Opel Vectra 2002 | Autoliitto

sivu 18 (100%)
kaikkiaan 30 (88%)
jalankulkija 5 (14%)

Uuden Vectran matkustamo suojaa matkustajat hyvin. Kaikki ovet olivat normaalisti avattavissa testin jälkeen. Kuljettajan rintakehän kuormitus oli melko suuri. Lasten ISOFIX-turvaistuin suojasi puolitoistavuotiaan hyvin. Opelin mukaan turvaistuimet ovat tyyppihyväksyttyjä, istuimissa ei kuitenkaan ole tästä kertovia merkintöjä. Jalankulkijoiden suoja oli heikko.

Etutörmäys

Vectran matkustamo säilytti rakenteensa jalkatilaa ja oviaukkoja myöten. Poljinten liike sivusuunnassa ja taaksepäin oli minimaalista. Jalkatilan muodonmuutos ei riittänyt jarrupolkimen irrottavan mekanismin laukaisuun. Sekä kuljettajan että etumatkustajan polvet olivat vaarassa loukkaantua kojelaudan takaisten kovien rakenteiden iskuista. Takaistuimen keskipaikan kolmipisteturvavyö suojaa merkittävästi kaksipistevyötä paremmin.

Sivutörmäys

Lähes täydellinen tulos sivutörmäyksessä. Opelin kustannuksella tehdyssä pylvästestissä havaittiin päätä suojaavan sivuturvatyynyn toimivan hyvin.

Lasten turvaistuin

Kojelaudan matkustajan puoleiseen päähän sijoitettu ACEA –kaavio ei sisältänyt mainintaa hengen- ja loukkaantumisvaarasta asennettaessa selkä menosuuntaan sijoitettu turvaistuin etumatkustajan paikalle. Turvaistuimet kiinnitettiin ISOFIX-kiinnikkeisiin. Testissä käytettiin Opel-merkkisiä Kiddy-turvaistuimia, jotka suojasivat hyvin nuoremman lapsen hyvin sekä etu- että sivutörmäyksessä. Vanhemman lapsen suoja oli sitä vastoin heikko.

Törmäys jalankulkijaan

Pisteitä kertyi vain neljästä osumakohdasta 18:sta mahdollisesta. Uudelle autolle tulos on heikko ja Opelia kehotetaan huomioimaan jalankulkijat uusien mallien suunnittelussa.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.