Peugeot 607 2002 | Autoliitto

Olet täällä

Peugeot 607 2002

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
-
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

 

etu 10 (63%)
sivu 16 (89%)
kaikkiaan 26 (76%)
jalankulkija 4 (11%)

Vaikka Peugeot 607 sai neljä tähteä, tulos oli pettymys uudelle ja isolle autolle. Kynnys ja oven kehys eivät säilyneet etutörmäyksessä ehjinä eikä etuovi sopinut oviaukkoon testin jälkeen. Sekä etu- että sivutörmäystestissä kuljettajan rintakehään kohdistui suuri kuormitus. Muuten sivutörmäyssuoja oli melko hyvä, mutta ei huippuluokkaa. Polvet olivat vaarassa loukkaantua. Myös lasten suojassa oli puutteita, rintakehän kuormitus oli suurta molemmilla lapsilla. Jalankulkijoiden suoja oli heikko.
 

Etutörmäys

 

Kuljettajan ja matkustajan suoja oli melko hyvä, mutta törmäysenergia hajotti oven kehyksen ja kynnyksen, jotka siirtyivät ulospäin. Ovi voitiin avata vain työkaluja käyttäen eikä sitä saatu enää takaisin oviaukkoon. Kuljettajan pää ja niska olivat hyvin suojattuja, mutta rintakehän kuormitus oli tämän kokoluokan autoksi suuri. Polvet olivat erityisen loukkaantumisalttiita törmäysenergian siirryttyä juuri polvien alapuolelle. Takaistuimen keskipaikan kolmipisteturvavyö suojaa merkittävästi kaksipistevyötä paremmin.
 

Sivutörmäys

 

Päätä suojaava sivuturvatyyny toimi hyvin. Lukuisissa uusissa autoissa sivutörmäyssuoja on hyvä päätä ja rintakehää suojaavien sivuturvatyynyjen ansiosta. Peugeot 607:n tulos ei aivan yltänyt odotetulle tasolle, vaikkakin tulos oli melko hyvä.
 

Lasten turvaistuin

 

Etumatkustajan turvatyyny on kytkettävissä pois manuaalisesti. Tästä kertovat merkinnät ovat irrotettavissa eivätkä ne mainitse hengen- ja loukkaantumisvaarasta asennettaessa selkä menosuuntaan sijoitettu turvaistuin etumatkustajan paikalle. Joissakin autoissa on jo automaattinen turvatyynyn poiskytkentä ja tätä EuroNCAP suositteleekin. Peugeot 607:ssa on ISOFIX-kiinnikkeet vain yhdelle turvaistuimelle. Vaikka molemmilla käytetyillä turvaistuimilla on tyyppihyväksyntä, vain toisessa käytettiin tämän vuoksi ISOFIX-kiinnitystä. Molempien turvaistuinten suoja oli epätasainen ja molemmilla testinukeilla rintakehä kuormittui suuresti etutörmäyksessä.
 

Törmäys jalankulkijaan

 

Tulokset olivat pettymys myös valmistajalle, jonka mukaan 607:n suunnittelussa oli pyritty ottamaan jalankulkijoiden suoja huomioon.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin