Renault Espace 2015 | Autoliitto

Olet täällä

Renault Espace 2015

TEST 2015
Aikuisten turvallisuus
82
Lasten turvallisuus
89
Jalankulkijoiden turvallisuus
70
Turvallisuus-järjestelmät
80

aikuismatkustajien suoja 31,4 pistettä (82 %)
lapsimatkustajien suoja 44 pistettä (89 %)
jalankulkijan suoja 25,4 pistettä (70 %)
turvavarusteet 10,5 pistettä (80 %)

Renault Espace sai tulokseksi 5 tähteä

Renault Espacen turvavarustelu

Etuturvatyynyt

Kuljettaja, etumatkustaja

Päätä suojaava turvaverho

Edessä ja takana

Sivuturvatyynyt

Edessä

Lantioturvatyyny

Ei

Kuljettajan polviturvatyyny

Ei

Turvavöiden esikiristimet

Kaikilla paikoilla

Turvavöiden voimanrajoittimet

Kaikilla paikoilla

Turvavyömuistuttimet

Kaikilla paikoilla

Turvaistuinten Isofix-kiinnikkeet

Takaistuimen reunapaikoilla

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät etutörmäyksessä hyvin muotonsa. Testinuket osoittivat, että etupenkeillä istuvien polvet ja reidet saivat hyvän suojan. Erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saivat samantasoisen suojan. Malli menetti pisteitä, koska kojelaudan rakenteet aiheuttivat etumatkustajalle loukkaantumisriskin. Koko keulan leveydeltä osuvassa etutörmäystestissä kuljettajan kaikki vartalonosat saivat hyvän suojan ja takamatkustajan vartalonosat hyvän tai riittävän suojan.

Sivutörmäystestissä auto tarjosi kaikille vartalonosille hyvän suojan. Kuljettajan puoleinen etuovi kuitenkin avautui, mikä aiheuttaa putoamisriskin autossa oleville. Tämä aiheutti pistemenetyksiä. Pylvästestissä rintakehä sai vähäisen, mutta muut vartalonosat hyvän suojan.

Etuistuimet antoivat peräänajoa seuraavaa piiskaniskuvammaa vastaan hyvän suojan. Sen sijaan takaistuimet suojasivat sitä vastaan vain vähän. Espacen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä toimii 30 kilometrin tuntinopeudesta alkaen, joten sitä ei huomioitu tämän osion arvostelussa.

Lapsimatkustajien suoja

Sekä 1,5- että 3-vuotiasta lasta simuloivat testinuket istuivat selkä menosuuntaan asennetuissa turvaistuimissa. Espace sai täydet pisteet molemmille antamastaan suojasta. Sivutörmäystestissä molemmat nuket pysyivät hyvin paikoillaan turvaistuimissaan, mikä ehkäisee pään osumista auton rakenteisiin.

Etumatkustajan turvatyynyn voi kytkeä pois käytöstä, jolloin istuimelle voidaan asentaa selkä menosuuntaan asennettava lastenistuin. Kuljettaja saa selvän tiedon turvatyynyn tilasta, joten järjestelmä sai tästä pisteet. Kaikki turvaistuimet, joita varten autossa olevat kiinnikkeet on suunniteltu, voidaan asentaa autoon kunnolla.

Jalankulkijan suoja

Puskuri suojasi jalankulkijan jalkoja hyvin. Lantion seudulle antamastaan suojasta auto sai täydet pisteet. Konepellin antama suoja jalankulkijan päälle oli useimmissa mitatuissa kohdissa riittävä ja puolivälistä alkaen hyvä. Tuulilasin pilareiden kohdalla pään suoja oli heikko.

Turvavarusteet

Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä ja kaikkien paikkojen turvavyömuistuttimet ovat vakiovarusteita. Lisävarusteena saatava ylinopeuden estävä järjestelmä käyttää nopeusrajoitusten tunnistamiseen kameraa. Kuljettaja saa tiedon järjestelmästä ja voi valita, salliiko ajonopeuden rajoittamisen suurimpaan sallittuun rajoitukseen. Järjestelmä vastasi Euro NCAP:n vaatimuksia ja sai täydet pisteet.

Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä on lisävaruste, ja sen odotetaan olevan useimmissa myydyissä autoissa. Järjestelmä toimii nopeusalueella 30‒140 kilometriin tunnissa. Se suoriutui heikosti Euro NCAP:n testissä. Kaistavahti on lisävaruste ja vastaa Euro NCAP:n vaatimuksia.

Jaa muillekin