Renault Clio 2005 | Autoliitto

Olet täällä

Renault Clio 2005

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

etutörmäys 14 (88%)
sivutörmäys 18 (100%)
turvavöiden muistutusjärjestelmä 1
kaikkiaan 33 pistettä
jalankulkijatörmäys 9 (25%)
lasten suoja 39 (80%)

Uusi Clio suoriutui törmäystesteistä kokonaisuudessaan hyvin. Tästä syystä se sai viisi tähteä aikuismatkustajien suojan osalta. Korin rakenne osoittautui erittäin vahvaksi ja tarjosi hyvän turvan matkustajille. Turvajärjestelmiin kuuluvat kaksivaiheiset etuturvatyynyt, kaikkien turvavöiden esikiristimet ja voimanrajoittimet, etuistuimiin asennettu vöiden altaliukumista estävä järjestelmä sekä turvaverhot. Viisiovisessa mallissa etuturvavöiden esikiristimet toimivat kaksivaiheisesti. Kuljettajan istuimessa on turvavyömuistutin. Auton lapsille tarjoama turva oli hyvä. Jalankulkijaturvallisuudesta Clio sai kuitenkin vain yhdeksän pistettä 36:sta.

Etutörmäys

Korirakenteissa tapahtui vain hyvin vähäisiä muutoksia. Vakaa rakenne yhdessä kaksivaiheisten etuturvatyynyjen, turvavöiden esikiristimien ja turvapysäyttimien kanssa jätti testinuken rintakehään ja jalkoihin kohdistuneen kuormituksen vähäiseksi. Runsaista ohjauspylvään toppauksista huolimatta osuma pylvääseen ja hansikaslokeron kanteen aiheuttaa loukkaantumisriskin edessä matkustaville. Kuljettajan jalkoja suojasivat vaahtopehmusteet. Jalkatilan muodonmuutokset olivat hyvin vähäisiä.

Sivutörmäys

Vaikuttavaan sivutörmäyssuojaan kuuluvat istuimiin asennetut ylävartaloa suojaavat sivuturvatyynyt ja turvaverhot. Turvaverhot suojaavat myös takamatkustajien päitä. Osa törmäysenergiasta välittyi kuljettajan selkärankaan, mikä vähensi rintakehään kohdistunutta kuormitusta. Siksi Clio ei saavuttanut tässä testissä aivan maksimitulosta.

Lapsiturvallisuus

Etumatkustajan aurinkolipan molemmilla puolilla olevassa pysyvässä tekstissä varoitetaan neljällä kielellä selkä menosuuntaan asennetun turvaistuimen etupenkille sijoittamisen vaarasta. Etumatkustajan turvatyyny voidaan kytkeä pois toiminnasta. Turvatyynyn kytkeminen päälle tai pois päältä ei onnistu virran ollessa päällä: mikäli kytkimeen kosketaan, syttyy kojelautaan varoitusvalo. Kolmivuotiaan lapsen istuin oli kasvot menosuuntaan asennettava Renault-merkillä myytävä Britax Römer Duo Plus, joka oli asennettu ISOFIX-järjestelmän kiinnityspisteisiin. Nuoremman lapsen istuin puolestaan oli kiinnitetty ISOFIX-kiinnikkeillä sekä jalkatuella. Molempien lasten sivutörmäyssuoja oli hyvä, mutta etutörmäyksessä nuoremman lapsen niskaan ja vanhemman lapsen rintakehään kohdistui kuormitusta.

Jalankulkijaturvallisuus

Konepeitto tarjosi jonkin verran turvaa jalankulkijoiden päiden osuma-alueella, mutta konepeiton sivut, etuosa sekä puskurit eivät suojanneet tarpeeksi.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta

Jaa muillekin