunut virtalukkoon. Paikallisten vammojen vaara olisi kasvanut edelleen polven mahdollisesti työntyessä pidemmälle kojelaudan rakenteisiin. Vasemman säären suoja oli heikko ja oikean erittäin heikko. Jalkatilan muodonmuutoksen vuoksi jalkojen ja nilkkojen suoja oli heikko. Matkustajan suoja oli yleisesti hyvä, tosin vasen sääri oli jonkin verran alttiina loukkaantumiselle.
 

Sivutörmäys

 

Rintakehän suoja oli heikko johtuen törmäysenergian välittymisestä kuljettajan kylkeen. Kuljettajan pään ja lantion suoja olivat hyviä, mahan riittävä.
 

Lasten turvaistuimet

 

Sivutörmäyksessä pään kiihtyvyys oli korkea ja ilmeisesti testinuken pää osui turvaistuimen kehikkoon. EuroNCAP mittasi turvaistuimen muodon, turvavöiden kiinnikkeet ja auton istuinten rakenteisiin kohdistuneen rasituksen.
 

Törmäys jalankulkijaan

 

Keskinkertainen tulos. Lasten ja aikuisten päähän kohdistuneissa iskuissa useimmat kohdat keskimääräistä huonompia.
 

Mallin historia ja turvavarustelu

 

Ensiesittely tammikuussa 1994. Vuoden 1997 mallin vakiovarusteisiin kuuluvat turvakaaret, kuljettajan etuturvatyyny, etuturvavöiden esikiristimet, korkeudensäätö ja turvapysäyttimet sekä kolmipisteturvavyö myös takaistuimen keskipaikalla. Matkustajan etuturvatyyny on maasta riippuen vakio- tai lisävaruste, testiautossa ei ollut tätä varustetta. ABS-jarrut lisävarusteena, ei ollut testiautossa.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin