Proton Impian 2002 | Autoliitto

Olet täällä

Proton Impian 2002

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
-
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

etu 5 (31%)
sivu 13 (72%)
kaikkiaan 18 (53%)
jalankulkija 4 (11%)

Valmistajan mukaan Proton Impian on ensimmäinen merkkinsä edustaja, joka on suunniteltu EuroNCAP-kriteerit huomioiden. Malli on Euroopassa myynnissä ainoastaan vasemmanpuoleiselle liikenteelle sopivana versiona. Impian sai kolmen tähden tuloksen, mikä on uudelle autolle pettymys. Varsinkin etutörmäyksessä suoja oli heikko. Matkustamon rakenne oli epävakaa ja loukkaantumisriski on suuri kaikkialla, päätä ja niskaa lukuunottamatta. Turvaistuinten heikko suoja osoitti näiden suunnittelun kulkeneen eri linjoilla auton suunnittelun kanssa.

Etutörmäys

Impianin matkustamo oli etutörmäyksessä epävakaa rintakehä kuormittui suuresti sekä kuljettajalla että matkustajalla. Kojelaudan takaiset kovat rakenteet ja jalkatilan muodonmuutos vaaransivat erityisesti oikean puolen polvet ja sääret. Takaistuimen keskipaikan kolmipisteturvavyö suojaa merkittävästi kaksipistevyötä paremmin.

Sivutörmäys

Sivutörmäyssuoja oli melko hyvä autolle, jossa ei ole sivuturvatyynyjä. Rintakehän kuormitus aiheutti kuitenkin loukkaantumisriskin, maha ja lantio olivat melko hyvin suojattuja.

Lasten turvaistuin

Puolitoistavuotiaan istuin oli sijoitettu selkä ja kolmivuotiaan kasvot menosuuntaan. Molemmat ovat Protonin suosittelemia. Irrotettava varoitus matkustajan aurinkolipassa ja vaikeaselkoinen kaavio kojelaudan matkustajan puoleisessa päässä eivät sisältäneet mainintaa hengen- ja loukkaantumisvaarasta asennettaessa turvaistuin selkä menosuuntaan etumatkustajan paikalle. Kumpikaan turvaistuin ei suojannut lapsen päätä etu- tai sivutörmäyksessä.

Törmäys jalankulkijaan

Jalankulkijoiden suoja oli erittäin heikko. Protonin mukaan suunnittelussa ei ennen ole otettu huomioon jalankulkijoiden suojaa, tulevaisuudessa tähän tulee muutos.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin